جنگ سرد آمریکا و روسیه بر سر پپمان منع موشکی جنگ سرد آمریکا و روسیه بر سر پپمان منع موشکی | آوتاف
خانه / اخبار داغ / جنگ سرد آمریکا و روسیه بر سر پپمان منع موشکی

جنگ سرد آمریکا و روسیه بر سر پپمان منع موشکی

«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» که ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند، به چالش جدید بین مسکو و واشنگتن تبدیل شده است.

این پیمان در دهه ۱۹۸۰ میلادی در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق میان دو کشور منعقد شد.

INF چالش جدید روسیه و آمریکا

روز گذشته «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد کشورش به مدت ۱۸۰ روز از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود.

جزئیات بیشتر را در لینک زیر بخوانید:

آمریکا از پیمان موشکی با روسیه خارج شد

کاخ سفید هم در بیانیه‌ای تصریح کرد: «ایالات متحده از فردا فرایند خروج از معاهده INF را آغاز کرده و به سوی ایجاد گزینه‌های خود برای پاسخ نظامی پیش خواهد رفت. ائتلاف «ناتو» هم بلافاصله بیانیه‌ای صادر کرده و از این اقدام آمریکا استقبال کرد.

روسیه در واکنش به اقدام آمریکا در بیانیه‌ای تأکید کرد که این کشور قصد نابود کردن سامانه‌های موشکی ۹M 729 خود را ندارد چون آنها معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض نمی‌کنند.

مقام‌های روسیه گفته‌اند که خروج احتمالی آمریکا از این پیمان تمامی جهان را وارد مسابقه تسلیحاتی می‌کند.روسیه همچنین اعلام داشته که آماده رفع هرگونه مشکل در اجرای این پیمان با آمریکا است.

جزئیات بیشتر را در لینک زیر بخوانید:

موگرینی: اروپا نمی‌خواهد صحنه رقابت ابرقدرت‌ها باشد

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به شکست مذاکرات روسیه و آمریکا در خصوص پیمان منع تولید موشک‌های میان‌برد هسته‌ای واکنش نشان داد و گفت: اروپا نمی خواهد یک بار دیگر صحنه رقابت ابرقدرت ها شود.

حتما بخوانید:  تعطیلی مدارس تمدید می‌شود؟

جزئیات بیشتر را در لینک زیر بخوانید:

ترامپ، روسیه را به پاسخ نظامی تهدید کرد

بنا بر گزارش روسیا الیوم، رئیس جمهوری آمریکا در پی اعلام خروج کشورش از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و کوتاه‌برد “آی ان اف” تصریح کرد، قصد دارد گزینه‌هایی برای “واکنش نظامی” نسبت به بازدارندگی برتری نظامی روسیه در نتیجه نقض معاهده (آی ان اف) در نظر بگیرد.

جزئیات بیشتر را در لینک زیر بخوانید:

پوتین علیه ترامپ؛ روسیه از «INF» خارج شد

همچنین خبرگزاری اسپوتنیک از واکنش «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به خروج آمریکا از پیمان «ممنوعیت تولید موکش های هسته ای میان برد» (INF) خبر داد و اعلام کرد: روسیه نیز از پیمان ممنوعیت تولید موشک های هسته ای میان برد خارج شد.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز در گفتگو با فونکه مدیا گروپه با اشاره به تعلیق ۶ ماهه پیمان منع موشک های هسته ای میان برد از سوی واشنگتن اظهار داشت: روسیه مسئول مستقیم آنچه که در حال حاضر در خصوص پیمان منع موشک های هسته ای دوربرد روی داده است، می باشد.

جزئیات بیشتر را در لینک زیر بخوانید:

طعنه ظریف: ترامپ به امضای آمریکا آلرژی دارد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم در واکنش به اعلام خروج آمریکا از معاهده (INF) در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «یک خروج دیگر دولت ترامپ از تعهدات خود؛ این بار معاهده منع موشک های میانبرد با روسیه(INF). مشکل فقط برجام و ایران نیست: به نظر می‌رسد این جماعت نسبت به هرچه امضای آمریکا زیر آن باشد آلرژی دارند. نتیجه؛ هر توافقی با دولت آمریکا ارزش جوهرش را ندارد؛ حتی اگر معاهده ای باشد که کنگره آن را تصویب کرده است».

حتما بخوانید:  رهبری پیگیر موضوع ساخت واکسن کرونا هستند

دولت فرانسه هم از مقامات مسکو خواست تا از دوره شش ماهه ای که دولت آمریکا برای تعلیق پایبندی خود به «پیمان منع موشکهای هسته ای میان برد» با روسیه- منعقده در سال ۱۹۸۷- تعیین کرده است؛ برای رعایت و اجرای تعهدات مندرج در این توافق برجسته تاریخی بهره گیرد.

«کارین کنایسل» وزیر خارجه اتریش نیز با انتقاد از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای به تعلیق در آوردن شش ماهه پیمان منع موشک های هسته ای دوربرد در بیانیه‌ای نوشت: تصمیم واشنگتن برای خروج از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد تاسف ‌بار است.

از سویی دیگر «کریس فن هولن»، سناتور آمریکایی در واکنش به تصمیم رئیس جمهور این کشور برای خروج از «پیمان منع موشک هسته ای میانبرد» با ارائه یک لایحه به کنگره خواستار «پیشگیری از رقابت جدید هسته ای» شد. این لایحه دستیابی دولت ترامپ به وجوه مالی برای تهیه و تحویل آماد، رزمایش رزمی یا استقرار هر گونه موشک زمین پایه یا بالستیک را با دشواری همراه می سازد.

وزارت خارجه چین با اشاره به عواقب منفی خروج از پیمان منع موشک‎های هسته‎ای میان‌برد، از روسیه و آمریکا خواست به مذاکره درباره INF ادامه دهند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *