آیا عقل اردوغان نمی‌رسد؟! آیا عقل اردوغان نمی‌رسد؟! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / آیا عقل اردوغان نمی‌رسد؟!

آیا عقل اردوغان نمی‌رسد؟!

عصر ایران: رییس جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکۀ «ان‌ تی وی» گفته است “برای قبض برق شهروندان ۵۰ درصد و برای قبض گاز هم ۷۵ درصد یارانه در نظر گرفته‌ایم و این روند در سال ۲۰۲۲ هم ادامه می‌یابد”.

این در حالی است که در ایران ۱۰ سال است یارانۀ غیر مستقیم قطع شده و به جای آن به هر نفر مبلغ ۴۵ هزار تومان یارانه می‌دهند. در حالی که قیمت دلار در این فاصله به صورت تصاعدی بالا رفته است.

آیا عقل اردوغان نمی‌رسد؟!

مهم ترین توجیه حذف یارانۀ غیر مستقیم و پرداخت یارانۀ نقدی این بود که خود مردم بهتر می‌توانند مدیریت کنند و شاید بخواهند به زخمی دیگر بزنند و البته آقای احمدی‌نژاد توصیه کره بود “یارانۀ نقدی را پس‌انداز کنید و با پول آن نروید پرده بخرید!”

توجیه دوم این بود که کم‌مصرف‌ها و بد‌مصرف‌ها و پر‌مصرف‌ها یک‌سان یارانه می‌گرفتند و این عدالت نبود و عین ظلم بود و دربارۀ بنزین بیشتر چون به فاقدان خودرو اساساً تعلق نمی‌گرفت.

حالا البته می‌خواهند ارز ترجیحی را بردارند و هیچ یک از دو توجیه بالا هم نیست. چون کف‌گیرشان به ته دیگ خورده و متوجه شده‌اند به صرف نگاه به داخل و گرایش به شرق و مدیریت جهادی نمی‌توان روغن و دارو را تأمین کرد.

آیا عقل اردوغان نمی‌رسد که یارانه غیر‌مستقیم را بردارد و نقداً لیر بریزد در حساب مردم ترکیه؟ می‌رسد اما می‌داند آن لیر در دیگ تورم ذوب می‌شود و این یارانۀ غیر نقدی نه.

آیا عقل اردوغان نمی‌رسد که با این کارهر که بیشتر مصرف می‌کند یارانۀ بیشتری می‌گیرد و به جای این که تنبیه شود پاداش می‌گیرد آن هم در حالی که مثل ایران گاز ندارد و از ایران وارد می‌کند. می‌رسد اما تا یک سقف مشخص اگر مصرف کرده باشند یارانه تعلق می‌گیرد نه آن که به فروشگاه بزرگ لوستر در استانبول همان قدر بدهند که به یک روستایی.

(Visited 1 times, 1 visits today)
حتما بخوانید:  احتمال محدود کردن اینستاگرام تایید شد

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *