مواد مخدر زودتر از پیتزا به دست جوانان می‌رسد! مواد مخدر زودتر از پیتزا به دست جوانان می‌رسد! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / مواد مخدر زودتر از پیتزا به دست جوانان می‌رسد!

مواد مخدر زودتر از پیتزا به دست جوانان می‌رسد!

آنا: صفاری نیا، مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم گفت: در دسترس و ارزان بودن مواد از عوامل سوق به سوی اعتیاد است در حال حاضر تهیه و سفارش پیتزا بیشتر از سفارش مواد زمان می‌برد و تمام این عوامل نشان می‌دهد که امروز آموزش‌ها در زمینه آسیب‌های اعتیاد و پیشگیری از آن ناکافی بوده است.

مجید صفاری نیا بیان کرد: ارزان بودن و تهیه راحت مواد مخدر دوعاملی است که جوانان را به سمت اعتیاد سوق می‌‍دهد.

مواد مخدر زودتر از پیتزا به دست جوانان می‌رسد!

برنامه نشست تخصصی پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها صبح امروز به میزبانی مرکز مشاوره دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری مراکز مشاوره دانشگاه تهران، صنعتی شریف و مرکز مشاوره سازمان امور دانشجویان برگزار شد.

مجید صفاری نیا، مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با اشاره به بحث پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر تا کنون ۵۰ جلد کتاب در خصوص اعتیاد و پیشگیری از آن منتشر کرده است و ما در مرکز مشاوره و سلامت وزارت علوم تحلیلی بر اساس محتوای این ۵۰ کتاب انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: بر اساس تحلیل محتوای کتاب‌های مذکور ابعاد روانشناختی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر عوامل مربوط به اعتیاد را بررسی کرده‌ایم، در دسترس و ارزان بودن مواد از عوامل سوق به سوی اعتیاد است در حال حاضر تهیه و سفارش پیتزا بیشتر از سفارش مواد زمان می‌برد و تمام این عوامل نشان می‌دهد که امروز آموزش‌ها در زمینه آسیب‌های اعتیاد و پیشگیری از آن ناکافی بوده است.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم افزود: آموزش‌ها در مدارس و دانشگاه‌های ما برای بالا بردن تاب آوری و حل مسئله ناکافی است و خانواده‌ها در تربیت فرزندان خود با مشکلاتی مواجه هستند.

حتما بخوانید:  شکایت مجتبی جباری از عبدالرضا کاهانی

وی ادامه داد: بر همین اساس دفتر مرکز مشاوره وزارت علوم در خصوص نحوه پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌های خاورمیانه بررسی‌هایی را انجام داده است به عنوان مثال در دانشگاه بحرین، مهم‌ترین برنامه مبارزه با اعتیاد و آگاه سازی دانشجویان و دانش آموزان در جریان است، همچنین کارگاه‌های مهارت زندگی برای توانمندسازی دانشجویان برگزار می‌شود. در دانشگاه قاهره صندوق پیشگیری از اعتیاد به عنوان حرکت ملی ایجاد شده است. همچنین مجازات‌های انضباطی برای مصرف کنندگان پیش بینی شده است.

صفاری نیا با اشاره به مهمترین برنامه‌های دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم در رابطه با پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ گفت: ۱۲ برنامه در این زمینه پیش بینی شده است که به شرح زیر است:

۱. تشکیل کارگروه تخصصی پیشگیری از اعتیاد در دفتر مشاوره و سلامت

۲. آموزش مهارت‌های تاب آوری (فردی و اجتماعی) با استفاده از روش‌های مجازی

۳. تقویت و گسترش کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان

۴. آموزش آنلاین و تعاملی مهارت‌های زندگی با رویکرد پیشگیری از مصرف

۵. برگزاری سمپوزیوم‌های پیشگیری از اعتیاد در ۵ منطقه آسیب خیز کشور

۶. گسترش خدمات مشاوره و مددکاری به دانشجویان در معرض اعتیاد

۷. راه اندازی یک مرکز مشاوره تخصصی اعتیاد در کشور

۸. اجرای طرح‌های پیشگیری و آگاه سازی و خود مراقبتی در شبکه‌های مجازی در قالب بروشور، پوستر، پادکست، بولتن…

۹. کمک به اجرای برنامه‌های یاریگران زندگی از طریق برگزاری استارت آپ‌های پیشگیری و آسیب‌های اجتماعی روانی با محوریت اعتیاد

۱۰. برگزاری دوره‌های تخصصی ویژه اساتید، کارکنان و مشاوران مراکز مشاوره

۱۱. برگزاری جلسات گفتمان دانشجویی در خصوص اعتیاد و پیشگیری از آن

حتما بخوانید:  شکست سنگین بسکتبال ایران مقابل آمریکا

۱۲. ارزیابی و پایش برنامه‌های پیشگیری از مصرف مواد

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *