خانه‌تکانی برای نوروز ۱۴۰۱ چقدر آب می‌خورد؟ خانه‌تکانی برای نوروز ۱۴۰۱ چقدر آب می‌خورد؟ | آوتاف
خانه / اخبار داغ / خانه‌تکانی برای نوروز ۱۴۰۱ چقدر آب می‌خورد؟

خانه‌تکانی برای نوروز ۱۴۰۱ چقدر آب می‌خورد؟

روزنامه همشهری در گزارشی هزینه‌های خانه‌تکانی در آستانه نوروز ۱۴۰۱ را بررسی کرده است.

زز

در بخشی از این گزارش آمده:

* به‌طور معمول حداقل ساعت کاری نیروهای نظافتچی ۴ساعت است و شما می‌توانید با توجه به حجم کار مورد نیاز خود و لیست قیمت نظافت منزل، دستمزد نظافتچی را محاسبه کنید. اما انجام ۸ساعت نظافت منزل در مناطق مختلف شهر ساعتی بین ۳۰ تا ۸۰هزار تومان متفاوت است. برای این ساعت نظافتچی خانم حدود ۲۰هزار تومان با نظافتچی آقا هم تفاوت قیمت دارد؛ به‌طوری که ۸ساعت کار نظافت آقایان ۲۵۰هزار تومان و همین ساعت کار توسط نظافتچی خانم ۲۷۰هزار تومان هزینه‌بر است. برای هر ساعت اضافی نیز ۳۵هزار تومان به مبلغ افزوده خواهد شد. البته اگر بخواهید نیروی خود را وارد راهرو و درگیر نظافت ساختمان کنید، درنظر داشته باشید که یا باید قرار ساعتی ببندید یا برای راه‌پله‌ها نیروی دیگری را به‌کار بگیرید. معمولا برای نظافت ساختمان‌های بالای ۴طبقه، ۱۴۰تا ۱۸۰هزار تومان هزینه دریافت خواهد شد. حیاط بالای ۲۰متر و پارکینگ، هزینه اضافی به مبلغ مدنظرتان اضافه خواهد کرد.

* این رقم را به سایر هزینه‌ها مانند انعام و عیدی‌هایی که باید با نزدیک‌شدن به روزهای عید نوروز ‌بپردازید، بیفزاید. همه اینها هزینه‌هایی است که باید پرداخت کنید، اما میزان رضایت خود را چندان درنظر نیاورید. مثلا بارها شنیده شده که فکر کرده‌اید چقدر نیروی خدماتی‌تان آهسته کار می‌کند و چقدر زمان هدر می‌دهد. یا ازکیفیت کارش راضی نبوده‌‌اید یا نیروی کار دیرتر از زمانی که منتظرش بوده‌اید، رسیده است. این وسواس‌ها را در روزهای شلوغ پایان سال فراموش کنید. به‌کارگیری نیروی خدماتی برای نظافت داخل منزل از ۱۲۰ تا ۴۰۰هزارتومان است. میانگین مبلغی که باید برای نیروی خدمات درنظر بگیرید ۲۶۰هزار تومان است.

حتما بخوانید:  باشگاه استقلال: اهل شلوغ‌کاری نیستیم

* هزینه خشکشویی پرده‌های ابریشم، کشمیر یا ترمه نسبت به هزینه پرده‌های ساتن، کتان و توری به‌طور معمول ۳ تا ۴برابر و نسبت به قیمت خشکشویی پرده حریر ۲ تا ۳برابر بیشتر است. قیمت شست‌وشوی پرده زبرا و چاپی یا لوردراپه بعد از بررسی به‌صورت توافقی با کارفرما تعیین می‌شود. شست‌وشوی هر تخته پرده مخمل، ابریشم و کتان ۱۷۵هزار تومان و اتوی آن ۷۵هزار تومان است. شست‌و‌شوی آستر، تور و حریر یک در ۳متر، ۳۳هزار تومان و اتوی آن ۱۹هزار تومان است. تافته و کتان هم هر متر ۴۴هزار تومان شسته و ۲۵هزار تومان اتو می‌‌شود. پرده رومن و لوردراپه نیاز به کارشناسی دارد و زبرا و شید ۲۵۰هزار تومان شست‌وشو خواهد شد. شاید بتوان گفت شما می‌توانید به‌طور میانگین از ۵۰ تا ۱۷۰هزار تومان پرده‌های خانه را شسته تحویل بگیرید. اما اگر به داخل کمدها هم بروید و بخواهید پتوهایتان را هم به خشکشویی بسپارید، باید برای هر پتو ۶۳هزار تومان و برای لحاف ۸۱هزار تومان و لحاف پر ۱۶۳هزار تومان بپردازید. ملحفه ۳۸هزار تومان شسته و ۱۹هزار تومان اتو خواهد شد. شستن هر بالشت پر و رو‌فرشی هم ۶۳هزار تومان است.

* بنابراین خشکشویی پرده‌ها ۸۰ تا ۲۵۰هزار تومان می‌شود. میانگین را می‌توانید ۱۶۵هزارتومان درنظر بگیرید. خشکشویی کالای خواب خانواده ۴نفره از ۷۰۰هزار تومان تا یک میلیون و ۴۵۰هزار تومان است؛ یعنی شما برای خانواده کوچک خود باید میانگین یک میلیون و ۷۵هزار تومان پرداخت کنید.

* فرش‌های ماشینی هر متر از ۱۵تا ۲۵هزار تومان شسته می‌شود. مثلا فرش ماشینی ۵۰۰شانه، گران‌تر و ۳۵۰شانه ارزان‌تر شسته خواهد شد. در فرش‌های دستباف اصولا کارشناسی انجام می‌‌شود. اما معمولا قیمت‌ به‌طور متوسط ۴۰هزار تومان در هر متر است. البته تیرگی و روشنی زمینه فرش هم در این قیمت‌گذاری مؤثر است. شستن موکت و کناره ماشینی هم بسته به ساده یا پالاز‌بودن آن با قیمت‌‌های متفاوتی شسته می‌شود؛ یعنی از متری ۱۳ تا ‌ 15هزار تومان. معمولا قالیشویی‌ها میانگین شست‌وشوی هر متر از قالی‌‌ها را ۱۵ تا ۶۰هزار تومان درنظر می‌گیرند. سپردن فرش‌‌ها به قالیشویی اگر ۲تخته فرش ۹متری دستباف و ماشینی باشد، از ۱۳۵هزار‌تومان تا ۳۶۰هزار تومان خواهد شد؛ یعنی میانگین باید درنظر بگیرید ۲۴۷هزار و ۵۰۰تومان برای فرش کنار بگذارید.

حتما بخوانید:  سال، سال، این چند سال؛ هر سال دریغ از پارسال!

* قیمت شست‌وشوی مبل بین کارفرما و کارگر هم به‌دلیل نوع استفاده از مواد، جنس مبل و… توافقی است. به‌طور مثال، قیمت شست‌وشوی یک دست مبل ۷نفره از ۳۵۰هزار تومان به بالا و یک دست مبل ۹نفره ۵۰۰هزار تومان به بالا خواهد بود. هرچند صاحب مبل‌هایی که پارچه کمتری در آن استفاده شده هزینه کمتری پرداخت خواهد کرد که به‌طور میانگین ۱۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان خواهد بود. از سویی در شست‌وشوی مبل‌ 7نفره هم باید ۳۵۰هزار تا ۵۰۰هزار تومان هزینه کنید. میانگین شستن مبل‌های شما ۴۲۵هزار تومان خواهد شد.

* مایع لباسشویی به‌طور میانگین ۷۰هزار تومان، مایع ظرفشویی یک لیتری ۲۰هزار تومان، یک عدد شیشه‌پاک‌کن ۲۰هزار تومان و سفید‌کننده ۴هزار گرمی ۳۵هزار تومان، یک عدد چندمنظوره ۴۰هزار تومان و یک جرم‌گیر ۳۰هزار تومان و یک عدد جرم‌گیر شیرآلات ۴۰هزار تومان خواهد بود. پودر دستی هزار گرمی ۲۰هزار تومان، شامپو فرش یک لیتری ۳۰هزار تومان و دستکش هم همین قیمت است. ۲۰هزار تومان هم می‌شود مبلغ اسکاچ و سیم که باید به این هزینه‌ها اضافه شود. البته این هزینه‌ها حداقلی و مایحتاج خانواده‌ای کوچک است. برای تهیه مواد شست‌وشو و کالای نظافت از ۳۵۰ تا ۷۰۰هزار تومان با میانگین ۵۲۵هزار تومان هزینه می‌شود.

* اگر برای خرید وسایل و لوازم نظافت میانگینی حدود ۵۲۵هزار تومان درنظر بگیریم و به نیروی خدماتی که ۸ساعت در خانه شما کار می‌کند، تا ۲۶۰هزار تومان پرداخت کنید و کار منزل‌تان در همان یک روز و وعده تمام شود‌ و درنظر بگیریم که با ۱۶۵هزار تومان پرده‌ها را شسته و با یک میلیون و ۷۵هزار تومان لوازم خواب را از خشکشویی تحویل بگیرید و با ۲۴۷هزار و ۵۰۰تومان فرش‌ها را شسته و با ۴۲۵هزار تومان مبل‌ها را برای عید آماده کنید، سر جمع با حداقل‌ها باید ۲میلیون و ۶۹۷هزار و ۵۰۰تومان هزینه کنید. بنابراین شما برای خانه‌تکانی در اسفندماه، سر کیسه را تا حدود ۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان باید شل کرده باشید. این رقم منهای نوسان بازار، عیدی‌‌هایی که به نیروهای کار باید پرداخت کنید و کم و زیاد مواد مصرفی و اسباب و وسایل‌تان است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *