روح‌الله زم اعدام می‌شود؟ روح‌الله زم اعدام می‌شود؟ | آوتاف
خانه / اخبار داغ / روح‌الله زم اعدام می‌شود؟

روح‌الله زم اعدام می‌شود؟

روزنامه شرق: اولین جلسه محاکمه روح‌الله زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب استان تهران و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. این دادگاه از ساعت ۸ صبح بیست‌ویکم بهمن، با خواندن «کیفرخواست از سوی نماینده دادستان» که شامل ۱۷ بند اتهامی بود، شروع شده بود و با وجود اختصاص دو نوبت در سه ساعت به دادگاه، زم فرصت دفاع پیدا نکرد و دریافت دفاعیات متهم و وکیل او به جلسات بعدی محول شد.

روح‌الله زم اعدام می‌شود؟

در میان اتهامات زم «‌افساد فی‌الارض، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی فرانسه و همکاری با دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران» بیش از دیگر اتهامات مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. همچنین مشخص‌نبودن نام کشوری که در همکاری با زم، زمینه جاسوسی برای اسرائیل را فراهم کرده است، ابهام دیگری را درباره پرونده زم مطرح کرده است.

با توجه به اتهامات زم و قرار گرفتن اتهام افساد فی‌الارض به‌عنوان اولین و اصلی‌ترین اتهام او، صدور حکم اعدام دور از ذهن نیست؛ هرچند دفاعیات متهم و وکیل او همچنین همکاری او در روند تحقیقات پرونده می‌تواند تأثیری در اعمال تخفیفات قانونی درباره حکم داشته باشد؛ هرچند اگر افساد فی‌الارض اثبات شود، شرایط برای زم پیچیده خواهد شد.

ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، افساد فی‌الارض را چنین تعریف می‌کند: «هرکس به طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایرکردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها شود؛ به‌گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع شود، مفسد فی‌الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌شود».

حتما بخوانید:  امکان افزایش وام خرید مسکن تا ۲۵۰میلیون

همان‌طور که در متن ماده نیز اشاره شده است، در صورت تحقق شرایط یادشده در این ماده و ارتکاب شخص به جرم افساد فی‌الارض، او به مجازات اعدام محکوم خواهد شد. درباره جرم جاسوسی هم طبق ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی، اگر متهم محارب تشخیص داده نشود، بین یک تا ۱۰ سال حبس خواهد داشت. با توجه به اتهامات زم، می‌توان حکم سنگین را پیش‌بینی کرد؛ اما باید دید روند دادگاه و دفاعیات متهم به چه صورت پیش خواهد رفت و در نهایت قاضی صلواتی حکم به اعدام او خواهد داد یا مجازات حبس را صادر خواهد کرد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *