احتمال سفر وزرای خارجه سه کشور اروپایی به ایران احتمال سفر وزرای خارجه سه کشور اروپایی به ایران | آوتاف
خانه / اخبار داغ / احتمال سفر وزرای خارجه سه کشور اروپایی به ایران

احتمال سفر وزرای خارجه سه کشور اروپایی به ایران

خبرگزاری فارس: یک رسانه انگلیسیبه نقل از منابع آگاه مدعی شده دولت‌های اروپایی در حال انجام برنامه‌ریزی برای تکاپوهای جدید جهت مجاب کردن ایران به ماندن در توافق هسته‌ای برجام هستند.

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون هیچ اقدام عملی برای محقق کردن وعده‌هایشان صورت نداده‌اند.

احتمال سفر وزرای خارجه سه کشور اروپایی به ایران

خبرگزاری رویترز مدعی شده واکنش اولیه ایران به خروج آمریکا از برجام انتظار برای به پایان رسیدن دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بوده است، اما تصمیم غیرمنتظره ترامپ برای عدم صدور معافیت‌های نفتی، محاسبات تهران را تغییر داده است.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) گفت که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهد کرد.

این اقدامات پس از آن انجام شد که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که نخواسته نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرگزاری رویتزز گفته در صورتی که ایران این اقدام را انجام دهد برای اتحادیه اروپا به منزله «پایان بازی» خواهد بود.

دیپلمات‌های اروپایی همچنین گفته‌اند تروئیکای اروپایی در روزهای آینده دیپلماسی خود را افزایش خواهند داد. رایزنی‌های میان تروئیکای اروپا و مدیران سیاسی اتحادیه اروپا در بروکسل در روز پنجشنبه در همین راستا خواهد بود.

حتما بخوانید:  افزایش خرید بلیت اتوبوس در پی تعطیلی تهران

قرار است «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در مسائل ایران روز ۲۷ ژوئن با مدیران سیاسی وزارت خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان دیدار خواهد کرد. ایران قرار است در همین روز از سقف اورانیوم غنی‌شده عبور کند.

خبرگزاری رویترز در بخش دیگری از این خبر نوشته وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان ممکن است برای گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای برجام به تهران سفر کنند، اگرچه این موضوع در حال حاضر فقط یکی از گزینه‌های اروپایی‌ها است.

سه دیپلمات هم گفته‌انداعضای کمیسیون مشترک برجام طرف دو هفته آینده دیدار خواهند کرد. دیپلمات‌ها تأکید می‌کنند تروئیکای اروپایی گفته‌اند در صورتی که ایران اجرای تعهداتش را متوقف کند، آنها چاره‌ای جز احیای تحریم‌های سازمان ملل متحد نخواهند داشت.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *