روایت رسانه اصولگرا از میزان صادرات نفت ایران روایت رسانه اصولگرا از میزان صادرات نفت ایران | آوتاف
خانه / اخبار داغ / روایت رسانه اصولگرا از میزان صادرات نفت ایران

روایت رسانه اصولگرا از میزان صادرات نفت ایران

خبرگزاری فارس در گزارشی میزان صادرات نفت ایران را بررسی کرده است.

روایت رسانه اصولگرا از میزان صادرات نفت ایران

در این گزارش آمده است: 

* براساس آمارهای اعلام شده توسط مقامات ارشد دولتی، میزان صادرات نفت ایران در سال ۹۸ حدود یک سوم رقم پیش بینی شده توسط دولت در قانون بودجه پارسال بوده است و پیش بینی می شود اتفاق مشابهی در سال جاری هم رخ دهد.

* اولین بار، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در حین ارائه گزارش درباره وضعیت اقتصادی کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳ خردادماه با تاکید بر اینکه تحریم ها تاثیر بسیاری بر شاخص های رشد اقتصادی داشت، گفت: «به طور مثال، ما در سال ۹۰، بالغ بر ۱۰۷ میلیارد دلار درآمد حاصل از نفت داشتیم که درسال ۹۸ به کمتر از ۲۰ درصد این رقم دست پیدا کردیم».

* بعد از سخنرانی همتی در صحن علنی مجلس، نوبت به سخنرانی محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در خانه ملت رسید و نوبخت درباره وضعیت صادرات نفت و میعانات گازی گفت: «این موضوع همواره با نشیب و فرازهایی مواجه بوده است چنانچه از ۱۱۹ میلیارد دلار میزان صادرات در سال ۹۰، به ۸٫۹ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده ایم».

* چند روز بعد یعنی در تاریخ ۲۴ خردادماه، نوبت به اظهارات اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور درباره این موضوع رسید. جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به برخی محدودیت های دولت نظیر کاهش درآمدهای نفتی اشاره کرد و گفت: «ما کشوری بودیم که در یک سال ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اما کل درآمد نفتی کشور در سال ۹۸ حدود ۸ میلیارد دلار بوده که این کاهش درآمد، بر همه بخش ها از جمله بودجه دولت تاثیر می‌گذارد».

حتما بخوانید:  جزئیات طرح حمایتی دولت برای جبران گرانیِ بنزین

* با توجه به اظهارات فوق، میزان درآمد نفتی کشور (و نه صرفا دولت) در سال ۹۸، بالغ بر ۸٫۹ میلیارد دلار بوده است. در نتیجه، کل درآمد دولت از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال گذشته با کسر سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی (بدون درنظر گرفتن مجوز داده شده در بند «ه» تبصره ۴ قانون بودجه ۹۸) و همچنین سهم ۱۴٫۵ درصدی شرکت ملی نفت ایران، بالغ بر ۵٫۸ میلیارد دلار بوده است.

* با توجه به اینکه کل درآمد نفتی کشور در سال گذشته، بالغ بر ۸٫۹ میلیارد دلار و قیمت هر بشکه نفت صادراتی ایران در سال ۹۸، حدود ۵۰ دلار بوده است؛ میزان صادرات نفت ایران در سال گذشته، بالغ بر ۴۹۰ هزار بشکه در روز بوده است.

* با توجه به اینکه میزان درآمد نفتی دولت در سال ۹۸ بر مبنای صادرات ۱٫۵ میلیون بشکه ای نفت بر مبنای قیمت هر بشکه نفت ۵۴ دلار تنظیم شده بود، باید گفت صرفا حدود ۳۰ درصد رقم درنظر گرفته شده، محقق شده است. به عبارت دیگر، دولت در محاسبه درآمد نفتی سال ۹۸، دچار حدود ۷۰ درصد بیش برآورد شده است، اتفاقی که تحقق آن کاملا قابل پیش بینی بود ولی دولت و مجلس با تکیه بر استدلال های غیرمنطقی و غیرکارشناسی، حاضر به پذیرش این موضوع نشدند و کشور را دچار کسری بودجه بالایی در سال گذشته کردند.

* متاسفانه علی رغم هشدارهای مکرر مراکز پژوهشی و کارشناسان، درآمدهای نفتی در قانون بودجه ۹۹ هم بر مبنای همین استدلال های غیرمنطقی و با فرض صادرات ۱ میلیون بشکه ای نفت تنظیم شده است. در نتیجه، پیش بینی می‌شود حدود ۵۰ درصد درآمدهای نفتی امسال هم محقق نشود و دولت مجددا دچار کسری بودجه چشمگیری شود. به عبارت دیگر، حدود ۵٫۹۵ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی دولت در سال جاری (معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان با احتساب ارز ۴۲۰۰ تومانی) محقق نخواهد شد و دولت مشابه پارسال در تامین ارز دولتی کالاهای اساسی دچار مشکل خواهد شد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *