فاطمه هاشمی: با یک تلفن اخراج شدم فاطمه هاشمی: با یک تلفن اخراج شدم | آوتاف
خانه / اخبار داغ / فاطمه هاشمی: با یک تلفن اخراج شدم

فاطمه هاشمی: با یک تلفن اخراج شدم

روزنامه اعتماد: پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بنیانگذار دانشگاه آزاد اسلامی، سکان هدایت این دانشگاه به علی‌اکبر ولایتی سپرده شد. چهره‌ای که پس از روی کارآمدن بلافاصله تصمیم به بازنگری در سیاست‌های دانشگاه آزاد گرفت و در راستای اجرای همان سیاست‌ها، بسیاری از استادان اصلاح‌طلب و اعتدالی از تدریس در این مجموعه آموزشی کنار گذاشته شدند.

فاطمه هاشمی: با یک تلفن اخراج شدم

دایره اصلاح دانشگاه آزاد به سبک ولایتی، محدود به اساتید نبود بلکه نقطه آغاز این ماجرا از مجموعه رسانه‌ای دانشگاه آزاد آغاز شد و در چند مرحله تمامی این رسانه‌ها از خبرنگاران حامی تفکر اصلاح‌طلبی پاک‌سازی شد تا شرایط برای فعالیت نزدیکان فکری به ولایتی مهیا شود.

رویه‌ای که ولایتی در پیش گرفته است، سبب انتقاد بسیاری از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب، اساتید دانشگاه و همچنین دانشجویان و کارمندان دانشگاه آزاد شده تا جایی که واحد‌های مختلف این مجموعه آموزشی با نوشتن بیانیه‌های مختلف به تصمیمات ولایتی اعتراض کرده‌اند.

جدیدترین و شاید عجیب‌ترین تصمیم ولایتی اخراج دختران آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از دانشگاه آزاد است؛ اقدامی که شاید بتوان از آن به عنوان تیر خلاص ولایتی بر بازماندگان آیت‌الله هاشمی در دانشگاه آزاد یاد کرد. فائزه هاشمی روز گذشته در گفتگو با روزنامه آرمان خبر از اخراج خود و خواهرش از دانشگاه آزاد داد.

فائزه هاشمی گفت: «مسوول واحدی که در آن تدریس می‌کنم اعلام کرد که به او گفته‌اند دیگر نیازی به حضور بنده در دانشگاه آزاد نیست که این موضوع را نپذیرفتم؛ چرا که باید حکم اخراج رسما ابلاغ شود و به صورت شفاهی قابل پذیرش نیست و وجاهت قانونی ندارد. همین موضوع را به خواهرم یعنی فاطمه هم گفته‌اند.» این موضوع سبب شد تا جزییات بیشتر درباره این اخراج را از فاطمه هاشمی جویا شویم.

فاطمه هاشمی گفت: «چهارشنبه هفته گذشته حوالی ساعت ۱:۳۰ ظهر فردی از دانشگاه با من تماس گرفت و خود را کارمند معاونت آموزشی دانشگاه معرفی کرد. این فرد به من گفت: دسترسی شما از روی سایت برداشته شده و دیگر حق ورود به دانشگاه را ندارید.» وی افزود: «پس از این اظهارات از فرد تماس‌گیرنده پرسیدم منظور شما چیست و ایشان صراحتا پاسخ داد یعنی دیگر برای آموزش به دانشگاه مراجعه نفرمایید.

حتما بخوانید:  اعلام قیمت جدید بلیت پروازهای داخلی

در پاسخ به ایشان گفتم که منظورتان این است اخراج شده‌ام؟ که این فرد به جای پاسخ به سوال من خندید!» فاطمه هاشمی در ادامه درباره دلیل این اخراج گفت: «وقتی دلیل این اخراج را جویا شدم به من گفتند که این موضوع از بالا ابلاغ شده و از مسوول آموزش خواسته‌اند تا اسم من را از روی سایت دانشگاه حذف کنند.»

وی درباره اینکه آیا حکم اخراج به صورت کتبی برای شما ابلاغ شده است یا خیر، گفت: «من از فرد تماس‌گیرنده درخواست کردم تا حکم اخراج را به صورت کتبی به من ابلاغ کنند، اما تا این لحظه حکمی به من ابلاغ نشده و موضوع به صورت تلفنی به من اطلاع داده شده است.»

هاشمی در ادامه به دلایل احتمالی اخراجش از دانشگاه آزاد اشاره کرد و افزود: «احتمال می‌دهم به دو دلیل عذر من را از دانشگاه خواسته باشند. نخست شیوه تدریس من در درس انقلاب است. به‌هرحال من مانند سایر اساتید نمی‌توانم به واقعیات انقلاب اشاره نکنم و ظاهرا این موضوع خوشایند مدیریت جدید دانشگاه آزاد نیست.

من اعتقاد دارم دانشجو باید واقعیات را بداند. این اتفاق مسبوق به سابقه بوده تا جایی که دو ماه پیش یکی از اساتید به من گفت که از آموزش خواسته شده تا دیگر درس انقلاب توسط شما ارائه نشود زیرا مسائلی در کلاس‌ها عنوان می‌کنید که برای دانشجویان مفید نیست.»

وی افزود: «دومین دلیل احتمالی می‌تواند حمایت من از اعتراض هفته گذشته دانشجویان نسبت به شرایط جدید دانشگاه آزاد و اخراج برخی اساتید باشد. هفته گذشته من در حمایت از اعتراضات دانشجویان نامه‌ای خطاب به آقای ولایتی نوشتم.

حتما بخوانید:  علم‌الهدی: اهانت‌ها به من، به دلیل جایگاهم است

هاشمی ادامه داد: «به نظر می‌رسد آقای ولایتی از آن نامه سرگشاده بسیار عصبی شده و تصمیم به حذف دختران آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از دانشگاه آزاد گرفته است زیرا ایشان پیش‌تر نیز از این دست برخورد‌ها داشته و زمانی که عصبی می‌شوند تصمیمات احساسی اتخاذ می‌کنند.»

استاد اخراجی دانشگاه آزاد خبر از نگارش نامه‌ای جدید خطاب به رییس گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب داد و افزود: «در این نامه که یک رونوشت آن خطاب به رییس دانشکده تهران جنوب است، درخواست کرده‌ام حکم اخراج به همراه توضیحات درباره چرایی این حکم باید به صورت کتبی به من ابلاغ شود.»

فاطمه هاشمی درباره دلایل اصرار بر ابلاغ حکم کتبی گفت: «فرم ساعت‌بندی کلاس‌ها پیش از آغاز ترم جدید در اختیار من قرار گرفت و من طبق برنامه، فرم را پرکردم. دو جلسه از کلاس‌های ترم جدید نیز با حضور دانشجویان تشکیل شده و دلیلی بر اخراج در میان ترم وجود ندارد. اگر حکم به من ابلاغ نشود و من به‌واسطه یک تماس تلفنی از حضور در دانشگاه منصرف شوم، ممکن است بعد‌ها عنوان کنند که من خودخواسته از حضور در کلاس‌ها امتناع کرده‌ام و این موضوع تبدیل به بهانه‌ای برای اخراج من از دانشگاه شود.

به همین دلیل من اصرار بر ابلاغ حکم کتبی دارم.» هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی برآنکه آیا پیش از این اخراج تذکری داده شده است یا خیر، گفت: «تذکری به من داده نشده است، اما چند ماه گذشته هنگامی که قرار بود رییس جدید گروه علوم سیاسی انتخاب شود، اسم من به همراه دو استاد دیگر از رشته حقوق از میان کاندیدا‌ها با فشار از بالا حذف شد.»

حتما بخوانید:  نقش وزیر بهداشت در واکسیناسیون سراسری!

وی تصریح کرد: «پیش از انتخابات جدید من رییس گروه علوم سیاسی بودم. از آنجا که انتخاب رییس گروه انتخابی و از میان اساتید است، مجددا برای ریاست گروه علوم سیاسی اعلام آمادگی کردم که با فشار از بالا بر رییس واحد اسم من در رشته علوم سیاسی و دو استاد دیگر در رشته حقوق از میان کاندیدا‌ها حذف شد. نکته جالب توجه آن است که جایگزین من پیش از انتخابات معلوم بود.»

هاشمی به عدم ابلاغ حکم کتبی درباره حذف نامش از میان اساتید کاندیدا برای ریاست گروه علوم سیاسی خبرداد و افزود: «درآن ماجرا هم موضوعی به صورت کتبی به من ابلاغ نشد بلکه آقای دکتر مرتضوی رییس دانشگاه اعلام کردند که اسم من با فشار از بالا حذف شده است.»

هاشمی در پایان به چشم‌انداز تاریک دانشگاه آزاد در آینده با توجه به سبک مدیریت فعلی این مجموعه آموزشی اشاره کرد و گفت: «من اعتقادی به نابودی دانشگاه با توجه به مدیریت فعلی دانشگاه آزاد ندارم، اما واقعیت آن است که آینده خوبی در انتظار دانشگاه آزاد نیست. زمانی که از اساتید در رشته‌ای مانند علوم سیاسی خواسته می‌شود پیرامون بسیاری از موضوعات صحبت نکنند، چه انتظاری از این دانشگاه می‌توان داشت؟

با مدیریت آقای ولایتی دانشگاه آزاد چشم‌انداز روشنی ندارد. کافی است سری به یکی از واحد‌های دانشگاه آزاد زده و از نزدیک ببینید که از دانشجو تا استاد و کارمند از مدیریت فعلی به‌شدت ناراضی هستند. این نارضایتی به حدی است که موج بازخرید کارمندان در دانشگاه آزاد به راه افتاده است.»

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *