حرف آخر خاتمی: در انتخابات شرکت می‌کنیم حرف آخر خاتمی: در انتخابات شرکت می‌کنیم | آوتاف
خانه / اخبار داغ / حرف آخر خاتمی: در انتخابات شرکت می‌کنیم

حرف آخر خاتمی: در انتخابات شرکت می‌کنیم

جماران: رئیس دولت اصلاحات در پیامی به پنجمین جلسه کنگره حزب اتحاد ملت اعلام کرد: انتخابات عرصه مهم حضور اصلاح طلبانه و مدنی مردم در صحنه است و اصلاح طلبان اعلام کردند که در انتخابات شرکت می کنند تا انشاالله افقی به آینده بهتر علیرغم مشکلات گشوده شود.

متن کامل پیام سیدمحمد خاتمی در زیر می‌خوانید:

گردهمائی سراسری “حزب اتحاد ملت ایران اسلامی” را که گواه پویایی فعالیت سیاسی با وجود عوامل دلسرد کننده و نگران کننده است، گرامی می‌داریم و برای همه کنشگران عرصه سیاست و اجتماع که خیر میهن و عزت ملت را می‌خواهند آرزوی موفقیت می‌کنیم.

“جمهوری اسلامی” که برآمده از انقلابی بزرگ است، می تواند و باید تامین کننده خواست و تقاضای تاریخی ملت در نفی استبداد،استعمار و عقب ماندگی و تحقق آزادی و مردم سالاری و پیشرفت توام با اخلاق و عدالت و حاکمیت معیارهای الهی و معنوی بر رفتار و سلوک حاکمان و تنظیم رابطه مردم با یکدیگر و با حاکمیت باشد.

شناخت و تعریف درست جمهوری اسلامی مبتنی بر مردم سالاری و تلاش برای استقرار پایه های آن، رسالت مهم همه کسانی است که سرافرازی میهن و سربلندی ملت را می‌خواهند.

آن سوی جمهوری اسلامی که تمنای معارضان است، چیزی جز آشوب و خشونت و ویرانی میهن و فراهم آمدن زمینه حضور و استیلای تحقیرآمیز بیگانگان و عوامل آنان بر ملت و تجزیه کشور یا استقرار یک جباریت و دیکتاتوری نفس گیر که دین و دنیای مردم را ویران خواهد کرد، نیست.

به رغم همه مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که امروز برای لایه های مختلف جامعه و گروه های گوناگون وجود دارد، راهکار بی بدیل برای حراست از کشور و پیشرفت همه جانبه آن و دستیابی به آرمان های والایی که در انقلاب بود، اصلاحات به معنی واقعی کلمه است (فارغ از جناح بندی هایی که در جای خود لازم و مفید است) و بر این باورم که در ژرفای وجدان هر ایرانی منصف که تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر دارد و نگران آینده ای مبهم و پر خشونت و نفرت است و نیز همه آنان که آرامش و ثبات و پیشرفت و برخورداری عزتمند ایران و ایرانی را می خواهند همین امر و همین داوری وجود دارد.

حتما بخوانید:  گاف شهرداری تهران در بنر روز جهانی کتاب

پایداری و پایندگی جمهوری اسلامی در گرو آن است که همگان به ویژه حکمرانان بپذیرند که کشور نیازمند اصلاحات جدی است و اصلاح رویکردها و نگرش ها و شیوه حکمرانی و سازگار کردن بیشتر آن ها با نیازها و خواسته های مردم و با جمهوریت براساس موازین اصیل و واقعی اسلامی، انسانی و ایرانی در درجه اول قرار دارد.

رهایی کشور از فقر و فساد و رفع نگرانی های فزاینده مردم که متاسفانه به سوی نومیدی حرکت می کند و بهره گیری از امکانات داخلی و بین المللی برای تامین مصالح ملی و منافع عمومی و مصون کردن کشور از شیطنت و توطئه بیگانگان و عوامل یا وابستگان به آن ها مستلزم بالا بردن اعتماد و همبستگی ملی و حفظ و تقویت سرمایه اجتماعی و همدلی حکومت با مردم و مردم و نخبگان با یکدیگر است.

این امر با گسترده تر کردن زمینه اعمال حق حاکمیت مردم بر سرنوشت و پذیرش تکثر سیاسی و اجتماعی و گذر از قیمومیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حکومت به خدمتگذاری کارشناسانه و مدیریت مدبرانه و حفظ امنیت کشور با ایجاد هر چه بیشتر رضایت در جامعه و استقرار عدالت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و راه باز کردن برای حضور و فعالیت جریان های سیاسی و اصناف و نهادهای مدنی و استقبال از میانجیگری آن ها میان مردمی که از آن ها نمایندگی می کنند و حکومتی که باید خدمتگذار مردم و پاسخگو به آن ها باشد، میسر است.

و مگرنه اینکه این همه مقتضای جمهوریتی است که پذیرفته شده و اسلامیتی که اگر درست دریافت شود زندگی را لطیف تر می کند و جلو ی خشونت را از هر طرف می گیرد؟

حتما بخوانید:  در بازیِ باخت - باخت، کیمیا بُرد

برای اینکه جمهوری اسلامی نیرومند و پایدار باشد بخصوص کسانیکه در قدرتند باید بپذیرند که نظام موجود در ساختار و راهبرد و رویکرد و نیز ضابطه ها و شیوه های حکمرانی نیازمند اصلاح است و حاکمیت می تواند و باید با حفظ اصول برای اصلاح پیشتاز و پیشقدم باشد و به همین جهت از جمله باید انتقاد نخبگان و اعتراض مردم را موهبت الهی بداند و از آن استقبال کند.

حوادث تلخ و اندوه بار و پر خسارتی که از جمله این روزها بر ملت و کشور گذشت این ضرورت و لزوم انجام اقدام های ترمیمی را بیشتر می کند.

و اینک؛ انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصت مناسبی است که در آن، مردم اصلاح پذیری حکومت و حرکت به سوی اصلاح را شاهد باشند و این می تواند مرهمی باشد بر زخم های پدید آمده و تلاش برای تبدیل نارضایتی ها به امید و دست کم جلوگیری از تبدیل آن به نفرت.

انتخابات عرصه مهم حضور اصلاح طلبانه و مدنی مردم در صحنه است و اصلاح طلبان اعلام کردند که در انتخابات شرکت می کنند تا انشاالله افقی به آینده بهتر علیرغم مشکلات گشوده شود.

آیا حاکمیت هم زمینه برگزاری انتخاباتی پر شور و آزاد با اعتماد به ملت که صاحب انقلاب و کشورند و بازگشت به نظارت قانونی و صحیح بجای اعمال قیمومیت بر مردم و دادن امکان حضور همه شخصیت های سالم و کاردان و اشخاص شایسته با گرایش های مختلف و گسترده تر کردن میدان انتخاب مردم را فراهم می آورد و این امید را ایجاد می کند که به سوی مجلسی برویم که 《در راس امور》خواهد بود؟ امیدوارم چنین باشد.

حتما بخوانید:  شوخی بی‌نظیر با مشکلات معیشتی وزرا

سید محمد خاتمی

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *