حداقل هزینه شب یلدا برای هر ایرانی حداقل هزینه شب یلدا برای هر ایرانی | آوتاف
خانه / اخبار داغ / حداقل هزینه شب یلدا برای هر ایرانی

حداقل هزینه شب یلدا برای هر ایرانی

روزنامه همشهری در گزارشی هزینه‌های شب چله ۱۴۰۰ را تخمین زده است.

حداقل هزینه شب یلدا برای هر ایرانی

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم:

* مغز گردوی آجیلی در بیشتر آجیل‌فروشی‌های تهران کمتر از کیلویی ۳۰۰هزار تومان نیست و فقط اگر گردوی فسنجانی بخواهید می‌توانید قیمت‌های پایین‌تری بپردازید. مغز پسته و مغز بادام درجه یک در آجیل‌فروشی‌ها کمتر از ۳۵۰هزار تومان قیمت ندارند و تابلوی قیمت تخمه هم اعداد و ارقامی غیرقابل باور را نشان می‌دهد؛ هر کیلو تخمه جابانی بین ۱۳۵تا۲۰۰هزار تومان، هر کیلو تخمه کدو بین ۷۵تا ۱۲۰هزار تومان و هر کیلو تخمه آفتابگردان حداقل ۴۵هزار تومان قیمت دارند.

* «قیمت آجیل ۸۰تا ۹۰درصد بالا رفته و به‌طور مثال پسته‌ای که امسال ۴۰۰هزار تومان می‌فروشیم، شب یلدای پارسال ۳۲۰هزار تومان قیمت داشت، آجیل شب یلدا هم نسبت به پارسال ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و امسال ۲۸۰هزار تومان می‌فروشیم» این جمله‌ها را یکی از پرسنل آجیل‌فروشی معروف تهران در حوالی پارک‌وی، می‌گوید.

* اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با تشکیل کمیته کارشناسی و با درنظرگرفتن قدرت خرید مردم، کف قیمت هر کیلو آجیل شب چله را ۱۸۰هزار تومان تعیین کرده است؛ رقمی که سقف قیمت پارسال بود. البته امسال با توجه به قیمت نسبتا پایین باسلوق در مقایسه با دیگر اقلام آجیل، ۲ بازه قیمتی برای آجیل شب چله درنظر گرفته شده که حداقل و حداکثر قیمت برای هر کیلو آجیل باسلوق‌دار ۱۵۰و ۲۵۰هزار تومان و کف و سقف قیمت هر کیلو آجیل بدون باسلوق ۱۸۰تا ۲۷۵هزار تومان است. با احتساب سرانه ۳۰۰گرمی مصرف آجیل برای هر نفر، یک خانواده چهار نفره بین ۱۸۰تا ۳۳۰هزار تومان فقط برای آجیل شب یلدا باید هزینه کند. این را هم باید اضافه کنیم که به‌گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران، سرانه مصرف آجیل در کشور تا همین ۳-۲سال پیش ۶۵۰ تا ۷۰۰ گرم بود و حالا به کمتر از نصف رسیده است.

حتما بخوانید:  کاسه صبر مجیدی در آستانه دربی لبریز شد

* کمترین قیمت هندوانه در مغازه‌های سطح شهر کیلویی ۱۱هزار تومان و کمترین قیمت برای انار نه‌چندان مرغوب کیلویی ۳۰هزار تومان است خرمالو در میوه‌فروشی‌های سطح شهر از ۳۰تا ۴۸هزارتومان، سیب از ۲۲تا ۳۲هزار تومان، پرتقال بین ۲۰تا ۳۵هزار تومان، نارنگی از ۲۵تا ۳۶هزار تومان و خیار به‌طور میانگین ۱۷هزار تومان به فروش می‌رسد و اگر از میان آنها فقط ۲قلم میوه دیگر به انار و هندوانه اضافه شود، ۱۵۰هزار تومان برای خرید میوه باید هزینه شود.

* شیرینی شب یلدا با همان قیمت مصوب تیر‌ماه امسال عرضه می‌شود و قرار نیست گران شود.هر کیلو شیرینی‌تر در قنادی‌های معتبر مرکز شهر ۸۰تا۱۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و شیرینی خشک هم در این قنادی‌ها کمتر از ۷۵هزار تومان نیست.

* شام یلدا؛ برنج ایرانی هرکیلو بین ۴۵تا ۷۰هزار تومان و برنج خارجی از ۱۸(نرخ تنظیم بازاری) تا ۳۰هزار تومان، هر کیلو گوشت گوسفندی بین ۱۲۰تا ۱۵۰و گوشت گوساله از ۱۴۰تا ۱۸۰هزار تومان به فروش می‌رسد و نگاهی به قیمت دیگر مواداولیه از سبزی و صیفی و رب انار و روغن و… نشان می‌دهد برای تهیه یک وعده شام چهار نفره کمتر از ۲۰۰هزار تومان هزینه نمی‌شود. در این مناسبت خاص بسیاری از خانواده‌ها کدو حلوایی پخته و لبو را هم جزو آداب و رسوم شب چله می‌دانند. یک کدو حلوایی متوسط ۲کیلویی حدود ۴۰هزار تومان و یک کیلو چغندر ۱۳هزار تومان قیمت دارد که به این دو باید قیمت شکر را هم اضافه کرد.

* محاسبات نشان می‌دهد حداقل قیمت‌های موجود برای اقلام مورد نیاز برای تهیه سور و سات یک دورهمی چهار نفره در شب چله، از مغازه‌های سطح شهر تهران، حداقل ۸۳۰هزار تومان است که برای هر یک‌نفر مهمان ۲۰۰هزار تومان به این هزینه‌ها اضافه می‌شود.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *