روحانی: یکی از برکات برجام، احساس رفاه مردم بود روحانی: یکی از برکات برجام، احساس رفاه مردم بود | آوتاف
خانه / اخبار داغ / روحانی: یکی از برکات برجام، احساس رفاه مردم بود

روحانی: یکی از برکات برجام، احساس رفاه مردم بود

خبرگزاری ایسنا: رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه این دولت هرگز فرصت مذاکره را از دست نداده و نخواهد داد، گفت: تا زمانی که مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده دارم، برای انجام مذاکره عادلانه، قانونی و عزتمندانه کاملاً آمادگی داریم تا مشکلات را حل و فصل نماییم؛ اما در عین حال حاضر نیستیم به اسم مذاکره کنار میز تسلیم بنشینیم.

روحانی: یکی از برکات برجام، احساس رفاه مردم بود

حسن روحانی در جلسه هیأت دولت:

* یکی از تلاش‌هایی که دولت یازدهم از ابتدا پیگیری می‌کند، این بوده که در عرصه سیاسی و توافقات احتمالی بن‌بست شکسته شود.

* مذاکراتی که در طول ۸ سال قبل از دولت یازدهم جریان داشت، از گشایش چندانی برخوردار نبود و هیچ‌وقت به نتیجه ملموسی نمی‌رسید و بدخواهان ایران هر روز محدودیت و مضیقه جدیدی را علیه کشورمان ایجاد کرده و قطعنامه‌های جدیدی صادر می‌کردند به نحوی که در آن دوران ۶ قطعنامه شورای امنیت و سازمان ملل علیه ایران صادر شد.

* اولین اقدام دولت یازدهم شکستن بن‌بست سیاسی در عرصه بین‌المللی بود و دولت توانست همانطوری که وعده داده بود در ظرف صد روز، بن‌بست‌ها را کنار بزند و در این ۱۰۰ روز به توافق ژنو، دست پیدا کردیم و به واسطه این توافق بن‌بست سیاسی شکسته شده و اولین توافق حاصل گردید و یکی از برکات این توافق حاصل شده این بود که پس از صد روز اول دولت یازدهم و در ادامه، ماهانه تا ۷۰۰ میلیون دلار از پول‌های قفل شده، ملت ایران آزاد گردید و قیمت ارز کاهش یافته و مردم احساس رفاه بیشتری به دست آوردند.

* همچنین براساس این توافق بسیاری از پول‌های کشورمان آزاد گردید و کالاها و ابزاری که در گمرکات خارجی مسدود شده بود، اجازه ورود به ایران پیدا کند.

حتما بخوانید:  علم‌الهدی: اسرائیل با شکل روحانی، جاسوس به بغداد فرستاده است

* برجام عامل مؤثری برای مبارزه با قاچاق بود تا دکان کاسبانه عده‌ای تعطیل شده و از اموال مردم سوء استفاده نشود.

* در فرصت ۶۰ روزه اول اگر چه طرف مقابل تحرکاتی انجام داد، اما از نظر ما اقدام آنها به اندازه کافی نبود، لذا بعد از آن از دو تعهد دیگر خارج شدیم. در این فرصت تلاش‌ها و پیشنهادهای زیادی از طرف کشورهای مختلف مطرح و انجام شده است تا کاهش تعهدات خود را متوقف کنیم و آنها نیز در مقابل اقداماتی انجام دهند؛ اما پیشنهادات آنها از نظر ما متعادل و متوازن نبود و بدون تردید اگر اقدامات‌شان متعادل بود آن را می‌پذیرفتیم.

* همچنان که بارها تأکید کرده‌ایم کاهش تعهدات کشورمان موقتی است و چنانچه آنها به تعهدات خود به طور کامل عمل کنند، قابلیت بازگشت به شرایط قبل از کاهش تعهدات‌مان‌ را داریم و چنانچه طرف مقابل اقدامات درست و متعادلی انجام دهد و آتش بس در جنگ اقتصادی حاصل شود، فرصتی ایجاد خواهد شد که با یکدیگر سخن گفته و به نتیجه برسیم و البته در این زمینه کشورهایی هم واسطه‌ هستند و مکاتبات و تماس‌هایی در حال انجام است و همه بدانند که هرگز فرصت مذاکره را از دست نخواهیم داد.

* (با تأکید بر اینکه کاملاً برای مذاکره عادلانه و عزتمندانه آمادگی داریم، اما حاضر نیستیم به اسم مذاکره کنار میز تسلیم قرار بگیریم): تسلیم را غیرجایز می‌دانیم و آن را ملت ایران و قانون اساسی نمی‌پذیرد، اما برای مذاکره عادلانه و محترمانه همیشه آمادگی داشته و الان هم آماده هستیم.

* همه مردم عزیز کشورمان بدانند که ما اهل لجبازی و دنبال جنگ و تنش نیستیم، اما در عین حال حاضر نیستیم زیر حرف زور برویم و در برابر قلدری تسلیم شویم.

حتما بخوانید:  پیشروی کاروان عظیم نظامیان روس به طرف کی‌یف

* جمهوری اسلامی ایران در کنار حفظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز برای امنیت سایر آبراه‌های جهان از جمله باب‌المندب و اقیانوس هند، تلاش می‌کند.

* مسئولیت اصلی حفاظت از تنگه هرمز و خلیج فارس، عمدتاً بر عهده ایران و کشورهای همجوار است و ارتباطی به دیگران ندارد و ملت ایران همواره حافظ خلیج فارس بوده است.

* سپاه پاسداران شجاعانه و با قدرت کشتی متخلف انگلیسی را توقیف کرد، چرا که از همه دستورات و هشدارها سر باز زده بود و کار بسیار دقیق، حرفه‌ای و درستی در این زمینه انجام داده است و معتقدم که همه دنیا باید از سپاه پاسداران بخاطر امنیت خلیج فارس، سپاسگزار باشند.

* دنبال ادامه تنش با برخی از کشورهای اروپایی نیسیتیم و چنانچه به چارچوب‌های بین‌المللی متعهد باشند و از اقدامات خلاف خود از جمله آنچه در جبل الطارق انجام دادند دست بردارند، پاسخ متناسبی نیز از ایران دریافت خواهند کرد.

* اگر چه انتخابات‌ را در پیش رو داریم، اما همه جناح‌ها را دعوت می‌کنم که توجه خاصی به شرایط حساس منطقه‌ای و بین‌المللی کشورمان داشته باشند و وارد شدن در فضای انتخابات هنوز زود است و می‌توان آن را به روزهای منتهی به روز انتخابات موکول کرد. امروز توجه به منافع ملی بیشتر از هر موضوع دیگری در اولویت قرار دارد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *