ایران ادعای دروغین آمریکا را تکذیب کرد ایران ادعای دروغین آمریکا را تکذیب کرد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / ایران ادعای دروغین آمریکا را تکذیب کرد

ایران ادعای دروغین آمریکا را تکذیب کرد

برترین‌ها: یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با شماره پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز که در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه دیروز (چهارشنبه، ۱۸ دی ماه) از فرودگاه امام خمینی ) به مقصد کی‌یف پرواز کرده بود، پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۶ و ۱۸ دقیقه در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد و همه ۱۷۹ سرنشین آن که شهروندان ایرانی، اوکراینی و کانادایی بودند، جان باختند.

بعد از سقوط گروه های ارزیاب به بررسی سازمان هواپیمایی به بررسی این حادثه پرداختند تا عوامل بروز این حادثه مشخص شود.گزارش اولیه این حادثه شب گذشته منتشر شد.

خلاصه این گزارش حاوی این نکات بود که هیچ پیامی درباره شرایط غیرمعمول از خلبان مخابره نشد و هواپیما در آسمان آتش گرفته است.

بعد از این حادثه گمانه زنی ها درباره این اتفاق آغاز شد و مقامات و کارشناسان مختلف داخلی و خارجی در این باره اظهار نظر کردند. با توجه به همزمانی این اتفاق با حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی بعضی شبکه های آمریکایی شایعات بی اساسی مبنی بر برخورد شی ناشناس (موشک) به هواپیما را هم مطرح کردند که با واکنش قاطع مقامات ایرانی همراه بود.

بعضی از این واکنش ها به سقوط هواپیما را مرور می کنیم:

«ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین به حادثه سقوط یک فروند هواپیمای خطوط هوایی این کشور در ایران واکنش نشان داده و از دادستان اوکراین خواستار پیگیری و تحقیقات در ارتباط با این موضوع شد.

موضع متناقض ایران و آمریکا درباره سقوط بوئینگ ۷۳۷

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا با حضور در یک نشست خبری در اوتاوا، گفت کشورش آماده است تا در تحقیقات مربوط به سقوط یک هواپیمای خطوط هوایی اوکراین در ایران مشارکت کند.

حتما بخوانید:  سفیر ترکیه به وزارت امور خارجه احضار شد

موضع متناقض ایران و آمریکا درباره سقوط بوئینگ ۷۳۷

بنا بر اعلام دولت کانادا، دستکم ۶۳ نفر از مسافران این هواپیما که بامداد روز گذشته دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) سقوط کرد، تابعیت کانادایی داشته‌اند. ده‌ها نفر دیگر از مسافران این هواپیما هم ایرانیان مقیم یا محصل در کانادا بوده‌اند و قصد داشته‌اند از کی‌یف پایتخت اوکراین، به سمت کانادا پرواز کنند.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا همچنین سقوط هواپیمای ایران-اوکراین را بسیار دردناک توصیف کرد و گفت که در خصوص سقوط این هواپیما ابهاماتی وجود دارد.

موضع متناقض ایران و آمریکا درباره سقوط بوئینگ ۷۳۷

وی در این باره تصریح کرد: شاید کسی مرتکب اشتباهی شده باشد. این اشتباه از سوی ما نبوده است. برخی می‌گویند که هواپیما نقص فنی داشته است. من واقعا اطلاعی ندارم.

ترامپ در ادامه از ایران خواست تا جعبه سیاه این هواپیما را به شرکت بوئینگ و یا فرانسه ارسال کنند.

در واکنش به این ادعاها رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری گفت: از آنجایی که خلبان پرواز هواپیمای اوکراینی در تلاش برای بازگشت به فرودگاه بوده طرح موضوع حمله راکتی، موشکی و یا پدافند کشور به این هواپیمای منتفی است.

«حسن رضایی فر» افزود: موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی به دلیل اصابت موشک یا عملکرد پدافند، در جلسه خاصی بررسی و در همان جلسه منتفی اعلام شد.

رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری گفت: طرح‌های پدافند کشور با شبکه پروازی هماهنگ عمل می‌کند و هیچ‌گونه ناهماهنگی وجود نداشته است.

وی بیان داشت: طرح موضوع برخورد موشک یا راکت به هواپیما نیز منتفی است، زیرا در این صورت هواپیما در همان لحظه منفجر می شد و قابلیت بازگشت نداشت؛ این درحالی است که خلبان پرواز با هدف کنترل و جلوگیری از سقوط درحال بازگشت به فرودگاه بوده است.

حتما بخوانید:  کاهش وزن عجیب مایک پمپئو، وزیرخارجه ترامپ

رضایی‌فر تاکید کرد که علت سقوط بیشتر یک موضوع فنی و تکنیکال است تا اینکه با طرح موضوعات تروریستی و امنیتی بخواهیم به سانحه سقوط دامن بزنیم.

رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری درباره انتشار عکسی از یک کلاهک موشک منتسب به محلی در اطراف سایت سانحه بوئینگ ۷۳۷ اظهار داشت: «این عکس را رد می‌کنیم، زیرا نخستین بار در یکی از سایت‌های خارجی و یک توئیتر منتشر شد».

وی ادامه داد: به عنوان رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در فضای مجازی،‌ با منتشرکننده آن توییتر صحبت کردم و آنها نیز در وب‌سایت خود به‌طور رسمی اعلام کردند که ‌این عکس را از یک منبع غیرموثق گرفته بودند».

رضایی‌فر تأکید کرد: در محل سانحه، هیچ قطعه‌ای از موشک پیدا نشده است.

روسای جمهور ایران و اوکراین هم امروز(پنجشنبه) با ابراز تسلیت بابت سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی که منجر به کشته شدن مسافران این هواپیما شد، بر ضرورت بررسی دقیق و سریع علت سقوط این هواپیما تاکید کردند.

زلیسنکی رئیس جمهور اوکراین در تماس تلفنی با حجت الاسلام حسن روحانی با قدردانی از اقدامات انجام شده از سوی نیروهای امدادی، اورژانس و کاشناسان فنی ایران در این حادثه، خواستار همکاری مشترک هیئت‌های فنی دو کشور برای بررسی این حادثه و مشخص شدن دلایل سقوط هواپیما طبق پروتکل های بین‌المللی شد.

موضع متناقض ایران و آمریکا درباره سقوط بوئینگ ۷۳۷

روحانی نیز با تاکید بر همکاری کامل هیئت‌های فنی دو کشور برای انجام همه اقدامات لازم در این زمینه اظهار داشت: به وزارت راه و شهرسازی دستور می‌دهم که تیم مشترکی از کارشناسان دو کشور برای بررسی دقیق علت این حادثه تشکیل دهد.

حتما بخوانید:  استان تهران رکورددارِ سقط جنین در کشور

در این گفتگوی تلفنی همچنین بر تعامل وزرای خارجه ایران و اوکراین برای تسریع و تسهیل در همکاری‌های کارشناسان دو کشور در بررسی ابعاد این حادثه و انجام اقدامات لازم توافق کردند.

روسای جمهور ایران و اوکراین همچنین در این تماس تلفنی با اشاره به روابط خوب دو کشور بر توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه ها تاکید کردند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *