روایت بولتون از لغو حمله آمریکا به ایران روایت بولتون از لغو حمله آمریکا به ایران | آوتاف
خانه / اخبار داغ / روایت بولتون از لغو حمله آمریکا به ایران

روایت بولتون از لغو حمله آمریکا به ایران

برترین‌ها: جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا دلیل حمله نکردن ترامپ به ایران مبنی بر پاسخ آمریکا به انهدام پهپاد گلوبال هاوک را در کتاب جنجالی خود با نام «اتفاقی که در آن اتاق افتاد» روایت کرده است.

روایت بولتون از لغو حمله آمریکا به ایران

کانال تلگرامی راهبرد متعلق به محمدجواد روح؛ فعال سیاسی و روزنامه نگار در این رابطه نوشت: 

جان بولتون در بخشی از کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» از روزی صحبت می‌کند که خبر می‌رسد حوثی‌ها با موشک به نیروگاه برق عربستان سعودی حمله کرده‌اند. [این اتفاق در ۳۰خرداد سال۱۳۹۸ رخ داد].

او می‌نویسد که «من و اسپر در اتاق کار من در حال صحبت بودیم که تلفنی به او اعلام شد که حوثی‌های یمن واحد نمک‌زدایی نیروگاه برق عربستان را موشک‌باران کردند. اسپر به‌سرعت راهی پنتاگون شد و من با دانفورد تماس گرفتم؛ اما او از این خبر بی‌اطلاع بود…».

اما ساعت ۹و ۳۰دقیقه شب خبر می‌رسد که ایران یک پهباد دیگر ایالات‌متحده را سرنگون کرده است. بنابراین‌ شاناهان، پمپئو، اسپر، دانفورد و بولتون جلسه تشکیل می‌دهند.

روز بیست ژوئن در اتاق جنگ ساعت ۷صبح جلسه تشکیل می‌شود. در این جلسه، دانفورد گزارش می‌دهد که پهباد گلوبال هاواک، مطمئنا بر فراز آب‌های بین‌المللی پرواز می‌کرده است.

«هرچند احتمالا این پهباد به داخل منطقه‌ای نفوذ کرده باشد که ایران به‌طور یکجانبه بر فراز آب‌های خود ترسیم کرده و فقط ایران آن را به رسمیت می‌شناسد». «دانفورد پیشنهاد داد که ما سه سایت در سواحل ایران را هدف قرار دهیم».

جلسه پایان می‌پذیرد؛ اما همگی بر این اعتقاد هستند که حمله باید تلافی شود. در این میان، «پمپئو و من بر پاسخی سخت‌تر از آنچه دانفورد و شاناهان می‌خواستند، تاکید داشتیم». «در نهایت اما بر سر حمله به سه سایت و نیز اقدامات دیگر به توافق رسیدیم».

حتما بخوانید:  رئیس دانشگاه‌ آزاد: با شجاعت عذرخواهی می‌کنیم

بعد از این جلسه، ترامپ تصمیم می‌گیرد با رییس کنگره دیدار کند. ترامپ در توییتی می.نویسد که «ایران اشتباه بزرگی کرده است».

پنس، اسپر، شاناهان، دانفورد، پمپئو، هاسپل، مولوانی، سیفولون، ایزنبرگ و بولتون به همراه اعضای شورای امنیت‌ملی ایالات‌متحده جلسه تشکیل می‌دهند و پیشنهاد حمله به سه نقطه ساحلی ایران مطرح می‌شود.

بولتون پس از ذکر نظرات گوناگون درباره پیشنهاد حمله به این سه سایت ایرانی می‌نویسد: «ترامپ پرسید نکند این سایت‌ها روسی باشند و این سایت‌ها چقدر گران‌قیمت هستند و دانفورد به او اطمینان داد که این سایت‌ها ساخت روسیه هستند؛ اما به اندازه پهباد ما گران‌قیمت نیستند».

بعد از آن، صحبت به میزان خسارات جانی در این حمله می‌رسد و «دانفورد گفت که حمله شب صورت خواهد گرفت. بنابراین، تعداد تلفات جانی آن کم خواهد بود. اما عدد و رقم مشخصی اعلام نکرد و کسی هم در این مورد سوالی نپرسید».

وی ادامه می‌دهد: «با شناختی که از ترامپ داشتم می‌دانستم که او می‌خواهد بیشتر از آنچه ما پیشنهاد دادیم، حمله صورت بگیرد. و در این مورد از من سوال کرد که من پاسخ دادم ما می‌توانیم همه آنها را یکباره انجام دهیم، می.توانیم به صورت جداجدا این کار را انجام دهیم، هرطور که شما می‌خواهید. فقط برای اینکه ترامپ بفهمد که ما نظر او را در مورد دیگر گزینه‌های رد نمی‌کنیم».

بولتون مطمئن است ترامپ با پیشنهاد آنها موافقت می‌کند. جلسه ادامه پیدا می‌کند؛ درحالیکه پمپئو تقریبا ساکت است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *