اورژانس مورد نظر در دسترس نیست، لطفا بمیرید اورژانس مورد نظر در دسترس نیست، لطفا بمیرید | آوتاف
خانه / اخبار داغ / اورژانس مورد نظر در دسترس نیست، لطفا بمیرید

اورژانس مورد نظر در دسترس نیست، لطفا بمیرید

روزنامه آفتاب یزد در شماره امروز خود از یک رفتار عجیب در اورژانس تهران خبر داده است که بسیار بازتاب داشته است.

ا

در بخشی از این گزارش خبری اینگونه روایت شده است:

به تازگی تعدادی از شهروندان ما به این موضوع اشاره کرده‌اند که در مواقع اضطراری هنگام تماس با اورژانس موفق نشده‌اند که از آن خدمات دریافت کنند.بدین صورت که بعد از اعلام شرح حال خود کارشناس به آن‌ها اعلام کرده است که مورد آن‌ها اضطراری نیست و در شرایط کووید امکان اعزام نیرو برای هر نوع کیسی وجود ندارد. اما هرکس که با اورژانس تماس می‌گیرد و درخواست کمک می‌کند طبیعی است که به حدی از استیصال و درد رسیده است که از این ارگان درخواست کمک اضطراری می‌کند.

زیرا همگان می‌دانیم که یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های اورژانس کمک به بیماران با شرایط اضطراری است. در این صورت به نظر می‌رسد اعلام درخواست از طرف بیمار یا همراهان وی دلیل کافی‌ای برای اعزام نیرو و کمک به آن می‌باشد. اما در شرایط کنونی این گونه به نظر می‌رسد که به دلیل شیوع گسترده کرونا اورژانس به صورت گزینشی برای تماس‌های دریافت شده نیرو اعزام می‌کند و این می‌تواند جان بسیاری از شهروندان را به خطر بیندازد.

ا

یکی از شهروندان درباره تجربه خود این گونه می‌گوید:

برای یکی از اقوام ما که توامان آلزایمر و دیابت دارد این شرایط پیش آمد که قدرت بلع نداشت و قند او افتاده و کاملا بی‌حال و بیهوش شده بود اما وقتی با اورژانس تماس گرفتیم که برای ما آمبولانس و نیرو اعزام کنند، کارشناس به ما گفت که ما برای این مورد نمی‌توانیم نیرو اعزام کنیم و شما با مراکز درمانی که پزشک می‌فرستند تماس بگیرید و از آن‌ها کمک دریافت کنید.البته باید در اینجا به این مورد اشاره کنم که حدود یک الی دو ساعت طول می‌کشد که پزشکان و نیروهای کمکی این مراکز برسند و کمک‌رسانی کنند.وقتی با یکی از آنان تماس گرفتیم به ما اعلام کرد هزینه تان حدود ۵۰۰ هزار تومان می‌شود و پزشک هم یک ساعت ونیم دیگر به شما می‌رسد!

حتما بخوانید:  فرخ ساجدی درگذشت

در ادامه و بعد از ۴ بار تماس با اورژانس و عدم موفقیت،ما مجبور شدیم که به کارشناس اورژانس دروغ بگوییم و شرح حال را به صورت اغراق شده بیان کنیم تا برای ما نیرو اعزام کنند. یعنی در نهایت نیروی اورژانس احساس کرد بیمار ما سکته مغزی کرده است و نیرو اعزام کرد.زیرا تا زمانی که صرفا علائم را می‌گفتیم کارشناس قبول نمی‌کرد که برای کمک به بیمار ما نیرو اعزام کند و می‌گفت به دلیل شرایط کرونا موقعیت ما به گونه‌ای است که نمی‌توانیم نیرو اعزام کنیم.

زمانی که نیرو برای کمک آمد ما شرایط واقعی را برای او توضیح دادیم و زمانی که بیمار را ویزیت کرد به ما حق داد و گفت شرایط بیمار ما شرایط مناسبی نبوده و در حال رفتن به کما بوده است.بهرحال شرایط بیمار ما آنقدر بد بود که کارشناس دیگری که پشت تلفن در حال راهنمایی همکار خود بود حتی اصرار داشت که بیمار را برای بستری باید به بیمارستان ببرند. این یک نقص در اورژانس است که به راحتی می‌تواند جان صدها بیمار را در خطر بیندازد زیرا هرکسی که به اورژانس زنگ میزند یعنی شرایط مناسبی برای رسیدگی به بیمار را ندارد و کاری از دستش بر نمی‌آید تا به بیمار خود کمک کند.

اورژانس مورد نظر در دسترس نیست، لطفا بمیرید

بابک قرائی مقدم پزشک و متخصص مغز و اعصاب:

این کار خلاف قانون است یعنی این جزو وظایف اورژانس است که به کسانی که درخواست کمک می‌کنند خدمت‌رسانی کنند. زمانی بحث مزاحمت تلفنی است که موضوعی کاملا متفاوت از این قضیه است و باید با آنها برخورد قانونی شود.ولی وقتی کسی درخواست کمک می‌کند به هیچ عنوان مامورین اورژانس حق ندارند درخواست کمک را بدون پاسخ قرار بدهند و بدون ویزیت بیمار تشخیص دهند که شرایط او اورژانسی نیست.به خصوص اینکه موردی که اشاره شد به اندازه کافی مشکل داشته است که کارشناس برای اعزام نیرو قانع شود. یک زمانی است شخصی سر درد دارد و با اورژانس برای دریافت کمک تماس می‌گیرد در آن شرایط اورژانس می‌تواند نیرو اعزام نکند.اما وقتی اعلام می‌شود مریض ناتوان است و مواردی مانند دیابت و از دست دادن قدرت بلع مطرح می‌شود، به هیچ عنوان مامور اورژانس حق ندارد که پشت تلفن اعلام کند که مورد اورژانسی نیست.

حتما بخوانید:  وزیر صنعت: احتکار ۹۰ هزار خودرو، دروغ است

اورژانس مورد نظر در دسترس نیست، لطفا بمیرید

باید حتما نیرو اعزام شود و حتی اگر بیمار یا همراهان او درخواست کردند که بیمار به مراکز اورژانس ببرند، باید بیمار را به مراکز درمانی ببرند. بعد آن زمان اگر پزشک آن مرکز اعلام کرد که بیمار نیازی به بستری ندارد باید از بستری او جلوگیری شود. در این شرایط هم اگر اتفاقی برای بیمار رخ دهد مسئولیت آن با همان پزشکی است که تشخیص داده است بیمار نیاز به بستری ندارد.بنابراین اینکه به بیمار تلفنی اعلام شود که شرایط او اورژانسی نیست اصلا امکانپذیر نیست و باید این مورد حتما بررسی شود.شکی در آن نیست که الان تمام مراکز درمانی از جمله اورژانس تحت فشار هستند و شرایط سختی را سپری می‌کنند اما این دلیل نمی‌شود که مردم خدماتی که باید دریافت کنند را دریافت نکنند. تا زمانی که به صورت حضوری بیماری ویزیت نشود نمی‌توان درباره اضطراری بودن یا نبودن شرایط او اظهار نظر کرد.امید مردم به مراکزی مانند اورژانس است زیرا این مراکز، مراکزی هستند که در خط اول موارد اضطراری امداد‌رسانی می‌کنند.اینکه از راه دو تشخیص داده شود که به چنین بیمارانی خدمات ارائه نشود کاری کاملا خلاف قانون است.

همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

من اولین بار است که چنین تجربه‌ای را می‌شنوم. اورژانس کشور واقعا یکی از ارگان‌هایی است که خدمت خوبی به مردم می‌رساند و در اسرع وقت خودشان را به بیمار می‌رساند. شاید یک خطای انسانی پیش آمده باشد ولی چنین شکایتی از اورژانس را تا به حال من نشنیده بودم.گاهی اوقات خطای انسانی پیش می‌آید اما آنچه که من می‌بینیم این است که در شرایط لزوم اورژانس در اسرع وقت نیرو اعزام می‌کند. امسال در مبحث بودجه یک ناروایی به اورژانس کشور وارد شده و بودجه مناسبی را دریافت نکرده است.بالتبع مشکلات مالی باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای این ارگان شده است و در نهایت کسانی که در این شرایط ضرر می‌کند مردم اند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *