حرف‌های محرز درباره وضعیت زنان روسپی در ایران حرف‌های محرز درباره وضعیت زنان روسپی در ایران | آوتاف
خانه / اخبار داغ / حرف‌های محرز درباره وضعیت زنان روسپی در ایران

حرف‌های محرز درباره وضعیت زنان روسپی در ایران

رویداد ۲۴ با دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران درباره وضعیت زنان روسپی گفتگو کرده است.

حرف‌های محرز درباره وضعیت زنان روسپی در ایران

ماجرای ترک برنامه زنده شبکه افق توسط معاون و مشاور زنان دولت حسن روحانی به جنجالی بر سر دو نگرش در قبال زنان آسیب دیده تبدیل شده است. گروهی که برنامه جهان آرا آن‌ها را نمایندگی می‌کند معتقدند به رسمیت شناختن زنان روسپی نشانه بی‌دینی است و گروهی که معتقدند با این مقوله باید علمی و جامعه شناختی مواجه شد تا سلامت جامعه به خطر نیفتند. مینو محرز به عنوان نماینده گروه دوم معقتد است این جمعیت را باید به رسمیت شناخت و آنها را درمان کرد؛ هرچند بعضی افراد خوششان نیاید.

او معتقد است به رسمیت شناختن جمعیتی که آنها را «جمعیت کلیدی» برای انتقال بیماری ایدز می‌خواند در واقع پیش‌زمینه پیشگیری و درمان جامعه است. زنان روسپی یا سکس‌ورکرها، معتادان و همجنسگرایان اعضای این جمعیت هستند که دولت ها موظفند با به رسمیت شناختن آنها برای سلامت جامعه قدم بردارند.

بخشی از گفتگو با مینو محرز:

* ما سه نوع سکس‌ورکر داریم گرید سه، سکس‌ورکر‌های خیابانی هستند که خیلی وضعشان بد است.

* یک سری کسانی هستند که خانه‌های امن دارند و گرید دو محسوب می‌شوند. گرید یک هم افرادی هستند که اصلا به ما مراجعه نمی‌کنند. به این دسته اصلا دسترسی نداریم، ولی روی گرید دو و سه مطالعاتی داشتیم.

* سکس‌ورکر‌های تهران عمدتا از گروه یک و دو هستند که در آخرین مطالعات ما حدودا شش درصد شان مبتلا به ایدز بودند.

* «ان.جی.او‌»ها یک سری خانه‌هایی درست کرده بودند و دولت و وزارت بهداشت هم از آن‌ها حمایت می‌کردند.

حتما بخوانید:  جهرمی: فیلترینگ، عامل افت کیفیت اینترنت است

* در این خانه‌ها عمدتا زنانی که در معرض انتقال بیماری مقاربتی بودند را جمع می‌کردند تا آموزش رایگان بگیرند. در همین خانه‌ها به آن‌ها خیاطی هم یاد می‌دادند البته من معتقد بودم اگر این‌ها می‌خواستند خیاطی یاد بگیرد که نمی‌رفتند سکس‌ورکر شود.

* به نظرم نباید این سکس ورکری را انکار کرد، بلکه باید کمک کنیم بقیه جامعه بیمار نشوند.

* مشکلی با به رسمیت شناختن جمعیت‌های کلیدی در دولت‌های مختلف وجود ندارد و همین الان هم وزارت بهداشت برنامه مبارزه با ایدز را مانند دولت‌های قبلی پیش می‌برد و مشکلی نداریم. همین وزارت بهداشت دولت جدید هم این جمعیت‌ها را به رسمیت می‌شناسد. استراتژی اجرای این برنامه هر پنج سال یک بار تغییر می‌کند و مصوب هیات دولت می‌شود.

* ما نمی‌توانیم بگذاریم نگرش‌های منفی مانع استراتژی پیشگیری از ایدز بشود. الان کیس‌های جدید زن و شوهر‌های تازه ازدواج‌کرده هستند که یکی تست داده و مثبت شده است. این‌ها قبل یا حین ازدواج از طریق تماس جنسی در جامعه مبتلا شده‌اند. باید برای این‌ها فکری کرد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *