قم و مشهد در استفاده از چادر مشکی رکورد زدند قم و مشهد در استفاده از چادر مشکی رکورد زدند | آوتاف
خانه / اخبار داغ / قم و مشهد در استفاده از چادر مشکی رکورد زدند

قم و مشهد در استفاده از چادر مشکی رکورد زدند

خبرگزاری ایسنا: رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد گفت: از ابتدای سال با کاهش واردات چادر مشکی روبه‌رو شدیم، واردات اجناس خارجی کاهش یافته و به تدریج تمایل مصرف‌کننده برای استفاده از جنس‌های ایرانی در حال افزایش است.

مجید شادمهر  در خصوص واردات چادر مشکی، اظهار کرد: در کشور دو استان خراسان رضوی و قم بیشترین مصرف چادر مشکی را دارند که نزدیک به ۲۵ درصد مصرف چادر مشکی کشور در این دو استان است.

وی بیان کرد: تولید چادر مشکی کار مشکل و صنعت پیچیده‌ای نیست. مهم‌ترین بخش تولید چادر مشکی رنگ‌رزی است که باید رنگی کار کنند تا ثبات داشته باشد و در اثر مرور زمان رنگ مشکی آن به رنگ بور گرایش پیدا نکند.

قم و مشهد در استفاده از چادر مشکی رکورد زدند

شادمهر افزود: در مشهد چند بافنده هستند که دستگاه‌های بافندگی دارند و برخی از این دستگاه‌ها در شهر یزد وجود دارد. این افراد بارها تصمیم داشتند که کار بافندگی و رنگرزی پارچه‌های چادر مشکی را شروع کنند اما همواره نگران این بودند که جنسشان تولید شود اما نتوانند از نظر کیفیت با نمونه‌های خارجی رقابت کنند که این مساله منجر به شکست اقتصادی و ناکامی آن‌ها شده است.

رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد گفت: خوشبختانه در کشور ما شهرکرد چادر مشکی تولید می‌کند که عمده تولید آن چادر مشکی ساده در دو عرض ۱۷۰ و ۱۱۵ بوده و چند سالی است که در بازار به تدریج برای خود جا باز کرده؛ در ابتدا که شهرکرد کار خود را شروع کرد، قیمتش مقداری از اجناس وارداتی مخصوصا کره‌ای پایین‌تر بود، بنابراین در سطح کشور ترغیب شدند تا از این کارخانه خرید کنند، به این دلیل که جنس ایرانی بوده و از نظر قیمتی نیز پایین‌تر از مشابه‌های خارجی است.

حتما بخوانید:  برف پاییزی آمد، فعلا دو مسافر فوت شدند

وی ادامه داد: دو، سه سالی کارخانه شهرکرد کار کرد و ما شاهد این بودیم که بعد از استقبال از چادر مشکی به دلیل تبلیغات در سطح استان، بعد از مدت کوتاهی قیمت آن از قیمت مشابه خارجی نیز بالاتر رفت، در صورتی که در ابتدای شروع کار پایین‎تر از همتای خارجی بود.

شادمهر اضافه کرد: بعد از این مشکل، به مسئولان و افرادی که از طرف کارخانه نماینده فروش بودند، گزارش دادیم مبنی بر اینکه این تبلیغ انجام شده تا همه جنس ایرانی استفاده کنند، بنابراین نباید قیمت آن از جنس کره‌ای بالاتر رود، نظر آن‌ها نیز این بود که الیاف و نخی که استفاده می‌کنیم وارداتی بوده و برای اینکه کیفیت کاهش نیابد، ناگزیر هستیم که قیمت را افزایش دهیم.

رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد خاطرنشان کرد: رایزنی‌هایی صورت گرفت، اعتراضاتی شد و ایرادات تولیدشان را مطرح کردیم که کاهش یافت اما همچنان از نظر قیمتی نمی‌توانند کاری کنند که مناسب باشد تا مصرف‌کننده بین کره و ژاپن، جنس ایرانی را ترجیح دهد.

حدود قیمت پارچه چادر مشکی ایرانی با اختلاف بسیار جزئی از رقیب کره‌ایش بالاتر است

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود قیمت پارچه چادر مشکی ایرانی با اختلاف بسیار جزئی از رقیب کره‌ایش بالاتر است، عنوان کرد: این خلاف نظر و خواسته ما است و تمایل داریم که قیمت تمام شده جنس ایرانی ما از جنس خارجی کمتر باشد. با توجه به سختگیری‌هایی که اکنون در زمینه جنس خارجی توسط دولت اعمال می‌شود، اینکه انتقال ارز به خارج از کشور مشکل شده و برای واردات این جنس در گمرک سختگیری‌هایی صورت می‌گیرد، واردکنندگان به تدریج اشتیاق خود برای واردات را از دست می‌دهند.

حتما بخوانید:  عزاداری نامتعارف و عجیب، سوژه شد

شادمهر افزود: من پیش‌بینی می‌کنم که اگر واردات چادر مشکی خارجی رو به کاهش رود و کیفیت تولیدات داخلی ما افزایش یابد، مصرف‌کنندگان ما ترجیح می‌دهند که از جنس تولید وطن استفاده کنند، باید تعادلی برقرار شود که قیمت جنس خارجی بالاتر از قیمت جنس ایرانی باشد یا اینکه وقتی قیمت جنس ایرانی به مراتب پایین‌تر از نمونه خارجی باشد، مسلما مصرف‌کنندگان استقبال می‌کنند و وقتی استقبالشان بیشتر شود، تولیدش بیشتر و هزینه‌ها کمتر می‌‎شود، قیمت تمام‌شده کاهش یافته و ارزان‌تر دست مصرف‌کننده می‌رسد، این چیزی است که ما به دنبال آن هستیم.

رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد بیان کرد: اگر کارخانه‌های ایرانی که صنعت چادر مشکی را حمایت می‌کنند، در کار و تولید خود موفق باشند، زمینه‌ای برای تشویق سایر سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی در بخش تولید چادر مشکی ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاید بیش از ۹۰ درصد تولید چادر مشکی کشور ما ساده است، اگر کارخانه‌های داخلی ما از نظر چادر مشکی ساده برنده میدان باشند و بتوانند گوی سبقت را از رقبای خارجی خود بربایند، حتما بعد از تولید چادر مشکی ساده، چادر مشکی طرحدار نیز روز به روز بیشتر می‌شود و می‌توانیم با خیال راحت بگوییم که وارداتی نخواهیم داشت.

شادمهر با اشاره به اینکه از ابتدای سال با کاهش واردات چادر مشکی روبه‌رو شدیم، تصریح کرد: اگر در گذشته حجم اجناس داخل مغازه‌ها ۲۰ درصد ایرانی و ۸۰ درصد خارجی بود، از ابتدای سال تاکنون ۵۰ درصد ایرانی و ۵۰ درصد خارجی شده که نشان می‌دهد واردات اجناس خارجی کاهش یافته و به تدریج تمایل مصرف‌کننده برای استفاده از جنس‌های ایرانی در حال افزایش است.

رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد در خصوص کشورهای تولیدکننده چادر مشکی، گفت: کشورهای مختلفی چادر مشکی تولید می‌کنند. چین تولیدات دارد اما کیفیت آن پایین بوده، جنسش ضعیف‌تر از جنس ایرانی است و اصلا از نظر کیفیت مورد تایید ما نیست. اندونزی نیز چادر مشکی تولید می‌کند که کیفیت خوبی دارد، کیفیت چادر مشکی کره جنوبی نیز که به چادرهای کره‌ای معروف است، مناسب بوده و ایران در زمینه تولید با این چادرها رقابت می‌‎کند. ژاپن نیز تولید دارد و چند سالی است که ویتنام نیز چادر مشکی تولید می‌کند.

حتما بخوانید:  جذاب‌ترین مرد سال لو رفت

وی ادامه داد: از نظر کیفیتی، ژاپن، کره، ویتنام، ایران و اندونزی کیفیت مطلوب و خوبی دارند اما چادرهای چینی در کف کیفیت قرار داشته و به عنوان چادرهای ضعیف در رده کیفی پایین‌تری قرار دارند که مورد استقبال نیست اما برخی مواقع به دلیل ارزان بودن از این چادرها استفاده می‌کنند.

شادمهر با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون با توجه به مهار تورمی در زمینه قیمت ارز قیمت تمام شده اجناس وارداتی کاهش یافته است، عنوان کرد: ما از اردیبهشت تاکنون شاهد کاهش قیمت اجناس وارداتی به کشور بودیم، همچنین اجناس ایرانی که رقیب هستند و مواد اولیه خود را از کشورهای دیگر با دلار خریداری می‌کنند، از ابتدای سال با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌اند.

رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد گفت: اجناس وارداتی ۲۰ درصد و اجناس داخلی حدود ۱۰ درصد کاهش قیمت داشته‌اند. علت کاهش ۱۰ درصدی اجناس ایرانی نیز این است که مواد اولیه آن‌ها ارزان شده اما هزنیه‌های کارگری و حقوق کارگران افزایش چشمگیری داشته و با توجه به اینکه قیمت تمام شده محصول وابسته به فاکتورهای زیادی بوده، جنس ایرانی کمتر کاهش قیمت داشته است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *