شیائومی دست از کُپی‌کاری از اپل برنمی‌دارد شیائومی دست از کُپی‌کاری از اپل برنمی‌دارد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / شیائومی دست از کُپی‌کاری از اپل برنمی‌دارد

شیائومی دست از کُپی‌کاری از اپل برنمی‌دارد

گجت نیوز: شیائومی به تازگی رابط کاربری MIUI 13 را منتشر کرده که ظاهری بسیار شبیه به iOS 15 دارد. ظاهراً شیائومی دست از کپی کاری از اپل بر نمی‌دارد!

شیائومی یکی از محبوب‌ترین گوشی‌سازهای چینی خارج از بازار چین است. این شرکت در سال ۲۰۱۰ به عنوان یک کمپانی اینترنتی افتتاح شد. با این حال در سال ۲۰۱۱ اولین گوشی هوشمند خودش را معرفی کرد و از آن زمان مشغول به تولید و عرضه گوشی‌های اندرویدی است و مسیر پیشرفت را طی می‌کند.

اکنون شیائومی به جمع ۵ گوشی‌ساز برتر دنیا ملحق شده و در بسیاری از کشورها بزرگ‌ترین عرضه کننده موبایل است. با این حال همیشه شیائومی به کپی‌برداری از اپل محکوم بوده است. این شرکت محصولات و رابط کاربری‌هایی را ارائه کرده که همگی حال و هوای محصولات اپل را دارند.

کپی کاری iOS 15 توسط شیائومی

یکی از جدیدترین اتهام‌هایی که به این شرکت وارد است، شباهت رابط کاربری MIUI 13 با سیستم عامل iOS 15 اپل است. اما این اولین باری نیست که گوشی‌ساز چینی دست به کپی کردن از روی دست اپل می‌زند. به طور مثال شیائومی می ۴، یک گوشی شیبیه به آیفون ۵ اپل بود. حتی مدیرعامل این شرکت، لی جون نیز تا به حال از شعار «یک چیز بیشتر» استفاده می‌کند که متعلق به استیو جابز، مدیرعامل فقید اپل است.

شیائومی دست از کُپی‌کاری از اپل بر نمیدارد

سال ۲۰۱۸ شیائومی گوشی می ۸ را عرضه کرد که به اعتقاد بسیاری، کپی‌برداری شده از آیفون ایکس اپل بود. تبلت شیائومی می پد، جسچرهای حرکتی آپدیت MIUI 9 و حتی پس زمینه‌های آن، ایرباد بی‌سیم شیائومی Airdots، رابط کاربری MIUI 6، تبلیغات این شرکت، شیائومی می باکس و دیگر محصولات این شرکت هم الگو گرفته از محصولات شرکت اپل هستند.

حتما بخوانید:  رویترز: طرح‌ ایران برای حمله به تأسیسات آرامکو

شیائومی دست از کُپی‌کاری از اپل بر نمیدارد

اما به MIUI 13 بازمی‌گردیم، سیستم عاملی که بسیاری از المان‌های آن کاپی کاری شده از iOS 15 اپل است. در حقیقت می‌توان گفت که شیائومی از روی دست اپل «کپی و پیست» کرده است! به قدری این دو سیستم عامل شبیه به یکدیگر هستند که در بسیاری مواقع تشخیص آن‌ها از یکدیگر سخت است. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم کپی کردن چیز بدی نیست، اما این بیشتر شبیه به کپی پیست کردن است و همین باعث می‌شود شیائومی بدون ایده و برنامه به نظر برسد.

به طور مثال کنترل سنتر از گوشی‌های آیفون مستقیماً در گوشی‌های شیائومی کپی شده است. حتی ویجت‌هایی که در MIUI 13 طراحی شده نیز ظاهری کاملاً شبیه به ویجت‌های iOS 15 دارند. هرچند این کنترل سنتر در MIUI 12.5 کمی متفاوت از آنچه اپل طراحی کرده بود در دسترس کاربران قرار می‌گرفت، اما اکنون در نسخه جدید این سیستم عامل کاملاً شبیه به آن شده است.

شیائومی دست از کُپی‌کاری از اپل بر نمیدارد

با این حال همچنان برخی از طرفداران اندروید بر این باورند که شیائومی فقط از اپل الگو می‌گیرد. آن‌ها معتقدند که شیائومی گوشی‌های بهتر و ارزان قیمت‌تری را با همان کیفیت ساخت ارائه می‌کند. اما نمی‌توان کتمان کرد که این گوشی‌ساز چینی برای توسعه MIUI 13 خودش از روی iOS 15 اپل کپی کاری کرده است. این در حالیست که رابط کاربری گوگل، سامسونگ و دیگر اسکین‌های اندرویدی طراحی متفاوتی را ارائه می‌کنند.

با این حال همانقدر که شیائومی از روی دست اپل کپی می‌کند، خود اپل نیز از اندروید کپی‌برداری می‌کند. به طور مثال پیش از آنکه اپل فیس آیدی داشته باشد، گوشی‌های اندرویدی سیستم تشخیص چهره را ارائه می‌کردند. همچنین گوشی موتو ایکس قابلیت “OK Google Now” را در سال ۲۰۱۳ ارائه کرد که به کاربر اجازه می‌داد با فرمان صوتی خودش دستیار مجازی را فرا بخواند. دو سال بعد، آیفون ۶s این ویژگی مشابه را با “Hey Siri” معرفی کرد.

حتما بخوانید:  حال «مهدی فخیم‌زاده» خوب است

شیائومی دست از کُپی‌کاری از اپل بر نمیدارد

شباهت لپ تاپ شیائومی با مک بوک‌های اپل

اما فارغ از این که MIUI 13 از روی iOS 15 کپی شده، عملکرد خوبی دارد و این برای بسیاری از کاربران گوشی‌های شیائومی اهمیتی ندارد که رابط کاربری گوشی آن‌ها شبیه به آیفون‌ها باشد.

چرا اپل از شیائومی شکایت نمی‌کند؟

اپل همیشه در مورد محافظت از داشته‌های معنوی خودش سختگیرانه عمل می‌کند، اما ظاهراً در برابر شیائومی اینگونه نیست. به طور مثال اپل از یک اپلیکیشن رژیم غذایی به نام Prepear که لوگوی آن یک گلابی گاز زده مثل لوگو سیب اپل بود شکایت کرد.

شیائومی دست از کُپی‌کاری از اپل بر نمیدارد

با این حال وقتی از شیائومی به خاطر کپی کردن iOS 15 شکایت نمی‌کند، این یعنی شیائومی چنین کاری را انجام نداده است. مسائل حقوقی خیلی پیچیده هستند و ما دقیقاً نمی‌دانیم علت شکایت نکردن اپل چیست.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *