خطبه‌های نمازجمعه شهر آرزو‌ها این شکلی است! خطبه‌های نمازجمعه شهر آرزو‌ها این شکلی است! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / خطبه‌های نمازجمعه شهر آرزو‌ها این شکلی است!

خطبه‌های نمازجمعه شهر آرزو‌ها این شکلی است!

روزنامه شرق: شهاب‌الدین طباطبایی؛ فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو حزب اتحاد ملت در یادداشتی تحت عنوان «از شکاف طبقاتی تا طرح شفافیت و فایل صوتی»  چهارمین نماز جمعه شهر امید را روایت کرده است.

خطبه‌های نمازجمعه شهر آرزو‌ها این شکلی است!

در بخشی از این یادداشت آمده:

* حجت‌الاسلام منصف، در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته شهر امید، با اشاره به موضوع فاصله طبقاتی و بالا‌رفتن عدد خط فقر گفت: در خطبه اول به نقل از امیرالمؤمنین علی(ع) که هفته گذشته مزین بود به نام پربرکت ایشان، مفصل درباره رفتار آن حضرت با کارگزاران حکومت توضیح دادم. در این فراز به‌طور مختصر به فرازی از خطبه سوم نهج‌البلاغه می‌پردازم؛ آنجا که ایشان درباره دلیل پذیرش امامت می‌فرماید به اتکای حمایت‌های شما مردم و حساسیتی که یک عالم الهی نسبت به پدیده فقر و نابرابری شدید دارد، این مسئولیت را می‌پذیرم.

* تعبیری که حضرت برای روشن‌‌شدن نابرابری اقتصادی به کار می‌بندند، تعبیر عجیبی است: «وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَى العُلَماءِ اَلَّا یُقارُّوا عَلى کِظَّهِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم»؛ کِظَّهِ، آن مدل سیری است که انسان از فرط پرخوری به دل‌درد می‌افتاد و در مقابل سَغَب را بیان می‌کند که به معنای آن گرسنگی است که از فرط آن، انسان به دل‌درد می‌افتد. امام این‌چنین می‌خواهد سیری و گرسنگی و در حقیقت دوقطبی و شکاف طبقاتی شدیدی را که در جامعه آن روز حاکم بوده است، برساند؛ آن‌هم با استفاده از واژه ظلم که باعث این دوقطبی شدید شده بود.

* خطیب جمعه شهر امید تصریح کرد امروز منِ طلبه که لباس روحانیت و شیعه علی بر تن دارم، حساسیتم نسبت به کنسرت، موسیقی، بدحجابی و دوچرخه‌سواری بانوان بیشتر از فقر، شکاف طبقاتی و فساد اقتصادی است. آنچه مردم از امثال من توقع دارند، شاید پرداختن به موضوعات مبتلابه و ضروری‌تری باشد. اگر حساسیتی که بنده و بعضی همکاران بنده روی دوچرخه‌سواری بانوان و موسیقی داریم، روی تبعیض‌ها و فاصله طبقاتی داشتیم، حتما وضعیت اقتصاد و معیشت مردم بهتر بود.

حتما بخوانید:  بروجردی: چرا بعد از ۵۰ سال باید پراید بسازیم؟

* حجت‌الاسلام منصف در ادامه گفت: یک موضوعی را کلی عرض می‌کنم خدمت برادران و خواهران مسئول، اگر درباره فسادی حرف زده یا درمورد پرونده‌ای ابهامات و شبهات مطرح شود، آبروی آن سیستم نمی‌رود، آبروی نظام نمی‌رود، اینکه شبهه‌ای وجود داشته باشد و افکار عمومی سؤال داشته باشند و توضیح مناسب و به موقع داده نشود و مردم درست قانع نشوند، آبروی نظام در خطر می‌افتد. البته رسیدگی و قضاوت در این خصوص بر عهده دستگاه قضائی است که ضرورت دارد این موارد برای افکار عمومی روشنگری و تبیین بشود. این نکته را هم عرض کنم که اگر در دستگاهی افرادی فساد داشتند، این به معنای نادیده‌گرفتن خدمات دیگران و فساد آن دستگاه نیست.

* در نظام اسلامی نظارت و پاسخ‌گویی و البته به‌کارگیری نیروهای کارآمد و سالم توقعی است که مردم از ما دارند. وی افزود: وقتی گفته می‌شد چه دلیلی دارد کسانی که برای انقلاب هزینه نداده‌اند مسئولیت بگیرند؟ امروز بنده می‌گویم ای ‌کاش نگذارید کسانی که هزینه بر دوش نظام و مردم و کشور می‌گذارند، مسئولیت بگیرند. حجت‌الاسلام منصف در ادامه افزود: خطاب بعدی بنده خدمت نمایندگان معزز و محترم مردم در مجلس شورای اسلامی است، اینکه بارها و بارها درباره شفافیت آرا، وعده و شعار داده شده و بعد به دلایل مختلف عملی نشده، اینها آبروی مجلس را می‌برد. من مکرر به بعضی دوستان نماینده گفته‌ام و اینجا از این تریبون هم می‌گویم طرح شفافیت اگر از دستور کار مجلس انقلابی خارج شود، اتفاق نامبارکی است که مردم را بدبین می‌کند به حرف‌ها و وعده‌ها. برادران و خواهران انقلابی نگذارند این دغدغه و مطالبه که خواسته مردم است و ربطی به این جناح و آن جناح ندارد، معطل و خدای نکرده لغو شود. این را که مجلس عصاره فضایل ملت و در رأس امور است، باید در عمل و نه در حرف نشان داد.

حتما بخوانید:  جزئیات نزاع خونین در پارک دانشجوی تهران

* امام‌جمعه شهر امید در بخش پایانی خطبه‌های این هفته، به موضوع ضرورت وجود شادی و نشاط در جامعه و تبیین و فرهنگ‌سازی در این خصوص تأکید کرد و گفت‌: یکی از ویژگی‌های مترقی دین اسلام آن است که به میراث فرهنگی و معنوی ملت‌ها احترام گذاشته است. ما در فرهنگ اصیل و مردم‌دوست ایرانی، روزها و مناسبت‌هایی برای شادی، عشق‌ورزی و شکرگزاری داریم. فرهنگ ایرانی ما میراثی غنی دارد که اگر به آن بپردازیم، بسیاری از این پدیده‌های وارداتی بی‌سر‌و‌‌ته را در خودش هضم می‌کند؛ مناسبت‌هایی مثل سپندارمذگان را اگر رسمیت بدهیم چه اشکالی دارد؟ منِ طلبه چه اشکالی دارد بروم سراغ آداب و رسوم ایرانی برای شادی و دوستی و عشق و محبت. چطور بر رسم سنت ماه‌های حرام که به قبل از اسلام برمی‌گشت، به خاطر درونمایه‌اش که صلح و سلام بود، در قرآن بر حفظ آن تأکید شد؟

* وی افزود: یکی از مباحث جهاد تبیین اتفاقا همین حرف‌هاست. بودجه نهادهای فرهنگی را می‌شود و باید برای اشاعه فرهنگ شادی و عشق به خانواده و مهربانی صرف کرد؛ آن‌وقت ببینید همراهی مردم بیشتر می‌شود. اگر کار کرده بودیم، الان نمی‌نشستیم ببینیم فرهنگ وارداتی بر شئون زندگی جوانان و مردم حاکم شده و حرف اول را می‌زند. دست روی دست گذاشته‌ایم و کاری نمی‌کنیم، توقع داریم مردم و مخصوصا نسل جدید و جوان به حرف‌های ما گوش بدهند. خطبه‌ام را با دعوت خودم و شما به تقوای الهی، رعایت انصاف و خویشتن‌داری به پایان می‌برم. از دولت محترم می‌خواهم در روزهای پایانی سال و آغاز سال نو، با کنترل قیمت‌ها نگذارد فشار جدید اقتصادی به مردم بار شود. ان‌شاءالله که با تدابیر مناسب، کام مردم در آستانه سال جدید شیرین شود. سلام و درود خدا بر مردم که تأمین راحتی، امنیت و آرامش آنان بر عهده ماست. خداوند مقامات ما را در مسائلی که برای مردم و در راه خیر مردم است، الهام ببخشد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *