احتمال سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین احتمال سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین | آوتاف
خانه / اخبار داغ / احتمال سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین

احتمال سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین

خبرگزاری ایسنا: سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «احتمال دو نرخی شدن بنزین و سهمیه‌بندی وجود دارد»، گفت: در صورتی که مصرف بنزین کاهش پیدا نکند و یا از ناحیه تحریم‌ها تحت فشار قرار گیریم، بنزین دو نرخی شده و سهمیه‌بندی اعلام می‌شود که قیمت جدید را هم وزارت نفت تعیین خواهد کرد.

اسدالله قره‌خانی با بیان این مطلب اظهار کرد: ما در زمانی بنزین دو نرخی و سهمیه‌بندی داشتیم آن هم به دلیل مقتضیات زمان خود و تحریم‌ها بود که تولید داخل کفاف مصرف را نمی‌داد.

احتمال سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین

ما افزایش مصرف داشتیم که رو به زیاد شدن بود و به همین دلیل مجبور به دو نرخی شدن بنزین و سهمیه‌بندی آن شدیم که آن زمان کار خوبی بود و نتیجه موثری هم داشت.

وی افزود: با برداشته شدن تحریم‌ها و افزایش تولید داخل تقریبا تولید ما برابر نیازمان شد و به همین دلیل سهمیه‌بندی و دو نرخی شدن بنزین کنار گذاشته شد.

این روند وجود داشت تا این‌که دولت می‌خواست ابتدای امسال قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را براساس تبصره ۱۸ لایحه بودجه افزایش دهد که مجلس شورای اسلامی آن را نپذیرفت. در آن زمان دولت تاکید داشت که هزینه‌های سنگین دارد و باید قیمت بنزین افزایش پیدا کند که به هرحال این اتفاق رخ نداد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در عین حال با بیان این‌که «دولت براساس قانون هدفمندی و قانون وزارت نفت و قانون مربوط به مجوز استفاده از کارت سوخت اختیار افزایش قیمت بنزین را دارد»، گفت: در این مدت وزارت نفت دو فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به مرحله بهره‌برداری رسانده که هر بار ۱۲ میلیون لیتر بنزین با اکتان بالا اضافه تولید داریم.

حتما بخوانید:  اطلاعیه سعید محمد درباره اظهارات سردار جوانی

قره‌خانی افزود: اکنونن متاسفانه دو اتفاق افتاده اول این‌که مصرف بنزین افزایش پیدا کرده که حتی گاهی اوقات به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر می‌رسد حال این‌که تولید ما ۸۰ میلیون لیتر است.

موضوع دیگر بحث تحریم‌های احتمالی است لذا براین اساس اگر کاهش مصرف نداشته باشیم و همچنان مصرف رو به افزایش باشد و فاصله بین تولید و مصرف بالا باشد، دولت ناگزیر به واردات بنزین است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت به سمت سهمیه‌بندی بنزین و مدیریت تقاضا از طریق کارت سوخت می‌رود. در چنین شرایطی ممکن است برخی تمایل به استفاده از بنزین بیشتر از سهمیه‌بندی داشته باشد و یا این‌که اتومبیل‌های آنها پرمصرف باشد.

قطعا نمی‌توان به آنها سوخت نداد، پس باید سوختی که به این افراد داده می‌شود با قیمت تمام شده بنزین یعنی قیمتی گرانتر از سهمیه‌بندی باشد.

قره‌خانی در جمع‌بندی گفت: براین اساس ما در آینده متناسب با مقتضیات زمانی متحمل دو شرایط دو نرخی شدن بنزین و سهمیه‌بندی هستیم ولی این‌که چه زمانی تصمیم به این اتفاق گرفته شود بستگی به آن دوره دارد.

وی در پایان مجددا تاکید کرد: اگر مصرف بنزین کاهش پیدا نکند و یا از ناحیه تحریم‌ها تحت فشار قرار گیریم، احتمال دو نرخی شدن بنزین و سهیمه‌بندی آن وجود دارد.

قیمت‌ها را هم وزارت نفت تعیین می‌کند که دراین باره با مجلس شورای اسلامی مشورت خواهد شد. البته هنوز تصمیمی درباره گران‌ کردن قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن اعلام نشده است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *