اوکراین و روسیه به حالت آماده‌باش نظامی درآمدند اوکراین و روسیه به حالت آماده‌باش نظامی درآمدند | آوتاف
خانه / اخبار داغ / اوکراین و روسیه به حالت آماده‌باش نظامی درآمدند

اوکراین و روسیه به حالت آماده‌باش نظامی درآمدند

ایرنا: سخنگوی شورای امنیت ملی اوکراین اعلام کرد که در پی تنش آبی امروز با روسیه در دریای آزوف، این کشور به حالت آماده باش نظامی درآمده و کمیته نظامی تشکیل شده است.

 «الکساندر تورچینف» افزود: کمیته نظامی اوکراین حادثه یکشنبه شب در دریای آزوف را تجاوز جنگی روسیه به اوکراین قلمداد می کند.

این نشست ساعت یک بامداد به وقت مسکو (یک و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) برگزار شد و طی آن لایحه ای برای آماده باش نظامی به مدت ۶۰ روز به پارلمان اوکراین ارایه شده است.

سازمان امنیت فدرال روسیه نیز شامگاه یکشنبه در اطلاعیه ای ضمن اعلام آماده باش نظامی در منطقه مورد مناقشه با اوکراین اعلام کرد که دو کشتی کوچک به نام های بردیانسک و نیکاپول و یدک کش یانی کاپو اوکراین را توقیف کرده است.

براساس گزارشی که شبکه ان.ت.و روسیه منتشر کرد، مرزبانان روسی برای توقیف شناورهای اوکراینی به سوی آنها آتش گشودند به همین دلیل سه خدمه اوکراینی زخمی شدند اما خدمات پزشکی به آنها ارایه شد و هیچ کس کشته نشد.

رسانه های روسیه بامداد دوشنبه نیز در خبر جداگانه ای اعلام کردند که این کشور خواستار جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل در خصوص تنش های اخیر در دریای آزوف شده و این نشست قرار است بعدازظهر روز دوشنبه برگزار شود.

** حمله به سفارت روسیه در اوکراین

از کی یف نیز خبر می رسد که ملی گرایان این کشور پس از اطلاع از درگیری آبی میان اوکراین و روسیه مقابل سفارت روسیه تجمع و به داخل سفارت نارنجک آتش زا و دودزا پرتاب کردند.

حتما بخوانید:  اکانت فیک برای سفیر چین و موج شوخی‌ها

هنوز از مصدومین احتمالی این حادثه خبری منتشر نشده است.

برخی از تحلیلگران در روسیه معتقدند که اوکراین برای افزایش فشار بین المللی بر روسیه در آستانه نشست سران ۲۰ کشور صنعتی (جی ۲۰)، عمدا روسیه را در آب های کریمه تحریک می کند.

مقامات کرملین در دو هفته اخیر از احتمال دیدار مفصل سران روسیه و آمریکا در حاشیه اجلاس جی ۲۰ در آرژانتین خبر داده بودند که قرار است ۹ و ۱۰ آذر ماه در آرژانتین برگزار شود.

درگیری روز یکشنبه در دریای آزوف زمانی آغاز شد که روس ها مدعی شدند دو کشتی اوکراینی به همراه یک یدک کش با سرعت بالا در حال ورود به تنگه کرچ هستند.

این تنگه دریای سیاه را از دریای آزوف در شمال جدا می کند.

دقایق کوتاهی بعد از اطلاعیه سازمان امنیت روسیه خبر رسید که جنگنده “کا-۵۲” و “سوخو-۲۵” روسیه بر فراز “آزوف” به پرواز درآمدند و دریای آزوف بر روی کشتی های مسافربری بسته شده است.

در طرف مقابل اوکراینی ها مدعی شدند که شناورهای آنها طبق برنامه از قبل هماهنگ شده و اطلاع داده شده از بندر “اودسا” به بندر “ماریپول” در دریای “آزوف” در حرکت بودند و اقدامات تهاجمی طرف روس برخلاف کنوانسیون حقوق دریایی صورت گرفت.

در سایت وزارت خارجه اوکراین نیز آمده است که «کشتی های روسیه با نقض آزادی ناوبری و حمل و نقل، به کشتی های نیروی دریایی اوکراین فشار وارد کردند.»

اوکراینی ها هم خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی این موضوع شده اند.اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال ۲۰۱۴ و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، آغاز شده است.

حتما بخوانید:  اردوغان اینگونه به شایعات پایان داد

مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی یف زدند.

با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.

از آن تاریخ به این طرف، آمریکا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شرکت هایی که در کریمه فعالیت می کنند وضع کرده اند تا شاید روسیه از کریمه پا عقب بگذارد.

اوکراین از جامعه جهانی خواسته است ضمن نپذیرفتن کریمه به عنوان جزئی از خاک روسیه، این کشور را اشغالگر بخوانند و به روسیه برای بازپس دادن این منطقه به اوکراین فشار بیاورند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تا امروز در تمامی مصاحبه ها گفته است که مسکو در خصوص بازپس دادن کریمه با هیچ کسی مذاکره نمی کند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *