آقای اکبری! کودک‌همسری برای شما مزخرف است آقای اکبری! کودک‌همسری برای شما مزخرف است | آوتاف
خانه / اخبار داغ / آقای اکبری! کودک‌همسری برای شما مزخرف است

آقای اکبری! کودک‌همسری برای شما مزخرف است

همشهری آنلاین: طیبه سیاوشی نماینده سابق مجلس در واکنش به اظهارات مشاور عالی وزیر بهداشت که انتقادات به کودک‌همسری را «مزخرفات» خواند، گفت: کودک‌همسری شاید برای ایشان که شناختی از حوزه کودکان ندارند، مزخرف باشد اما برای ما «دردناک» است.

کودک‌همسری مزخرف نیست،‌ دردناک است

طیبه سیاوشی نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد به اظهارات مشاور عالی وزیر بهداشت آن را «دردناک» خواند: این سخن، اظهارنظری فوق‌العاده دردناک است برای پزشکی که اصلا حوزه کودکان را نمی‌شناسد. اصطلاحی که ایشان به کار برد که «کودک‌همسری بحث مزخرفی است»، شاید برای ایشان که تعلق به طبقه‌ای دارند و مواردی که مد نظرشان بوده، بحث مزخرفی باشد اما برای ما دردناک است. من شهرهای بزرگ خراسان رضوی را گشتم و با حدود ۲۰ دختربچه‌ که شوهر کرده بودند، از نزدیک صحبت کردم. تعدادی از این دخترها در وضعیت خیلی بدی بودند. یکی از آنها توسط شوهرش که سرباز بود، کتک می‌خورد و دست به خودکشی هم زده بود. یعنی تجربه‌ای که ممکن است یک زن سی‌ساله داشته باشد، این بچه در سن خیلی پایین تجربه کرده بود. این موارد از نظر من یک امر واقعی و دردناک است که باید به آن پرداخت. چون این جامعه متعلق به کودکان است.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت: دختر زیر ۱۸ سال هیچ کار مالی نمی‌تواند انجام بدهد. نمی‌تواند حتی یک وام بگیرد. تنها قراردادی که یک دختر زیر ۱۸ سال در ایران می‌تواند امضا کند، قرارداد ازدواج است. این بچه برای من یک موجود انسانی است که باید مشکلاتش را حل و فصل کنم. دختر ۱۵ساله‌ای که جدا شده و یک فرزند دارد و مدت‌هاست از سیکل آموزشی جدا شده و دور افتاده، همان دختری است که زیر ۱۳سالگی ازدواج کرد و همین نظام حالا باید این بچه را تحت حمایت قرار بدهد. اما کلی مشکل و مانع هست.

حتما بخوانید:  ۸نکته‌ای که در اولین مناظره ثابت شد

اظهارنظر اخیر محمداسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت درباره موضوع کودک‌همسری و ازدواج دختران زیر ۱۳ سال، انتقاد تند تعدادی از فعالان حوزه کودکان و زنان از جمله معصومه ابتکار و نیز واکنش بسیاری از فعالان شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر را در پی داشته است.

اکبری در یک برنامه تلویزیونی که جمعه شب از شبکه ۵ پخش شد، انتقاد از ازدواج کودکان یا کودک‌همسری را «مزخرف» خواند و گفت: به محض اینکه یک سری نشانه‌ها در دختربچه پیدا شد، او خانم می‌شود و می‌تواند ازدواج کند و بچه‌دار بشود. به منی که این‌همه بروبیای علمی در دنیا دارم، بگویند کودک‌همسری و این مزخرفات. اینها همه حرف مفت است! او در صحبت‌های خود وانمود می‌کند که حتی اصطلاح «کودک‌همسری» را نمی‌شناسد و آن را به خاطر نمی‌آورد و زمانی هم که به خاطرش می‌آید، از آن با عنوان «کودک‌همسری و از این مزخرفات» یاد می‌کند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *