سرگیجه اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست در تهران سرگیجه اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست در تهران | آوتاف
خانه / اخبار داغ / سرگیجه اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست در تهران

سرگیجه اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست در تهران

روزنامه ایران: امضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پای هیچ فهرست انتخاباتی برای دوم اسفند قرار نخواهد گرفت. این خلاصه مهم‌ترین تصمیم این شورا بود. تصمیمی که رد صلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب، زمینه‌ساز آن شده است.

همان چیزی که در بیانیه اخیر شورای عالی اصلاح‌طلبان این گونه بازتاب پیدا کرده؛ «متأسفانه عمده دبیران کل احزاب و چهره‌های نام‌آور ما در اکثر حوزه‌های انتخابیه به گونه‌ای ردصلاحیت شده‌اند که امکان حضور کاندیداهای این جبهه به صورت کامل در سطح ۲۰۸ حوزه انتخابیه سراسر کشور فراهم نیست و امکان رقابت عادلانه برای جریان ریشه‌‌دار اصلاح‌طلب میسر نمی‌‌باشد.» این اما تمام کار نیست؛ اصلاح‌طلبان شاید هم در این انتخابات بدون لیست نمانند.

سرگیجه اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست در تهران

لیستی که هر چند منتخب شورای عالی سیاستگذاری نیست اما می‌تواند نتیجه رایزنی احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب باشد. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در بیانیه خود هر چند نبرد انتخاباتی در تهران را «رقابت حداقلی» توصیف کرده اما می‌گوید این «حق» احزاب است که با گزینه‌های خودشان در صورت صلاحدید وارد کارزار دوم اسفند شوند. مانند همان تصمیمی که برای شهرستان‌ها گرفته شده؛ جایی که تصمیم برای دادن یا ندادن لیست انتخاباتی به عهده شورای هماهنگی اصلاحات هر استان واگذار شده است.

آغاز تلاش‌ها برای رسیدن به لیست تهران

با تصمیم اخیر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان عملاً توپ دادن یا ندادن لیست انتخاباتی در زمین «احزاب» است. اما آیا همه احزاب اصلاح‌طلب و خصوصاً سه مجموعه بزرگ‌تر و فراگیرتر آنها یعنی کارگزاران سازندگی، اتحاد ملت و اعتماد ملی وارد این زمین می‌شوند یا خیر؟ آن طور که دیروز احمد مازنی، نماینده مجلس که صلاحیت او برای انتخابات دوم اسفند هم مورد تأیید قرار گرفته به «ایران» خبر داد، مذاکرات و رایزنی‌ها برای رسیدن به چنین فهرست انتخاباتی از صبح روز گذشته آغاز شده و احتمالاً تا اواسط هفته آینده باید در انتظار نتایج آن بود.

محمدرضا راه‌چمنی، دبیرکل حزب اصلاح‌طلب «وحدت و همکاری ملی» هم به «ایران» گفته که ظرف امروز و فردا احزاب اصلاح‌طلب درباره لیست دادن یا ندادن در تهران جلسه‌ای برگزار و تکلیف را مشخص خواهند کرد. این نماینده ادوار پیش بینی کرد که برخی احزاب اصلاح‌طلب که تعداد محدودی نامزد در تهران دارند احتمالاً لیستی را برای حوزه تهران معرفی کنند. همین پیش‌بینی را احمد مازنی هم دارد و می‌گوید ارائه لیست در تهران «قطعی» است اما مشخص شدن کیفیت آن هنوز نیاز به گذر زمان دارد. او معتقد است که این لیست قطعاً شامل بیش از ۲۰ نامزد خواهد بود و حتی احتمال دارد که اصلاح‌طلبان بتوانند با لیست کامل ۳۰ نفره در تهران ظاهر شوند. به گفته مازنی «همین الان از نمایندگان فعلی تهران ۱۶ نفر تأیید صلاحیت شده‌اند و جدای از آنها ۵-۶ نامزد شناخته شده دیگر هم در تهران در میدان حضور دارند.» درست است که با این تعداد نامزد نمی‌توان فهرست انتخاباتی تهران را تکمیل کرد اما مازنی خبر از «رایزنی»هایی با شورای نگهبان طی روزهای اخیر می‌دهد که به گفته او «شانس بازگشت صلاحیت برخی چهره‌های مطرح و خصوصا نمایندگان فعلی مجلس را در روزهای آینده افزایش داده به شکلی که پیش‌بینی می‌کنیم تا هفته آینده چند چهره دیگر هم بتوانند برگه تأیید صلاحیت خود را بگیرند.»

حتما بخوانید:  رقم احتمالی افزایش حقوق کارمندان در سال آینده

این نماینده مجلس اما توضیح می‌دهد که اگر تا زمان آغاز تبلیغات تعداد نامزدهای با کیفیت اصلاح‌طلب در تهران کمتر از ۳۰ نفر باشند، این جریان سیاسی الزامی نمی‌بیند که با لیست کامل در انتخابات شرکت کند و به تعداد نیروهای «قابل دفاع» که در اختیار دارد فهرست انتخاباتی خواهد داد.

لیست منهای سه حزب بزرگتر

اما صرفاً اینکه رایزنی‌ها برای ارائه لیست تهران توسط مجموعه احزاب اصلاح‌طلب از دیروز آغاز شده یک طرف ماجرا است و اینکه کدام احزاب پای این کار آمده‌اند طرفی دیگر. احمد مازنی از شروع رایزنی‌ها توسط احزابی چون خانه کارگر، حزب اسلامی کار، انجمن اسلامی معلمان و مردمسالاری یاد می‌کند. فهرستی که می‌تواند خیلی بلند و بالاتر از این باشد اما مسأله اصلی‌‌تر به نظر احزاب فراگیرتر اصلاح‌طلب در این مقطع برمی‌گردد.

تا اینجای کار سه حزب کارگزاران سازندگی، اتحاد ملت و اعتماد ملی پای کار لیست انتخاباتی برای دوم اسفند نیامده‌اند. دیروز حزب اعتماد ملی طی بیانیه‌ای ائتلاف این حزب با برخی احزاب دیگر در تهران را تکذیب کرد و نوشت که انتشار خبر مربوط به این همکاری در رسانه‌ها صحت ندارد. شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی هم دیروز در همین رابطه تشکیل جلسه داد اما به تصمیم نهایی نرسید و قرار است این تصمیم در روزهای آتی گرفته شود.

درهمین رابطه حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: «آنچه که حزب به آن قائل است اینکه برای تهیه لیست انتخاباتی در هیچ ائتلافی شرکت نمی‌کنیم و با هیچ حزبی ائتلاف نخواهیم داشت.» وی با بیان اینکه برنامه حزب کارگزاران ارائه فهرست نیست، افزود: «ما بررسی می‌کنیم واز بین شخصیت‌هایی که دارای سلامت، عزت نفس، سابقه روشن سیاسی و شاخص‌هایی ازاین دست باشند، حمایت خواهیم کرد.» به‌گفته مرعشی برنامه نهایی این حزب هفته آینده اعلام می‌شود.

حتما بخوانید:  رئیسی: از شکایات دولت از خبرنگاران می‌گذریم

حزب اتحاد ملت هم آن طور که سخنگوی آن به «ایران» گفته تصمیمی مبنی بر ورود به پروسه ارائه لیست مشترک انتخاباتی با دیگر احزاب اصلاح‌طلب ندارد. دیروز حسین نورانی‌نژاد در این رابطه گفت که حزب اتحاد ملت بابت مشارکت در ارائه لیست نه از طرف احزاب دیگر پیشنهادی دریافت کرده و نه قرار است چنین پیشنهادی را به احزاب دیگر بدهد. او می‌گوید: «طبق ارزیابی دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت، انتخابات پیش رو از نظر تنوع نامزدها واجد شرایطی نیست که بتوان در آن لیست انتخاباتی به جامعه معرفی کرد.» با این توصیف به نظر می‌رسد اگر هم در هفته آینده اصلاح‌طلبان نهایتاً به یک لیست انتخاباتی برسند، امضای حزب اتحاد ملت و اعتماد ملی و شاید کارگزاران سازندگی پای آن لیست نخواهد بود و چشم‌ها باید متوجه تصمیمات احزاب کوچک‌تر باشد.

رمق کم شده سران اصلاح‌طلب

در این شرایط به نظر می‌رسد جریان اصلاحات هر چند خود را در میدان رقابت انتخاباتی قرار داده اما جایی بهتر از یک حاشیه در آن برای خودش پیدا نکرده؛ وضعیتی که در سخنان سران سیاسی این جریان هم متجلی است. همین دیروز مجید انصاری به عنوان شاخص‌ترین نامزد اصلاح‌طلبان در تهران ضمن اینکه از چند و چون ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب اظهار بی اطلاعی کرد گفت: «طبق مصوبه شورای عالی اصلاح‌طلبان، اصلاحات در تهران هیچ لیست انتخاباتی نمی‌دهد. اصلاح‌طلبان عدم ارائه لیست انتخاباتی را در روز یکشنبه تصمیم‌گیری کرده بودند و شب دوشنبه اعلام کردند.»

محمدرضا عارف هم که سکان هدایت شورای عالی سیاست را در اختیار دارد با انتقاد از رد صلاحیت چهره‌های خدوم و برجسته اصلاح‌طلب و تلاش عده‌ای برای ایجاد تک صدایی در کشور گفته است: «اصرار برای حذف جریان ریشه دار اصلاح‌طلب آن هم با برچسب زدن‌های ناروا در مقاطع مختلف بخصوص در جریان انتخابات چالش‌های جدی در داخل نظام اسلامی ایجاد کرده است.» او معتقد است که برخی می‌خواهند «با واژه انقلابی» اقدام به حذف «جریان ریشه‌دار و اصیل اصلاح‌طلب» کنند.

حتما بخوانید:  سرافراز از طرف احمدی‌نژاد کاندید ۱۴۰۰ می‌شود

او گفته که «اصلاح‌طلبان خود را بخشی از حاکمیت می‌دانند و انتظار دارند حاکمیت هم در بستر سازی برای حضور همه سلایق در اداره کشور سهیم باشد.» همین که هنوز در آستانه نواختن سوت آغاز رسمی رقابت انتخاباتی کار سران اصلاح‌طلب همچنان گلایه مستقیم و غیر مستقیم از فضایی است که می‌گویند مایل به مشارکت فعال در آن هستند، نشان می‌دهد بازیگری اصلی میدان در اختیار کسان دیگری است. کسانی که حالا اصلاح‌طلبان را حتی به اندازه دادن یک لیست انتخاباتی در پایتخت هم در مقام رقیب خود نمی‌بینند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *