محمود صادقی: کم‌رونق‌ترین انتخابات در پیش است محمود صادقی: کم‌رونق‌ترین انتخابات در پیش است | آوتاف
خانه / اخبار داغ / محمود صادقی: کم‌رونق‌ترین انتخابات در پیش است

محمود صادقی: کم‌رونق‌ترین انتخابات در پیش است

روزنامه همدلی با محمود صادقی، نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره رویداد‌های مهم سال آتی از جمله انتخابات گفتگو کرده است.

محمود صادقی: کم‌رونق‌ترین انتخابات در پیش است

* مهم‌ترین رویداد در حوزه سیاسی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورا‌های شهر و روستا است که مهم‌ترین نکته درباره آن کاهش کم سابقه حضور مردم در انتخابات اسفند سال گذشته است. عوامل این کاهش حضور مردم در طول یک سال گذشته طی این مدت تشدید شده است.

* ناامیدی مردم از صندوق‌های رای و شرایط معیشتی افزایش یافته است. اگرچه گشایش‌هایی در بحث تحریم‌ها ذیل انتخابات آمریکا شکل گرفته؛ در عین حال تقارن انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی با ماه رمضان و کرونا دست به دست هم داده و پیش‌بینی می‌شود که اگر طی این مدت اتفاق خاصی نیفتد کم مشارکت‌ترین انتخابات ریاست جمهوری را پیش‌رو داشته باشیم.

* با توجه به این‌که پشتوانه رای مردم برای دولت آینده اهمیت زیادی در تعاملات و مذاکرات آینده دارد، بیشتر باید به میزان مشارکت در انتخابات آینده توجه کرد. دولتی که بخواهد با ۱+۵ مذاکره یا تعاملی داشته باشد، باید از پشتوانه مشروعیت قابل قبولی برای افزایش توان و قدرت چانه زنی داشته باشد. براین اساس حاکمیت و رهبر معظم انقلاب نیز بر افزایش مشروعیت نظام تاکید زیادی داشته‌اند.»

* حاکمیت باید توجه داشته باشد که افزایش مشارکت لوازمی دارد که اگر به آن التزام نداشته باشد مردم پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند. متاسفانه در شرایط کنونی شاهد کاهش امید و اعتماد اجتماعی هستیم. ما در انتخابات هم محدودیت‌های پیشاانتخاباتی داریم که در بحث تایید صلاحیت‌ها خود را نشان می‌دهد و هم محدودیت پساانتخاباتی. موارد زیادی اتفاق افتاده که منتخب مردم در اثر فشار بیرونی امکان عمل به وعده‌اش را نداشته است. به فرض این‌که با وجود همه موانع و محدودیت‌ها کاندیدا‌های مورد نظر مردم رای بیاورند، اما بسیار سخت است که بتوانند از موانع عبور کنند و به هر دلیلی در پیگیری مطالبات مردم موفق نخواهند بود.»

حتما بخوانید:  رکورددار سبیل در ایران درگذشت

* (با اشاره به این‌که محدودیت‌های انتخاباتی مردم را در اصل شرکت در انتخابات مایوس می‌کند):«در چنین شرایطی حتی اگر کاندیدای مطلوبی مثل آقای سیدمحمد خاتمی بیاید، چه کار می‌تواند بکند؟ امروز اگر نظام سعی در اعتمادسازی نکند و در رویکرد‌های نظارت استصوابی و تایید صلاحیت‌ها بازنگری اساسی نداشته باشد، امید مردم کمرنگ‌تر می‌شود؛ بنابراین در شرایط فعلی قابل پیش‌بینی است که در رویداد انتخابات ریاست جمهوری با چالش بزرگ کاهش مشارکت روبه‌رو باشیم.

* برخی می‌گویند اصول‌گرایان یک رای حداقلی تبیین شده دارند که در انتخابات ۱۴۰۰ پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند، ولی من فکر می‌کنم حتی در مردم طرفدار اصول‌گرایان نیز انگیزه برای مشارکت کمتر شده است. با توجه به این‌که پایگاه اصلی رای اصلاح‌طلبان در آرای خاکستری است که نیاز به محرک‌هایی برای ایجاد انگیزه به حضور در انتخابات دارد، چالش اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده بیشتر است.»

* الان در بدنه تشکیلاتی اصلاح‌طلبان این بحث وجود دارد که چگونه مردم برای حضور در انتخابات متقاعد شوند. اصلاح‌طلبان الان به لحاظ تشکیلاتی از اصول‌گرایان جلو هستند. بالاخره در اردوگاه اصلاحات بعد از فراز و نشیب‌ها جبهه و ائتلاف واحدی ایجاد شده که این فرصت بزرگی است. اما در نقطه مقابل چنین وحدتی بین اصول‌گرایان نیست.

* اگر پیروز انتخابات ریاست جمهوری اصلاح‌طلب یا اعتدالی باشد، با مجلس چالش خواهد داشت. رفتاری که این قریب به ۹ ماه از سوی مجلس یازدهم شاهد آن بودیم ادامه می‌یابد. مجلس نشان داد که رفتار تهاجمی غیر تعاملی با دولت دارد. این مسئله هم یکی از مسائل و چالش‌های سال آینده خواهد بود.»

* درکنار عوامل ناامیدکننده، امید‌هایی هم داریم. دولت آمریکا با تمام تلاش‌ها برای تضعیف حاکمیت ایران و براندازی موفق نشد. اکنون دولت جدید آمریکا می‌داند که نوعی تاب‌آوری در جامعه و نظام سیاسی ایران وجود دارد. اگرچه جامعه بار اصلی آن را تحمل کرده است، اما به هر حال آبدیدگی خوبی در جامعه ایران وجود دارد.»

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *