اعتراض کشاورزان اصفهانی به خشکی زاینده رود اعتراض کشاورزان اصفهانی به خشکی زاینده رود | آوتاف
خانه / اخبار داغ / اعتراض کشاورزان اصفهانی به خشکی زاینده رود

اعتراض کشاورزان اصفهانی به خشکی زاینده رود

ایلنا نوشت: طی چند روز اخیر، کشاورزان شرق حوضه آب‌ریز زاینده‌رود در اصفهان در پی عدم تحقق وعده مسئولان جهت جاری‌سازی آب زاینده‌رود در پاییز و رعایت نشدن حقآبه‌هایشان، تجمعات اعتراضی برپا کردند.

طی روزهای اخیر، باغداران، چاه‌داران و کشاورزان شرق اصفهان در اعتراض به اجرایی نشدن وعده‌های مسئولان مبنی بر جاری شدن آب رودخانه زاینده‌رود در فصل پاییز و فقدان حمایت مادی از آنها، دست به تجمع و اعتراض زدند.

به گفته تجمع‌کنندگان؛ مهم‌ترین مطالبه آنها بازگرداندن حقآبه‌های دیرینه و بین‌النسلی‌شان است.

اعتراض کشاورزان اصفهانی به خشکی زاینده رود

در همین رابطه، ‌حسنعلی مبینی‌نژاد (نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها) گفت: نبود آب برای کشاورزی، موجب مشکلات بسیار زیادی برای کشاورزان شرق اصفهان و البته غرب اصفهان شده است. کشاورزانی که تنها منبع درآمدشان کشاورزی است.

وی در اشاره به تجمعات اعتراضی اخیر کشاورزان شرق اصفهان، اظهار داشت: از زمان آغاز بحران ‌آب، کشاورزان به‌طور مرتب با مسوولان مختلف از فرمانداری و استانداری گرفته تا شورای شهر و نمایندگان مجلس، برای رفع و رجوع مشکلات‌شان در تماس بوده‌اند. آنها اعتراضاتشان را تاکنون به اشکال مختلف نشان داده‌اند. الان هم مدتی است که این اعتراضات در قالب تظاهرات انجام می‌شوند.

تنها مطالبه کشاورزان؛ حقآبه قانونی و شرعی

مبینی‌نژاد در توضیح مطالبه و وضعیت معترضان، گفت: کشاورزان صرفا به دنبال مطالبه حق و حقوق شرعی و صنفی خودشان (حقآبه کشاورزی) هستند و به دنبال اهداف دیگری نیستند. آنها از روستاها و شهرهای شرق حوضه آب‌ریز زاینده‌رود مثل ورزنه، رودشت، زیار، اژیه و براآن می‌آیند و در این اعتراضات و تجمعات شرکت می‌کنند.

گفتنی است در این بخش از حوضه آب‌ریز زاینده‌رود، ۶۰ درصد مردم کشاورز هستند و تعداد بسیار زیادی نیز در مشاغلی مرتبط با کشاورزی مثل دامداری فعالیت می‌کنند. بنابراین، به‌‌طور تقریبی، اشتغال و درآمد ۸۰ درصد ساکنان شهرها و روستاهای این منطقه، به کشاورزی مرتبط است.

حتما بخوانید:  علم‌الهدی: ایران با هیچ چیزی قابل براندازی نیست

وی خاطرنشان ساخت: نمایندگان دستگاه‌های مختلف دولتی، تاکنون جلسات متعددی با کشاورزان معترض داشته است. در سال گذشته، دولت وعده‌هایی مبنی بر جاری ساختن آب برای کشت پاییزه امسال، به جبران انجام نشدن کشت پاییزه ۹۶، به کشاورزان داد. هم‌چنین، دولت، در همان سال، طی یک مورد به کشاورزان و احتمالا نه به همه آنها، مبلغی بین یک الی سه‌و‌نیم میلیون تومان اهدا کرد.

امسال هم طبق وعده استاندار، مجددا مبلغی به کشاورزان داده شد. لازم به ذکر است که این مبلغ از نیم میلیون تومان فراتر نرفته است که البته بازهم به همه داده نشده است.

مبینی‌نژاد تاکید کرد: یک خانوار که تمام زندگی‌اش به کشاورزی وابسته است، با یک چنین مبالغی چگونه می‌تواند هزینه حتی یک ماهش را تامین کند؟

برداشت بیش از حد انتظار آب در بالادست یا از سوی صنایع، باعث اعتراض و ناراحتی کشاورزان شده

وی تصریح کرد: وقتی کشاورز شاهد برداشت بیش از حد انتظار آب در بالادست و یا از سوی صنایع است، طبیعتا ناراحت و معترض می‌شود. در بالادست زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری، برداشت‌ آب به‌صورت غیراصولی انجام می‌شود. شدت بحران آب به‌اندازه‌ایست که حتی تامین آب شرب هم با مشکل روبرو شده است.

مبینی‌نژاد با بیان اینکه اگر کمبود آب وجود دارد همه باید آن را رعایت کنند، اظهار داشت: چرا همه چیز را روی دوش کشاورزان می‌گذارند؟ به‌رغم تلاش‌های برخی مسئولان، اما برداشت و توزیع آب به‌درستی مدیریت نمی‌شود. برداشت غیراصولی نباید صورت گیرد. این برداشت‌ها باید تحت نظارت دقیق باشد تا بتوان منابع آبی را جبران نمود و کشاورز هم احساس اعتماد کند که آب به وی خواهد رسید.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *