سقوط ذائقه ایرانی‌ها از ماکارونی به سیب‌زمینی! سقوط ذائقه ایرانی‌ها از ماکارونی به سیب‌زمینی! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / سقوط ذائقه ایرانی‌ها از ماکارونی به سیب‌زمینی!

سقوط ذائقه ایرانی‌ها از ماکارونی به سیب‌زمینی!

رادیو زمانه در گزارشی میدانی به بررسی گرانی‌های اخیر و کاهش قدرت خرید مردم پرداخته که بخشی از آن را می‌خوانید:

 * تا پایان سال ۱۳۹۷ در نایلون خرید زنان و مردانی که شب‌ها در محلات جنوب یا حاشیه شهرها زندگی می‌کردند، هنوز اندک رنگی وجود داشت. در نایلون خرید مردانی که با لباس ارزان قیمت ورزشی و دمپایی، با تنی خسته در پیاده‌روها راه می‌رفتند چیزهایی مانند یک یا دو عدد فلفل دلمه‌ای، قوطی مایه ماکارونی، قوطی رب، گوجه، سیب زمینی، پیاز، گاهی بستنی، سیگار، ماکارونی یا مقداری میوه وجود داشت. در آبان ۱۴۰۰ بسیاری از این گزینه‌ها از نایلون خرید این گروه‌‌ها حذف شده است.

سقوط از ماکارونی به سیب‌زمینی سرخ‌کرده!

یک کارگر ساختمانی فرآیند انتقال از «ماکارونی» به «سیب‌زمینی سرخ‌کرده» را توضیح داده و می‌گوید:

* از ماکارونی رسیده‌ایم به سیب زمینی سرخ‌کرده» و سپس می‌خندد!

* تا چند وقت قبل» ماکارونی درست می‌کردیم. چیزهایی دیگر می‌خوردیم نه اینکه نخوریم ولی کم. جمعه‌ای اگر حال داشتیم آبگوشت یا بعضی وقت‌ها مرغ اما بیشتر ماکارونی، بادمجان، پلو با رب، تخم مرغ، بندری، سوسیس.

* او می‌گوید حالا دیگر نمی‌شود ماکارونی خورد، زیرا ماکارونی اعیانی شده است، و اضافه می‌کند«رب شده بیست و یک و هفتصد، گوجه چهارده، پیاز و سیب زمینی کیلویی ده تومان.

* او شرح می‌دهد که مایع ماکارونی، قوطی شده چهارده-پانزده و مارک خوب شده بیست و دو- بیست و پنج هزار تومان. توضیح آخر اینکه «ماکارونی درست می‌کردیم، سیب زمین را مربعی سرخ می‌کردیم و می‌ریختیم داخل «مایع» که خوشمزه شود و جان بگیریم حالا فقط سیب زمینی سرخ می‌کنیم با نان می‌‌خوریم. تخم مرغ می‌زنیم داخلش. روغن گران شده، همه چیز گران شده.» می‌گوید تخم مرغ شده است دانه‌ای بعضی وقت‌ها هزار و هشتصد و بعضی وقت‌ها دو هزار تومان و می‌پرسد: «دو سه سال پیش تخرم مرغ دانه‌ای چند بود؟» کمی فکر می‌کند اما یادش نمی‌آید.

حتما بخوانید:  بیانیه راهپیمایان ایرانی در روز قدس: دستگاه‌ها مراقب ۲۰۳۰، پالرمو و FATF باشند

* در آبان ۱۳۹۷ قیمت هر شانه تخم مرغ بین ۱۵ الی ۱۸ هزار تومان بود. در آبان ۱۴۰۰ قیمت هر شانه تخم مرغ با قیمت مصوب ۴۳ هزار تومان و در فروشگاه‌ها بیش از ۶۰ هزار تومان است. تولید کنندگان مرغ، تخم‌مرغ و گوشت مدام از قیمت پائین محصولات خودشان گلایه می‌کنند و قابل پیش‌بینی است که قیمت این اقلام روند افزایشی خود را ادامه دهند. گفته شده است با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت مرغ، تخم‌مرغ و گوشت سه برابر خواهد شد.

* قدرت خرید اقشار زیادی از جامعه از بین رفته است.

* رحمت‌الله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفته است بیش از ۲۵میلیون نفر از مردم جامعه توان خرید گوشت را ندارند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *