روحانی: درباره چارچوب اجلاس ۱+۵ توافق شد روحانی: درباره چارچوب اجلاس ۱+۵ توافق شد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / روحانی: درباره چارچوب اجلاس ۱+۵ توافق شد

روحانی: درباره چارچوب اجلاس ۱+۵ توافق شد

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری: رئیس جمهور پیش از عزیمت به ارمنستان به منظور شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در فرودگاه مهرآباد، گفت: اجلاس برای ما اهمیت دارد و سفر به ارمنستان عمدتا اقتصادی است.

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه و پیش از ترک تهران به مقصد ایروان که به دعوت رسمی رئیس جمهور ارمنستان انجام می گیرد، به خبرنگاران گفت: پیشرفت و قدرت اقتصاد یک کشور زمانی است که بتواند با اقتصاد جهانی رقابت کند.

وی افزود: اگر قدرت رقابت نداشته باشیم، بقیه حرف است، باید توانی پیدا کنیم که قدرت اقتصادی داشته باشیم و این قدرت ما بتواند قابل رقابت باشد و پیوستن به این اتحادیه، تمرین این قدرت اقتصادی در منطقه است. اگر در سطح منطقه‌ای تمرین کنیم، برای رقابت بسیار بالاتر و مهم‌تر در سطح اقتصاد جهانی تمرین بسیار مهمی است.

رئیس جمهور ادامه داد: ۵ کشور قرقیزستان، قزاقستان، روسیه، بلاروس و ارمنستان اعضای این اتحادیه هستند و چند کشور از جمله ایران، سنگاپور، مولداوی و ویتنام در مسیر الحاق به آن هستند.

روحانی اظهار داشت: توافق ایران با این اتحادیه ۵ آبان امسال اجرایی و عملیاتی می‌شود و ۵۰۲ قلم کالای ما از شرایط خاص ترجیحی می‌توانند استفاده کنند؛ ‌یعنی با تعرفه تقریباً صفر، ۵۰۲ قلم کالاهای ما به این کشورها صادر شود و این گام اول بوده و گام‌های بعدی در این زمینه برداشته می‌شود.

رئیس جمهور پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا را فرصت بسیار خوبی برای تجار و بازرگانان و بخش اقتصاد دولتی برای توسعه رابطه تجاری با این ۵ کشور دانست و گفت: البته اتصال به این ۵ کشور مسیر را برای اتصال به اقتصاد مناطق دیگر هموار می‌کند؛ چون اینها خودشان به اقتصاد مناطق دیگر متصل هستند.

حتما بخوانید:  فرانسه ۲ - اروگوئه ۰؛ تا دقیقه ۶۱

روحانی اظهار داشت: فکر می‌کنم این اولین بار در جمهوری اسلامی ایران است که وارد یک اتحادیه اقتصادی منطقه‌ای می شویم؛ البته سازمان اکو را قبل از انقلاب داشتیم و بعد از انقلاب به شکل دیگری تغییر کرد، اما این اتحادیه اولین اتحادیه‌ای است که وارد آن می‌شویم و از لحاظ اقتصادی مخصوصاً در این شرایط بسیار مهم است.

رئیس جمهور ادامه داد : در شرایطی که آمریکایی‌ها ظالمانه دنبال فشار و تحریم بر مردم ایران و تجارت جهانی ایران هستند، این قدم بسیار مهمی است؛ این کشورها ۱۸۰ میلیون جمعیت دارند و خود ما هم ۸۳ میلیون جمعیت هستیم و بنابراین، این ارتباط می‌تواند ارتباط مهمی باشد.

روحانی: گام‌های اقتصادی مهمی را برخواهیم داشت

روحانی خاطرنشان کرد: خداوند یک نعمت بزرگی به ما و هم برای همسایگان ما داده و آن موقعیت جغرافیای ایران است؛ این موقعیت شرایط را برای ترانزیت از خلیج فارس تا دریای سیاه و مدیترانه آماده کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در جنوب و شمال کشور دارای بنادر خوبی هستیم، تصریح کرد: شرایط اقتصادی و منطقه‌ای و ترانزیتی ما بسیار اهمیت دارد و امیدوارم قدم اقتصادی مهمی که برداشته می‌شود، آثار پربرکتی برای زندگی مردم و کارآفرینان و بخشی‌های دولتی و غیردولتی داشته باشد.

روحانی همچنین با بیان اینکه در جریان این سفر علاوه بر شرکت در این اجلاس با اکثر مقامات کشورهایی که حضور دارند گفتگوی دوجانبه هم خواهیم داشت، گفت: امشب گفتگویی با رئیس جمهور ارمنستان به عنوان میزبان اجلاس داریم و فردا هم با نخست وزیر ارمنستان و روسای جمهور قزاقستان، روسیه و نخست وزیر سنگاپور گفتگوی دوجانبه خواهیم داشت.

حتما بخوانید:  صحبت‌های جنجالیِ منتسب به روحانی تکذیب شد

رئیس جمهور ادامه داد: حضور در این اجلاس فرصتی است برای دیدار با مقامات دیگر کشورها؛ چه ۵ کشوری که عضو رسمی هستند و چه کشورهایی که بعداً ملحق می‌شوند.

رئیس جمهور همچنین در بخشی از این گفت وگو، به سفر قبلی خود به نیویورک اشاره کرد و گفت: سفر به نیویورک، عمدتاً سیاسی بود و در آن طرحی برای امنیت منطقه هرمز ارایه کردیم. در آن سفر در زمینه مسایل جهانی نیز گفت وگو داشتیم. وزرا در سطح گروه ۱+۴ مباحث و جلسه‌ای داشتند و آمادگی‌هایی هم برای نشست ۱+۵ بوجود آمده بود که چارچوب‌های آن جلسه مورد توافق همه طرف‌ها قرار گرفته بود.

روحانی اظهارداشت: چارچوب آن نشست مورد توافق ۷ کشور بود و به اعتقاد من یک گام و قدم مهمی برداشته شد که البته در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت بیشتر توضیح خواهم داد و این گام می‌تواند به شکل‌های دیگر ادامه پیدا کند و بسیار مهم است که بتوانیم مسأله هسته‌ای را در روال قانونی و بین‌المللی خودش قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم و این زمینه‌اش آماده بود و می توان این را در شرایط بهتر آماده کرد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *