تقریبا قطعی؛ العیدانی، نخست وزیر عراق می‌شود تقریبا قطعی؛ العیدانی، نخست وزیر عراق می‌شود | آوتاف
خانه / اخبار داغ / تقریبا قطعی؛ العیدانی، نخست وزیر عراق می‌شود

تقریبا قطعی؛ العیدانی، نخست وزیر عراق می‌شود

ایرنا: برخی منابع رسانه‌ای و پارلمانی عراق چهارشنبه شب از قطعی شدن اعلام معرفی”اسعد العیدانی” به عنوان نخست وزیر جدید عراق خبر دادند.

بر اساس ادعای این منابع که به نامشان اشاره نشده است، “برهم صالح” روز پنجشنبه العیدانی را به عنوان نخست وزیر جدید عراق معرفی خواهد کرد.

العیدانی، نخست وزیر عراق می‌شود

فراکسیون «سازندگی» به دنبال ناکامی در معرفی قصی السهیل و اعتراضات مردمی در بغداد و چند شهر دیگر عراق روز چهارشنبه نام «اسعد العیدانی» استاندار پیشین بصره را به عنوان نامزد جدید مطرح کرد.

رسانه های عراق همچنین از دیدار برهم صالح و العیدانی و گفت و گوی آنان در عصر چهارشنبه خبر دادند.

فراکسیون سازندگی به عنوان ائتلاف اکثریت مجلس پیشتر السهیل وزیر کنونی آموزش عالی را به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی کرد که به دنبال اعتراض خیابانی به این گزینه، این فراکسیون از اعلام نامزدی خود انصراف داد.

تحلیلگران دیدار امروز رییس جمهوری عراق با العیدانی و گفت وگوی آنان را نشانه‌های موافقت صالح با نخست وزیری استاندار پیشین بصره ارزیابی می‌کنند.

از سوی نیز برخی معتقدند با اعتراض‌های خیابانی که چهارشنبه شب نسبت به اعلام نامزدی العیدانی در بصره و بغداد صورت گرفت، همچنان نخست وزیری وی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد..

استان های مرکزی، جنوبی و شرقی عراق در سه ماه گذشته شاهد اعتراضات به دولت بوده است.

“عادل عبدالمهدی” نخست وزیر مستعفی این کشور هشت آذرماه در نتیجه این اعتراض‌ها از سمت خود استعفا کرد و با وجود اتمام مهلت قانونی معرفی جانشین وی که دوشنبه شب به پایان رسید، اختلافات سیاسی سبب شده نخست وزیر جدید تاکنون معرفی نشود.

حتما بخوانید:  این تصاویر را ببینید؛ آیا واقعا مدونا ۶۳ساله است؟

براساس قانون اساسی عراق، فردی که توسط رییس جمهوری این کشور برای تصدی نخست وزیری معرفی می‌شود، ۳۰ روز مهلت خواهد داشت، اعضای کابینه پیشنهادی‌اش را به پارلمان معرفی کند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *