فرمانده ارتش آمریکا: دنبال جنگ با ایران نیستیم فرمانده ارتش آمریکا: دنبال جنگ با ایران نیستیم | آوتاف
خانه / اخبار داغ / فرمانده ارتش آمریکا: دنبال جنگ با ایران نیستیم

فرمانده ارتش آمریکا: دنبال جنگ با ایران نیستیم

خبرگزاری فارس: «جوزف ووتل» فرمانده مقر مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا روز پنج‌شنبه از روسیه به دلیل استقرار سامانه دفاعی در سوریه انتقاد کرد و مدعی شد که این سامانه از فعالیت‌های ایران در سوریه محافظت می‌کند.

ووتل که در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران صحبت می‌کرد، از آنچه انتقال «توانمندی‌های مرگبار» به سوریه خواند، ابراز «نگرانی» کرد و گفت ایران با این کار «همسایگان سوریه را تهدید می‌کند.»

وی با بیان اینکه پنتاگون معتقد است که روسیه سامانه دفاعی «اس-۳۰۰» را به سوریه تحویل داده، این اقدام را «پاسخی فکر نشده به سقوط هواپیمای روس» و «پوششی برای فعالیت‌های شرارت‌بار رژیم‌های ایران و سوریه» توصیف کرد.

ووتل افزود: «استقرار اس-۳۰۰، با شکست داعش که از سوی روسیه به عنوان دلیل اصلی حضور آن‌ها در سوریه عنوان شده، واقعا هیچ ارتباطی ندارد.»

این ژنرال ارشد آمریکایی در بخش دیگری از اظهاراتش به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال درگیری نظامی میان آمریکا و ایران پرداخت و گفت: «فکر نمی‌کنم ما به دنبال جنگ با ایران باشیم. فکر نمی‌کنم این چیزی است که بر آن متمرکز هستیم.»

او گفت در سوریه هم هدف اصلی حضور آمریکا مقابله با داعش است، اما این حضور به صورت «غیرمستقیم» در برابر ایران بازدارندگی ایجاد می‌کند. وی افزود: «ما در پشتیبانی از کارزار گسترده‌تر خود علیه ایران، نفشی غیرمستقیم ایفا می‌کنیم.»

وی افزود: «ما همچنان در منطقه حضور داریم و به این منطقه همچنان بسیار متعهد خواهیم بود و آماده خواهیم بود که در صورت لزوم، به سرعت و با قدرت، پاسخ دهیم.»

پیش از این «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا گفته بود نیروهای این کشور برای مقابله با نفوذ ایران، در سوریه حضور دارند و تا زمانی که نیروهای ایرانی در سوریه باشند، آمریکا هم در سوریه باقی خواهد ماند. اندکی بعد، چند مقام پنتاگون این اظهارات رد کردند.

حتما بخوانید:  رئیسی: فتنه عراق مانند فتنه مشهد محقق نشد

ایران باید حمله به سوریه را به ما اطلاع می‌داد

ووتل در بخش دیگری از اظهاراتش به سوالی درباره پاسخ موشکی اخیر ایران به عاملان حمله تروریستی اهواز پاسخ داد و گفت ایران تصمیمش برای انجام حمله موشکی در سوریه را با آمریکا هماهنگ نکرده بود.

وی با بیان اینکه ایران باید دستکم از طریق کانال روسیه تصمیمش را به واشنگتن اطلاع می‌داد، گفت: «من آنچه آن‌ها دارند انجام می‌دهند را بی‌پروا، ناایمن و تنش‌آمیز توصیف می‌کنم.»

این فرمانده ارشد آمریکایی با ابراز نگرانی از تهدید ناشی از چنین حملاتی برای نیروهای آمریکایی، گفت این حملات «نه فقط برای نیروهای ما، بلکه برای نیروهای هوایی و هوانوردی نظامی و غیرنظامی هم تهدید ایجاد می‌کنند.»

ووتل افزود: «ارتش‌های حرفه‌ای برای اطمینان از ایمنی، عملیات‌هایشان را به یکدیگر اطلاع می‌دهند، اما ایران در این نمونه مشخص، چنین اقدامی انجام نداد.»

پیش از این یک مقام نظامی آمریکایی که خواسته بود نامش فاش نشود، از حمله ایران به مواضع داعش در سوریه ابراز ناخرسندی کرده و گفته بود موشک‌های ایران در سه مایلی محل حضور نیروهای آمریکایی در «البوکمال» سوریه فرود آمده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیر در واکنش به حمله تروریستی در اهواز، مقر فرماندهان گروهک‌های تکفیری در البوکمال را با موشک و پهپاد هدف قرار داد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *