رژه زنان برای اولین بار در جشنواره مشهور عربستان رژه زنان برای اولین بار در جشنواره مشهور عربستان | آوتاف
خانه / اخبار داغ / رژه زنان برای اولین بار در جشنواره مشهور عربستان

رژه زنان برای اولین بار در جشنواره مشهور عربستان

عصر ایران: زنان عربستان سعودی برای اولین بار شخصا شترهای خود را در رژه فستیوال شتر “ملک عبدالعزیز” شرکت دادند. این فستیوال برای اولین بار بخشی از رقابت را به زنان اختصاص داد.

جشنواره شتر ملک عبدالعزیز عربستان سعودی مهمترین جشنواره شتر دنیاست که با هدف زنده نگاه داشتن نقش شتر در تاریخ و فرهنگ شبه جزیره عربستان برگزار می شود و “زیباترین” شتر شرکت کننده در این رقابت چیزی حدود ۶۶ میلیون دلار را تصاحب خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: زنان عربستان سعودی که در چند سال اخیر تحولات زیادی را در زندگی اجتماعی خود تجربه کرده اند، اینک سوار بر اسب در مراسمی رژه رفتند که قبلا در انحصار مردان این کشور قرار داشت.

“لامیا رشیدی” دختر ۲۷ ساله عربستان سعودی که در روزهای آخر هفته (میلادی) در بخشی از جشنواره صحرای منطقه “روماح” شرکت کرد، در این باره گفت:” امیدوارم امروز و با خواست خدا به جایگاه اجتماعی خاصی برسم”.

صحرای “روماح” در شمال شرقی ریاض پایتحت عربستان سعودی قرار دارد.

برای اولین‌ بار در عربستان؛ رژه زنان در جشنواره شتر

زنان برای اولین بار در بخش زنانه فستیوال شترهای زیبا در عربستان سعودی شرکت کردند و سوار بر اسب پیشاپیش شتران خود رژه رفتند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

پیش از این مسابقه زیبایی شترها به عنوان بخشی از فستیوال ملک عبدالعزیز یک رویداد کاملا مردانه به شمار می‌آمد.

“لامیا” که خانواده اش ۴۰ شتر دارند، می‌گوید: “از کودکی به شترها علاقه داشتم”.

این زن جوان که صورتش را با پوشیه مشکی پوشانده و شالی رنگارنگ به روی شانه دارد در این باره گفت: “به محض آنکه امکان شرکت در این مراسم برای زنان فرآهم شد، تصمیم گرفتم در آن شرکت کنم”.

حتما بخوانید:  اخراج منصوریان در دیدار آلومینیوم - تراکتور

برای اولین‌ بار در عربستان؛ رژه زنان در جشنواره شتر

زنان در رژه ششمین فستیوال شتر ملک عبدالعزیز در صحرای روماح در ۱۶۱ کیلومتری شمال شرقی ریاض شرکت کردند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

۵ نفر برتر در بخش زنانه این مسابقه در مجموع حدود یک میلیون ریال سعودی (۲۶۰ هزار دلار) را با خود به خانه بردند. در مجموع حدود ۴۰ زن در این فستیوال شرکت کرده اند.

زیبایی شترها در مسابقه براساس معیارهای مختلفی مانند شکل و اندازه لب ها، گردن و کوهان حیوان ارزیابی می‌شود.

چندین شرکت کننده در ماه گذشته به دلیل تزریق بوتاکس و ژل زیبایی به شترهای خود از این مسابقه حذف شدند.

در این مراسم زنان سیاه پوش اسب سوار پیشاپیش مردان سفیدپوش شتر سوار وارد مسیر شنی سرخ رنگ صحرای روماح شدند و برخی از مردان با آوای طبل به رقص شمشیر پرداختند.

عربستان سعودی به عنوان کشور نفت خیز خلیج فارس به تفسیر سفت و سخت از اسلام پایبند است اما پس از به قدرت رسیدن “محمد بن سلمان” -ولیعهد این کشور- برخی از محدودیت ها برای زنان برداشته شده و اصلاحات اجتماعی- اقتصادی اجرایی می‌شوند. “محمد بن سلمان” در سال ۲۰۱۷ به قدرت رسید.

برای اولین‌ بار در عربستان؛ رژه زنان در جشنواره شتر

لامیا رشیدی زن جوان سعودی در گفت و گو با خبرنگاران- او از مالکان شتر در عربستان محسوب می‌شود/ عکس: خبرگزاری فرانسه

براساس اصلاحات محمد بن سلمان، زنان می‌توانند پشت فرمان بنشینند و در جلسات یا برنامه های مختلط با مردان شرکت کنند. این در حالیست که مخالفان در عربستان همچنان به شدت سرکوب می‌شوند.

“محمد الحربی” یکی از مدیران فستیوال معروف شتر در عربستان گفت: “زنان همواره بخش جدایی ناپذیر از جامعه بادیه نشین بوده اند. آنها مالک شتر بودند و از این حیوانات مراقبت می‌کردند”.

حتما بخوانید:  مجریِ هتاک از علی دایی عذرخواهی کرد

وی افزود که شرکت زنان در این فستیوال با “میراث تاریخی” عربستان سعودی مطابقت داشته است.

“منیره المشخص” یکی دیگر از شرکت کنندگان در این مسابقه، می‌گوید: “شترها در طولانی مدت بخشی از زندگی ما بوده اند اما برگزاری مسابقه برای ما (زنان) گام بزرگ و رو به جلو است”.

“ملات بنت عناد” (Malath) دختر ۷ ساله سعودی و شترش جایزه سوم بخش زنانه این فستیوال را از آن خود کرد. این دختر جوانترین شرکت کننده در این مسابقه بود.

پدر ۳۵ ساله ملات با افتحار از برد دخترش از حضور زنان در این مسابقه بسیار خشنود به نظر می‌رسید . او حدود ۲۰۰ شتر دارد.

برای اولین‌ بار در عربستان؛ رژه زنان در جشنواره شتر

مرد سعودی شترها خود را در جشنواره ملک عبدالعزیز در منطقه روماح در شمال شرقی ریاض پایتخت عرببستان به نمایش می‌گذارد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

“عناد بن سلطان” پدر ملات که با لباس سنتی و سربند سفید و قرمز در این مراسم شرکت کرد، گفت: [حضور زنان] باعث افزایش شور و شوق جشنواره می‌شود”.

این فستیوال ۴۰ روزه که از ماه گذشته آغاز شده یک رویداد سالانه بادیه نشینی است که پرورش دهندگان از سراسر کشورهای خلیج را به خود جذب می‌کند.

برای اولین‌ بار در عربستان؛ رژه زنان در جشنواره شتر

نمایی از شترها در ششمین جشنواره شتر ملک عبدالعزیز در صحرای روماح در ۱۶۱ کیلومتری شمال شرقی ریاض

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *