بولتون ضمن تهدید،‌ بار دیگر از مذاکره سخن گفت بولتون ضمن تهدید،‌ بار دیگر از مذاکره سخن گفت | آوتاف
خانه / اخبار داغ / بولتون ضمن تهدید،‌ بار دیگر از مذاکره سخن گفت

بولتون ضمن تهدید،‌ بار دیگر از مذاکره سخن گفت

ایرنا: «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: هر چند آمریکا مایل به مذاکره با ایران برای کاهش تنش هاست، اما برای اقدام تلافی جویانه علیه عملیات نظامی این کشور نیز آمادگی دارد.

به نوشته واشنگتن فری بی کن؛ بولتون در این مصاحبه در پاسخ به پرسشی درباره بن بست میان واشنگتن و ایران، اظهار داشت: وضع بسیار خطرناک و بی ثبات است.

بولتون در باره استقرار نیروهای نظامی ایالات متحده در منطقه خلیج فارس نیز گفت: ایران در راهبرد امنیت ملی آمریکا یکی از چهار خطر اصلی و مهم دانسته شده و ما باید اطمینان یابیم که از توانایی بازدارندگی آنها از این گونه فعالیت‌ها برخوردار هستیم که زندگی، تأسیسات و تجهیزات آمریکاییان و بازار بین المللی نفت را تهدید می‌کند و ممکن است در روزهای آتی نیروهای نظامی بیشتری به این منطقه اعزام شوند.

بولتون: غنی‌سازی ایران، باج‌خواهی هسته‌ای است

بولتون با تکرار ادعاهای واهی در خصوص اقدامات تحریک آمیز ایران، افزود: اگر آنها (تهران) در اراده رئیس جمهوری آمریکا در این باره تردید دارند، مرتکب اشتباه بزرگی خواهند شد. ما به شدت نگرانی خطر نیروی قدس، مأموران اطلاعاتی ایران و دیگران از طریق وابستگان به تهران شامل گروه‌های ستیزه جوی شیعه در عراق و حوثی های یمن هستیم که تهدیدهایی برای بازرگانی در دریای سرخ، اهداف داخل عربستان سعودی و کارکنان و تأسیسات آمریکا در عراق، خلیج فارس، خلیج عمان و افغانستان به شمار می‌روند.

گزارش‌های اطلاعاتی نشانگر برنامه ریزی های نیروی قدس و مأموران اطلاعاتی ایران برای اجرای حملاتی علیه این اهداف به صورتی هستند که بتوانند مسئولیت تهران را در اجرای آنها تکذیب کنند.

حتما بخوانید:  ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال ممنوع می‌شود

بولتون ادعا کرد: ایران به گونه‌ای عمل می‌کند که گویا اکنون دوره زمامداری دولت اوباماست و آنها واقعاً از توانایی‌های نظامی آمریکا، هراسی ندارند. این در حالیست که ایران در نتیجه لغو توافق هسته‌ای توسط رئیس جمهوری (ترامپ) و ازسرگیری تحریم‌ها، دچار مشکلات شدید و عمیقی شده است.

بولتون افزود: رئیس جمهوری (ترامپ) از هنگام مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ برای ملاقات و مذاکره با مقامات ایرانی (سران کشور) اعلام آمادگی کرده و آماده همکاری با تهران برای دستیابی به توافق است به شرط آنکه تهران تسلیحات هسته‌ای را کنار گذاشته و دیگر اقدامات شرورانه را که در آن مشارکت دارد، متوقف کند؛ اما این سخن بدان معنا نیست که رئیس جمهوری قصد دارد در موضع اصلی خود تجدید نظر کند، بلکه به این معناست که وی پس از دست برداشتن تهران از برنامه هسته‌ای (تسلیحاتی) و دیگر فعالیت‌های غیرقابل پذیرش خود، مانند پرونده کره شمالی، آماده مذاکره درباره آینده است.

بولتون مدعی شد که تهدید حملات مورد حمایت ایران به صورت کاملاً قطعی ادامه دارد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به حوادث اخیر و حمله به چند کشتی در سواحل امارات و خط لوله انتقال نفت عربستان سعودی و همچنین شلیک راکت به نزدیک سفارتخانه ایالات متحده در بغداد، افزود: فراهم کردن آمادگی‌های زیاد برای رویایی با این تهدیدها ادامه دارد.

به گفته وی، تهران خروج ایالات متحده از برجام را پیش بینی نمی‌کرد و تصور می‌کرد که دیگر امضا کنندگان این توافقنامه دوره اوباما، به رغم خروج آمریکا، مزایای اقتصادی آن را در اختیار ایران قرار خواهند داد. اما اینگونه نشد و ایران اکنون تهدید می‌کند که از چند بند اصلی توافق هسته‌ای دربرگیرنده محدودیت‌هایی بر غنی سازی اورانیوم و ذخیره سازی آب سنگین، پارافراتر بگذارد. بر اساس گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران با کاربرد سانتریفوژهای بسیار پیشرفته که بر اساس برجام مجاز نیست، این توافق را نقض کرده است.

حتما بخوانید:  واکنش‌ها به تعطیلی سینما عصر جدید

به گفته بولتون؛ شورای حکام آژانس به زودی نشست برگزار خواهد کرد و بدون شک از دیدگاه این نهاد، غنی سازی اورانیوم ایران افزایش یافته است. تهران نه تنها از سانتریفوژهای پیشرفته‌تر استفاده کرده، بلکه سرعت تولید و غنی سازی را افزایش داده که محدودیت‌های گوناگون گنجانده شده در برجام را که ایران اعلان کرده است آنها را نادیده خواهد گرفت، تهدید می‌کند. بنابراین ما بیش از نیمی از آن دوره را پشت سر گذاشته‌ایم و به علت تأثیرگذار بودن تحریم‌های دولت ترامپ، قرار نیست مزایای اقتصادی محسوسی به دست ایران برسد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *