حسین دهقان: مدیران دولتم را از سپاه نمی‌آورم حسین دهقان: مدیران دولتم را از سپاه نمی‌آورم | آوتاف
خانه / اخبار داغ / حسین دهقان: مدیران دولتم را از سپاه نمی‌آورم

حسین دهقان: مدیران دولتم را از سپاه نمی‌آورم

خبرآنلاین: سردار حسین دهقان اولین کاندیدای نظامی انتخابات ۱۴۰۰ بود که زودتر از دیگر کاندیدا‌ها رسما اعلام کرد قصد جدی برای حضور در میدان رقابت دارد، با اینکه عنوان نظامی «سردار» پیشوند نام اوست، اما تاکید دارد که به عنوان چهره‌ای غیرنظامی و مستقل در عرصه رقابت حضور خواهد داشت. اصرار دارد که خود را منتسب به هیچ جریان سیاسی نکند و می‌گوید دولتش هیچ سهمی به هیچ جریان سیاسی نخواهد داد و بدهی به هیچ گروه سیاسی ندارد. سردار حسین دهقان مخالف مذاکره با آمریکا نیست و البته گریزی نیز به ماجرای تسخیر سفارت آمریکا می‌زند و آن اقدام در آن مقطع زمانی را درست می‌داند.

حسین دهقان: مدیران دولتم را از سپاه نمی‌آورم

مشروح گفتگو با سردار حسین دهقان، وزیر دفاع دولت روحانی و رئیس بنیاد شهید دولت‌های خاتمی و احمدی نژاد را بخوانید:

دوران دولت نالان به پایان رسیده استنقطه مقابل نالان بودن، پذیرش مسئولیت، پاسخگو بودن و عمل‌کردن در چارچوب محدودیت‌ها، امکانات و شرایط موجود است. ما حق نداریم مسئولیتی را بپذیریم بعد بنا را بر شکوه، نالیدن و انتقال انرژی منفی به جامعه بگذاریم. متاسفانه فضای اداری و اجرایی مدت هاست دچار این حالت شده به همین دلیل تاکید می‌کنم دوران دولت نالان به پایان رسیده است و کشور نیازمند دولتی مسئول و پاسخگو است.

برخی رئیس جمهور یک گروه سیاسی هستند نه رئیس جمهور مردمگاهی روسای جمهور به جای این‌که رئیس جمهور مردم باشند، رئیس جمهور یک گروه سیاسی می‌شوند و خود خواسته قدرت خود را در حد یک اقلیت سیاسی تقلیل می‌دهند این در حالی است که طبق قانون اساسی پس از مقام رهبری، رئیس جمهور نفر دوم نظام سیاسی کشور محسوب می‌شود و اختیارات گسترده‌ای دارد.

تحریم‌ها می‌تواند نعمت یا نقمت باشداین‌که به تحریم‌ها از چه منظری نگاه کنیم، بسیار تعیین کننده است. تحریم‌ها می‌تواند نعمت یا نقمت باشد. اگر در زمان تحریم‌ها با بهبود نظام اداری کشور، تولید داخل را تقویت کردیم و زیست خود را در سایه وجود محدودیت‌ها تداوم بخشیدیم، تحریم‌ها تبدیل به فرصت می‌شود، ولی اگر مانند اکنون رویکردی منفعلانه در این زمینه داشته باشیم قطعاً نتیجه تحریم‌ها برکشور غیرقابل جبران خواهد بود. اقدام نخست این است که با کمک از نهاد‌های بین المللی حقوقی، ائتلاف‌ها و کشور‌های همراه ایران مانع از اعمال تحریم‌ها شویم. متاسفانه متناسب با وضعیتی که رقیب علیه ما ایجاد کرده است ظرفیت ایجاد نکرده ایم تا مانع از فشار تحریم‌ها بر مردم شویم.

بایدن در محذورات گرفتن تصمیم برای بازگشت به برجام استبایدن در محذورات گرفتن تصمیم برای بازگشت به برجام است؛ به طوری که نماینده‌های آمریکا در مذاکرات برجام را در وزارت خارجه و سازمان سیا منصوب کرده است. رئیس جمهور آمریکا علاوه بر اینکه تلاش می‌کند رضایت اسرائیل و عربستان را داشته باشد و با چین و روسیه دچار مشکل نشود، می‌خواهد سنگر‌هایی فتح شده توسط رئیس جمهور قبلی را حفظ کند تا تندرو‌های داخلی برای دولتش مشکلی ایجاد نکنند. بر این اساس معتقدم مصوبه مجلس فرصتی برای طرف مقابل ایجاد می‌کند تا زودتر تصمیم بگیرد.

حتما بخوانید:  کاوشگر «استقامت» روی مریخ حرکت کرد

 به عنوان فردی غیرنظامی کاندیدا شده ام /به هیچ جریان سیاسی بدهی ندارماگرچه در تمام زمانِ خدمت لباس نظامی بر تن داشتم و در برهه‌ای هم فرمانده نظامی بودم، اما بیش از نیمی از خدمات من در زمینه غیرنظامی بوده است؛ هشت سال در دولت آقای خاتمی به عنوان قائم مقام وزیر و رئیس بنیاد شهید فعالیت کردم. در دولت آقای احمدی‌نژاد نیز به مدت پنج سال حضورم در بنیاد شهید ادامه یافت. همچنین در دولت یازدهم چهار سال به عنوان وزیر خدمت کردم. بر این اساس کاملاً روشن است که به‌عنوان فردی غیرنظامی نامزد شده ام و ایمان دارم به عنوان کاندیدای مستقل که به هیچ جریان سیاسی بدهی ندارد می‌توانم به مردم خدمت کنم و با حضورم در این جایگاه پایانی بر دعوا‌های جریان‌های سیاسی باشم. اما تعداد کاندیدا‌های نظامی در این دوره اصلا قابل مقایسه با دوره‌های قبلی نیست. پیش از این یک بار آقای قالیباف، یک بار آقای رضایی و یک بار هم آقای شمخانی وارد عرصه انتخابات شدند.

سبد رأی من مردم هستند نه اصولگرایان یا اصلاح طلبانهر فردی که با رأی مردم، رئیس جمهور می‌شود جایگاهش در ساختار قدرت روشن است. مشکل ناآگاهی فردِ منتخب از اختیارات رئیس جمهور و عملکرد نامتناسب با شأن این جایگاه است. در چنین حالتی ناله‌ها و دعوا‌ها شروع می‌شود. پس ممکن است حتی رئیس جمهوری با سابقه نظامی هم دچار این معضل شود. در حقیقت رئیس جمهور باید هوشمندانه واقعیت‌های موجود کشور را بپذیرد و متناسب با آن‌ها تصمیم بگیرد و عمل کند. او باید تخریب رقبا را متوقف کند. مردم را ببیند، بشنود و به رسمیت بشناسد تا مردم احساس کنند که رئیس جمهور از آن‌ها و برای آنهاست. در این صورت است که فاصله ایجاد شده بین دولت و مردم حذف خواهد شد.

باید دید حضور ظریف در دولت من کارآیی دارد یا نهآقای ظریف را دیپلماتی توانمند، سالم و در چارچوب نظام می‌دانم، اما انتخاب وی برای این پست بستگی به شرایط دارد. در واقع باید دید گزینه‌ها در شرایط خاص کارآیی دارند یا خیر. متاسفانه برخی گمان می‌کنند اگر افراد محبوب را به عنوان وزرای آینده خود اعلام کنند پایگاه رأی بالایی میان مردم خواهند داشت، اما من معتقدم این نوعی فریب‌کاری است.

حتما بخوانید:  تکذیب گران‌کردن تعرفه اینترنت

مخالف مذاکره با آمریکا نیستمنه! ما اکنون هم در حال مذاکره با آن‌ها هستیم البته فقط از طریق میکروفون، دوربین و در روزنامه‌ها مواضع خود را به یکدیگر اعلام می‌کنیم.

برخی جریان ها، برجام را به عامل تضاد و تعارض تبدیل کردندو در نهایت علی رغم اینکه رقابت جریان‌های سیاسی داخلی نباید بر منافع ملی تاثیرگذار باشد، اما متاسفانه شاهد بودیم این جریان‌ها برجام را به عامل تضاد و تعارض داخلی تبدیل کردند. در واقع منفعت ملی فدای دعوا‌های سیاسی شد. در حالی که می‌شد با همبستگی فضایی ایجاد کرد تا پیروزی حاصل شده پیروی همگان باشد نه یک گروه یا جریان سیاسی خاص.

اولویت شما برای بازگشت آرامش به زندگی مردم چیست؟مقابله با گرانی، بهبود معیشت مردم و اشتغال زایی نخستین اولویت‌های کاری در این زمینه است.

تسخیر سفارت آمریکا در آن زمان کار درستی بود

معتقدم که اشغال سفارت آمریکا که باهدف بازگرداندن و محاکمه شاه انجام شد در آن زمان کار درستی بود؛ چرا که اسناد به دست آمده از سفارت آمریکا نشان دهند حضور استعمارگرانه این کشور در ایران بود. در حقیقت این اسناد حقانیت انقلاب اسلامی و محکومیت تجاوزات آمریکا را ثابت کرد. البته آن اقدام در وضعیت کنونی توجیه ندارد؛ چون نه بازیگران صحنه سیاسی و نه شرایط دو کشور هیچ شباهتی با روز‌های نخست پیروزی انقلاب ندارد. تصور اینکه اگر سفارت آمریکا تسخیر نمی‌شد، روابط دو کشور بهتر از الان بود، کاملاً اشتباه است؛ چراکه دو کشور با یکدیگر تضاد ایدئولوژیک دارند؛ به طوری که تصمیمات آمریکایی‌ها در قابل ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب سیاسی نبوده بلکه کاملاً ایدئولوژیک بوده است؛ به طور نمونه می‌توان به کودتا آمریکا علیه مصدق اشاره کرد. بر همین اساس حتی اگر تسخیر لانه جاسوسی رخ نمی‌داد، آن‌ها باز هم برای سرکوب نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کردند.

دنیای امروز را نمی‌توان بدون فضای مجازی تصور کردسردرگمی مسئولان در مواجهه با تکنولوژی مربوط به امروز نیست. در گذشته هم با ورود روزنامه، رادیو و تلویزیون حاکمان وقت دچار تعارض می‌شدند و گاهی احکامی صادر می‌کردند که عقلانی نبود. امروز هم وضعیت تغییری نکرده است با ورود هر تکنولوژی جدید بخصوص در زمینه ارتباطات شاهد تصمیمات اشتباه از سوی مسئولان هستیم. متاسفانه ما به دلیل ناتوانی در مدیریت آثار منفی یک فناوری سعی می‌کنیم مزایای آن را با ایجاد محدودیت انکار کنیم. امروز نمی‌توان دنیا را بدون فضای مجازی تصور کرد. در واقع فضای مجازی بخشی از زندگی واقعی شده است و بخش زیادی از ارتباطات در این فضا جریان دارد.

حتما بخوانید:  ظهور و سقوط خطرناکترین سیارک یک دهه گذشته!

گاهی برای خرید در صف می‌ایستم/مردم فریب رفتار‌های پوپولیستی را نمی‌خورندبله، گاهی برای خرید در صف هم ایستاده ام، اما نه برای نمایش به مردم؛ من هم خرید خانه را به همراه همسرم انجام می‌دهم یا در صورت نیاز قیمت‌ها را از ایشان می‌پرسم؛ بنابراین از نزدیک در جریان وضعیت مردم هستم. آشنایی با مشکلات مردم با رفتار‌های پوپولیستی فرق دارد البته مردم هم دیگر فریب این نوع بازی‌ها را نمی‌خورند.

در دولت من افشای عملکرد گذشته افراد و دعوای جناحی ممنوع استقطعاً در دولت من افشای عملکرد گذشته افراد ممنوع خواهد بود و تهیه زونکن‌های اتهامی علیه افراد متوقف خواهد شد. مدیران ما باید برگردند به دوران ابتدایی انقلاب، زمانی که جناح راست و چپ ذیل آرمان‌های انقلاب عمل می‌کرد، هیچ دعوای جناحی نبود و حل مشکلات مردم در اولویت قرار داشت.

آقای دهقان! آیا از نیرو‌های سپاه به عنوان وزیر استفاده خواهید کردانتخاب وزیران و مدیران در دولت من بر اساس شایستگی خواهد بود نه تعلقات سازمانی.

پس اولویت شما استفاده از نظامیان نیست؟معتقد هستم نه تنها وزرا و معاونان آن‌ها بلکه مدیران هر سازمان و نهادی باید از درون همان سیستم انتخاب شوند؛ چراکه تحمیل کردن افراد بیرونی به سیستم موجب مأیوس شدن نیرو‌های آن سازمان می‌شود و قطعاً در چنین حالتی بهره وری کاهش خواهد یافت. در واقع اگر قرار باشد از میان یک مدیر ممتاز بیرون سازمان و یک مدیر خوب درون سازمان انتخاب کنم حتماً آن مدیر خوب را انتخاب می‌کنم؛ چراکه اعتماد به افراد درون هر سازمان موجب تزریق امید به کل سیستم و ایجاد پویایی و پیشرفت می‌شود.

به دنبال ژست نیستممن به دنبال ژست نیستم بلکه معتقدم هر فردی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود نماینده این نظام و مردم است و بنابراین باید فارغ از اعتقادات و وابستگی‌های جناحی به دولت منتخب کمک کرد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *