احتمال جنگ میان ایران و اسرائیل؟ جدی نگیرید! احتمال جنگ میان ایران و اسرائیل؟ جدی نگیرید! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / احتمال جنگ میان ایران و اسرائیل؟ جدی نگیرید!

احتمال جنگ میان ایران و اسرائیل؟ جدی نگیرید!

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال وقوع یک جنگ در منطقه خاورمیانه گفت: «این احتمال بسیار بالا است و قطعا کسانی مانند اسرائیل دنبال به راه انداختن یک جنگ در منطقه هستند.»

این تک جمله سوژه ی بسیاری از رسانه ها شد، خصوصا رسانه هایی از یک طیف خاص که در زیر بیشتر متوجه ماجرا می شوید، البته این اظهار نظر در میان بخش هایی از مردم هم موج ایجاد کرد و شاید کمی هم نگرانی. این که این اظهار نظر چقدر واقعی است و چقدر جنبه های دیپلماتیک دارد ماجرایی است که شاید بهترین وصف را در میان نوشته های احمد زیدآبادی بتوانیم پیدا کنیم که در ادامه می آید.

ققق

بی بی سی با انتشار سخنان ظریف درباره خطر وقوع جنگ در خاورمیانه: وزیر خارجه ایران از قدرت‌های اروپایی انتقاد کرد که رفتارهای اسرائیل را به گفته او نادیده می‌گیرند. آقای ظریف گفت: “خطر جنگ جدی است. این خطر بیشتر هم خواهد شد، اگر شما (خطاب به اروپایی‌ها)، نقض قوانین بین‌المللی را نادیده بگیرید.”

ققق

در همین رابطه نشریه آمریکایی پولیتیکو، با اشاره به حضور “محمدجواد ظریف” وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ و تاکید کرد: ظریف مخاطبانش را مسحور کرد و نشان داد که ایران در مقابل آمریکا و اسرائیل کمر خم نکرده است.

احمد زیدآبادی، فعال سیاسی و روزنامه نگار در یادداشتی با عنوان «خطر جنگ جدی است؟» درباره اظهارات محمد جواد ظریف در مورد بالا بودن خطر بروز جنگ نوشت: سخنان ظریف بسیاری از ایرانیان را دل‌مشغول و بعضاً نگران کرده است. آنها می‌پرسند سخنان ظریف تا چه اندازه ریشه در واقعیت دارد؟

حتما بخوانید:  طارمی یا رونالدو؛ کدام پیروز می‌شوند؟

در درجۀ نخست به نظر می‌رسد که ظریف به منظور ترساندن اروپایی‌ها و ترغیب آنان به مقابله با برخی اقدامات آمریکا و اسرائیل علیه ایران، جدی بودن خطر جنگ را به میان کشیده است و بنابراین، از این جهتِ خاص، نباید چندان نگران بود! در واقع، هیچکدام از محافل اصلی تصمیم‌گیر در ایران، اسرائیل و آمریکا تمایلی به درگیری نظامی ندارند و همگی تصورشان بر این است که از طریق مقابله‌جویی غیرنظامی می‌توان طرف مقابل را مهار و یا به عدول از موضع‌اش وادار کرد.

با این حال، وقوع جنگ‌ها همیشه هم در اختیار و ارادۀ رهبران سیاسی و نظامی نیست. وقتی که کشورها به منظور عقب راندن یکدیگر، در حوزه‌های غیرنظامی شاخ به شاخ می‌شوند، چه بسا که یک اتفاق غیرمترقبه آنان را به جنگ و رویارویی نظامی بکشاند و هزینه‌های سنگین پیش‌بینی نشده‌ای به ملت‌های آنها تحمیل کند.

از قضا تصور اینکه طرفِ رقیب یا دشمن، اراده و و یا توان ورود به جنگ را ندارد و بدین جهت می‌توانahتضی ضرباتی محدود و بدون هزینه به آن وارد کرد، خطر بروز جنگ را افزایش می‌دهد.  از این رو، به رغم بی‌میلی همۀ طرف‌ها برای اجتناب از جنگ، احتمال آن به صورتی غیرارادی وجود دارد، گو اینکه چندان جدی و قریب‌الوقوع نمی‌نماید. با این حال، شرایط فعلی حاکم بر روابط ایران با آمریکا و اسرائیل هر چه بیشتر تداوم یابد، خطر بروز جنگ را هم افزایش می‌دهد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *