سه ماه حیاتی برای ایران! سه ماه حیاتی برای ایران! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / سه ماه حیاتی برای ایران!

سه ماه حیاتی برای ایران!

اکبر مختاری در کانال تلگرامی دیپلماسی نوشت: 

سه ماه حساس پیش روی کشور عزیزمان است. سه ماهی که میتواند روند زندگی مردم را با پیامدهای خوبش در سال آتی بهتر کند یا با پیامدهای خطرناکش ایران و ملت ایران را با خطرات و تنگناهای اقتصادی سیاسی و نظامی بیشتری رو برو سازد.

اکبر مختاری نوشت: درحالیکه باقری کنی معاون وزیرامورخارجه و از مسوولان مذاکره کننده هسته ای دولت رییسی به بروکسل رفته است سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سخنانی بسیار قابل تامل را بیان کرد.

سه ماه حیاتی برای ایران!

او گفت که نتیجه مذاکرات در وین تعیین میشود نه در بروکسل در واقع این پیامی به ایران بود که برای رسیدن به توافق شروع هرچه سریعتر مذاکرات در وین اهمیت دارد که آمریکا بصورت غیرمستقیم در آن حضور دارد وگرنه دل بستن به اروپاییان و مذاکرات جداگانه با آنها هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

دولت رییسی همانند اقتصاد در حوزه سیاست خارجی نیز طی سه ماه اخیر موضعی نسبتا گیج و‌گنگ را اتخاذ کرده است.

در مورد رسیدن به توافق دولت رییسی به خوبی میداند که دولت قبل طی هشت دور مذاکرات در وین به چه مرحله ای رسیده است و اینکه زمان احیای دوباره برجام در حال نزدیک شدن به لحظات پایانیست.

تیم نهایی مذاکره کننده ایران در دولت فعلی هنوز بطور کامل تشکیل نشده است.

این درحالیست که برجام متناسب با تاریخ مربوط به رسیدن به نقطه بدون بازگشت.

تنها از شانس احیا تا اوایل زمستان برخوردار است و به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام تا پایان دسامبر در واقع ناقوس مرگ برجام را به صدا در می آورد این درحالیست که در ایران پلن بی مشخصی برای آن درنظر گرفته نشده است.

حتما بخوانید:  ظریف: قرارداد با چین، چیزِ پنهانی ندارد

در روزهایی که فشارهای اقتصادی در کشور روز به روز درحال افزایشست و تدبیر قابل اعتنایی هم فارغ از مذاکرات شکل نگرفته است و مقامات دولت جدید نیز با بیان کلی گویی و گفتاردرمانی سعی در کنترل اوضاع را دارند شرایط در حال رفتن به نقطه خطرناکیست.

اگر عدم دستیابی به سلاح اتمی «مفروض» ایران باشد هرگونه معطلی که سبب ساز نابودی قطعی برجام شود به ضرر ایران خواهد بود.

شواهد و قرائن نشان میدهد که جایگزین های برجام هیچ کدام بهتر از آن در شرایط فعلی نیستند.

اگر توافقی دیگر مدنظر ایران باشد به احتمال بالا ایالات متحده امتیازات بیشتری را از ایران طلب خواهد کرد و معلوم نیست که توافق جایگزین بدون تایید کنگره پایداری بیشتری داشته باشد و با فرض رفتن توافق جدید هم به کنگره، احتمال تایید آن پایین خواهد بود مگر اینکه این توافق تامیین کننده بسیاری از منافع اسراییل باشد.

جنگ محدود و رفتن مجدد پرونده ایران به شورای امنیت هم بسیار خطرناک خواهد بود و دیگر اینکه ایران حتی فرصت خریدن زمان برای طولانی مدت هم ندارد.

چرا که با فروپاشی برجام،ایران سریعا یا باید روند توافق جدید را اغاز کند یا به احتمال زیاد پرونده ایران مجددا به شورای امنیت خواهد رفت.

زمان به ضرر ایران درحرکتست اگرچه برخی تحلیلگران میکوشند زمان را به نفع ایران جلوه دهند اما در ساخت آنارشیک نظام بین الملل حتی زمان هم به نفع کشورهایی حرکت خواهد کرد که از نظر ابعاد مختلف قدرت دست بالا را داشته باشند.

سه ماه حساس پیش روی کشور عزیزمان است.

حتما بخوانید:  جزئیات ممنوعیت تردد بین استانی در خردادماه

سه ماهی که میتواند روند زندگی مردم را با پیامدهای خوبش در سال آتی بهتر کند یا با پیامدهای خطرناکش ایران و ملت ایران را با خطرات و تنگناهای اقتصادی سیاسی و نظامی بیشتری رو برو سازد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *