انتقاد سنگین سعید لیلاز از روحانی و دولتش انتقاد سنگین سعید لیلاز از روحانی و دولتش | آوتاف
خانه / اخبار داغ / انتقاد سنگین سعید لیلاز از روحانی و دولتش

انتقاد سنگین سعید لیلاز از روحانی و دولتش

خبرگزاری تسنیم: سعید لیلاز از تحلیلگران شناخته‌شده اقتصادی جریان اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران یکی از نزدیکترین احزاب اصلاح طلب به حسن روحانی در گفت‌وگو با یورونیوز انتقادات تندی را علیه عملکرد اقتصادی حسن روحاین و دولتش مطرح کرد.

وی با اشاره به تحولات اقتصادی ایران گفته است: ورود اسکناس (دلار) از دی ماه سال گذشته به بازار ایران از سوی آمریکایی ها ممنوع شد و دولت روحانی هم در این زمینه بسیار بی کفایت و بسیار بد عمل [کرد] و دقیقا پا جای پای احمدی نژاد گذاشت و نتیجه شد وضعیتی که شاهد هستیم.

وی افزود: وقتی بازار ملتهب می شود از حالت نرمال و طبیعی خود خارج می شود، مردم دارایی های خود را تبدیل به طلا و دلار می کنند و این بر التهابات بازار دامن می زند. عامل دیگر اما سوءمدیریت دولت اقای روحانی است که به ناشیانه ترین شکل ممکن با این پدیده برخورد کرد. به نظر من آقای روحانی هیچ تصویر و برآورد روشنی در روز اول از موج تحریم هایی که به سمت اقتصاد ایران سرازیر می شد، نداشت.

انتقاد سنگین سعید لیلاز از روحانی و دولتش

تصمیم هایی گرفت و تدبیرهایی اتخاذ کرد که به التهابات بازار دامن زد. مثلا به جای اینکه جلوی مصرف ارزی را بگیرند شروع کردند به یک سلسله اقدامات مشوق مصرف ارز از جمله اعطای ۵۰۰ یا هزار یورو برای سفر خارجی که منجر به افزایش تقاضای سفر خارجی شد در حالیکه ما باید جلوی آن را می گرفتیم.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تصریح کرد: در این وضعیت فساد موجود در حاکمیت جمهوری اسلامی هم سوار بر کار شده و از کوچکترین روزنه ها دارد برای غارت سازمان یافته منابع ملت ایران استفاده می کند. این را در قالب ال سی های دروغین و واردات تقلبی می توانید ببینید.

حتما بخوانید:  ایلان ماسک: تسلا، هیچ بیت کوینی نفروخته است

فساد در گمرک ها، وزارت صنایع، تخصیص ارز، عدم انطباق وارداتی با ثبت سفارش می توانید ببینید. پول گرفتند جنس وارد نکردند و کسی نبود که بپرسد چه می کنید؟ به گونه ای آقای روحانی و آقای جهانگیری با این مساله رفتار کردند که گویی بار اول است ما با این مسایل روبرو هستیم وبی کفایتی و فسادی که دستگاه دولت را گرفته عامل تشدید وخامت اوضاع ارز است.

لیلاز با تاکید بر اینکه تمام تدابیر دولت تاکنون ناکافی و بسیار متناقض بوده و باعث سردرگمی شده است،اظهار داشت: مثلا دهها میلیون تن کالا در گمرک های کشور مانده و مردم امکان ترخیص این کالاها را ندارند. اگر ترخیص می کردند قیمت ها پایین می آمد.

از سوی دیگر واقعیت دیگر این است که صادرات نفت ما یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده معادل ۷۰ تا ۷۵ میلیون دلار درآمد در روز. یعنی در حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار از درآمد سالانه نفتی ایران کم می کند. این هم اثر خود را می گذارد.

وی ادامه داد: آتش منازعات داخلی که تجلی اش در بین مجلس و دولت زده بیرون و در خود دولت هم است، چیز محرمانه ای نیست، رفتارهایی که در روز سوال از آقای روحانی یا روز استیضاح وزرا می شود مردم وقتی این صحنه ها را می بینند آینده خود را تیره تر می بینند و سعی می کنند دارایی خود را تبدیل به دلار کنند.

در حالی که اگر می توانستیم انسجام در داخل حکومت ایجاد کنیم و از همه ظرفیت های ضد تحریم‌مان با تدبیر درست استفاده کنیم و ثبات بدهیم به سیاست گذاری مان، من مطمئن هستیم نه تنها قادر به کنترل اوضاع بودیم که قیمت دلار هم پایین می آمد. اما با روند فعلی من فکر می کنم دلار به ۱۵ و ۱۶ تومان هم می‌رسد چون دولت روحانی عملا هیچ کاری نمی‌کند و دارد تماشا می‌کند.

حتما بخوانید:  رائفی‌پور رسماً مسئولان را امر به معروف می‌کند

این اقتصاددان جریان اصلاح طلب با بیان اینکه من پشت پرده را نمی دانم ولی اختیاراتی که آقای خامنه‌ای به روحانی و سران سه قوه داده اگر به چوب داده بود تا الان یک کاری کرده بودند.

اما ناشایست ترین مردانی که ممکن بود در ۲۵۰ سال گذشته در آمریکا سر کار بیایند، الان روی کار آمده اند و دارند اقتصاد و مسئولان و دولتمردان را روی انگشت می‌چرخانند و ما را مسخره می کنند. مسئولیت این را من اساسا متوجه آقای روحانی می‌دانم چون ما از ۸ یا ۹ ماه قبل مکرر به آقای روحانی هشدار دادیم که بحران در پیش است و دلار را بحران خواهد گرفت.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *