جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس بازداشت شد جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس بازداشت شد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس بازداشت شد

جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس بازداشت شد

خبرگزاری فارس: پلیس انگلیس روز پنج‌شنبه اعلام کرد «جولیان آسانژ» مؤسس پایگاه افشاگر «ویکی لیکس» را که در چند سال اخیر به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده بود، بازداشت کرده است.

در بیانیه پلیس انگلیس عنوان شده است که این بازداشت بر اساس حکم سال ۲۰۱۲ دادگاه عالی انگلیس و پس از آن صورت گرفته که دولت اکوادور وضعیت پناهندگی آسانژ را رد کرده و از پلیس انگلیس خواسته برای بازداشت او به سفارت برود.

«جولیان آسانژ» بازداشت شد

آسانژ که در سال ۲۰۰۶ سایت ویکی لیکس را تأسیس کرد، در سال ۲۰۱۰ با انتشار تصاویر و ویدئوهای کشتار غیرنظامیان توسط ارتش آمریکا در عراق و افغانستان مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت. اندکی بعد دولت آمریکا علیه سایت ویکی‌لیکس تحقیقات جنایی را آغاز کرد و از متحدان خود خواست به این تحقیقات کمک کنند. اندکی بعد دولت سوئد آسانژ را به «تجاوز جنسی» به یک زن متهم و علیه او حکم بازداشت در سرتاسر جهان صادر کرد.

آسانژ با رد این اتهام و بیان اینکه ادعای سوئد انگیزه‌های سیاسی دارد و هدف از آن خاموش کردن ویکی لیکس است، در سال ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد. از آن زمان دولت اکوادور به وی در سفارت پناه داده بود، تا اینکه امروز «لنین مورنو» رئیس‌جمهور اکوادور اعلام کرد این کشور وضعیت پناهندگی آسانژ را رد کرده است.

در واکنش به این تحولات، «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس امروز در توییتر به تمجید از رئیس‌جمهور اکوادور پرداخت: «جولیان آسانژ قهرمان نیست و هیچ‌کس بالاتر از قانون قرار ندارد. او سال‌ها از حقیقت پنهان شده. از اکوادور و رئیس‌جمهور لنین مورنو به دلیل همکاری با وزارت خارجه جهت اطمینان از روبرو شدن آسانژ با عدالت، متشکرم.»

حتما بخوانید:  جزییات حذف ۴ صفر از پول ملی اعلام شد

بازداشت آسانژ یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که ویکی لیکس با انتشار اسنادی افشا کرد که مسئولان سفارت اکوادور در تمام این سال‌ها از فعالیت‌های آسانژ جاسوسی کرده و از او فیلم و عکس گرفته‌اند. این تصاویر چندی پیش توسط یک گروه ناشناس در اسپانیا به فروش گذاشته شده بود.

روزنامه «گاردین» پارسال گزارش داد که دولت اکوادور به بهانه حفظ امنیت آسانژ، برنامه‌ای چندین میلیون دلاری را برای نظارت بر او اجرا کرده و مسئولیت اجرای این کار را نیز به شرکت‌های بین‌المللی و مأموران مخفی سپرده است.

در سال‌های گذشته با وجود پناهندگی آسانژ به سفارت اکوادور، سایت ویکی لیکس به انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده کشورهای مختلف از جمله آمریکا و انگلیس ادامه داده و به همین دلیل واشنگتن و لندن اکوادور را به شدت تحت فشار قرار داده بودند تا به وضعیت پناهندگی او پایان دهد.

در ادامه ویدئویی از لحظه بازداشت جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس در لندن را ببینید:

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *