داور دیدار خاطره‌انگیز ایران – استرالیا درگذشت داور دیدار خاطره‌انگیز ایران - استرالیا درگذشت | آوتاف
خانه / اخبار داغ / داور دیدار خاطره‌انگیز ایران – استرالیا درگذشت

داور دیدار خاطره‌انگیز ایران – استرالیا درگذشت

ورزش سه: ساندرو پل افسانه داوری اهل شرق مجارستان و قاضی دیدار خاطره انگیز ایران و استرالیا درگذشت.

این خبر دقایقی پیش در وبسایت فدراسیون فوتبال مجارستان منتشر شد. خبری که طبق آن مشهورترین داور فوتبال مجارستان در سن ۶۵ سالگی جان خود را از دست داد.

داور دیدار خاطره‌انگیز ایران - استرالیا درگذشت

پل در ۱۴ ژوییه ۱۹۵۵ در شهر میشکولچ متولد شده بود و موفق ترین چهره بین المللی فوتبال مجارستان در طول چند دهه به شمار می آمد.

ساندرو پل قضاوت را از سن ۱۵ سالگی آغاز کرده و بعد از ورود به این حرفه در سال ۱۹۷۸ و حرفه ای شدن در سال ۱۹۸۲ و بعد از یک دوره مربیگری فوتبال از دهه ۱۹۹۰ به عنوان یک داور بین المللی مشغول به کار شد. پس از آنکه فدراسیون فوتبال مجارستان از سال ۱۹۸۸ او را به مسابقات بین المللی اعزام کرد.

اولین قضاوت های سنگین ساندرو پل در عرصه بین المللی به مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ در قطر برمی گردد که ایران در این مسابقات در بین ۶ تیم پنجم شد. اما شهرت جهانی او در سال های بعدتر به وقوع پیوست. زمانی که در بین سال های ۹۴ تا ۹۷ چهار بار از سوی فدراسیون بین المللی فوتبال به عنوان بهترین داور جهان برگزیده شد.

او هدایت مسابقات بزرگی مثل فینال لیگ قهرمانان اروپا، فینال جام جهانی و فینال جام یوفا را برعهده داشته و البته در دربی تهران نیز یکبار قاضی میدان بوده است.

ساندرو پل همچنین داور میدان بسیار حساس و سرنوشت ساز ایران و استرالیا است و مردم ایران خاطره خوبی از در آغوش کشیده شدن او توسط حمید استیلی در پایان مسابقه دارند.

حتما بخوانید:  اعتراض در خوزستان به قطعی آب

در مجموع ساندرو پل در ۷۰ مسابقه بین المللی سوت زده که از این تعداد ۳۰ مسابقه بازی بین تیم های ملی بوده است. البته سال های اوج او پیش از جام جهانی ۱۹۹۸ و با اشتباه او در دیدار منچستریونایتد و فاینورد به پایان رسید و به همین دلیل هم در جام جهانی ۹۸ فرانسه قضاوت نکرد.

با این حال او دریک بازی دوستانه ایتالیا و انگلیس در سال ۲۰۰۰ از قضاوت خداحافظی کرد و بعد از آن در سمت های مختلف اجرایی به کار ادامه داد و سال ها عضو کمیته داوران فیفا بود.

داور دیدار خاطره‌انگیز ایران - استرالیا درگذشت

پل داوری است که ایرانی ها خاطرات خوبی از او دارند. چه در زمان قضاوت فینال جام جهانی که محمد فنایی کمک دومش بود و چه در روز بازی ایران و استرالیا که اگرچه هرگز سوتی به سود ایران نزد اما نمی توان از کنار آن صحنه ای را که از خوشحالی دیوانه وار او را در آغوش می گیرند، گذشت.او یکبار هم به ایران آمده و در یک دربی جنجالی مسابقه دربی را قضاوت کرده؛ مسابقه ای که با نتیجه ۳ بر یک به سود آبی ها پایان یافت و البته یک تصمیم بحث برانگیز نیز داشت.

ساندرو پل همچنین در سال ۲۰۰۰ نشان لیاقت را از نخست وزیر مجارستان دریافت کرده است. محبوبیت او در کشور مجارستان نه تنها به خاطر عملکردش به عنوان داور بلکه به عنوان یک مدیر ارزیابی می شود. داوری که با حضور در فینال جام جهانی ۱۹۹۴ آخرین نشانه فوتبال رو به زوال رفته کشوری بود که در دهه ۱۹۵۰ بهترین و بزرگ ترین ستاره های فوتبال جهان را داشت و بهترین تیم فوتبال دنیا بود.

حتما بخوانید:  عاقبت ممنوعیت واردات در بازار لوازم خانگی

درگذشت او به معنای پایان کارشناسی هایش در تلویزیون مجارستان نیز محسوب می شود. چیزی که ساندرو پل همچنان به عنوان یک چهره بحث برانگیز در فوتبال مجارستان نگه داشته است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *