نفس‌ عروس تالاب‌های ایران به شماره افتاد نفس‌ عروس تالاب‌های ایران به شماره افتاد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / نفس‌ عروس تالاب‌های ایران به شماره افتاد

نفس‌ عروس تالاب‌های ایران به شماره افتاد

خبرگزاری فارس در گزارشی از به شماره افتادن نفس‌های عروس تالاب‌های ایران خبر داده.

نفس‌های عروس تالاب‌های ایران به شماره افتاد

در این گزارش آمده:

* از  در سایه بی توجهی‌ها و خشکسالی‌های پی در پی تالاب معروف بندر انزلی خشک شد.

* این روزها تصاویری متعددی از خشک شدن تالاب بندرانزلی در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود و نگرانی مردم از این چالش زیست‌محیطی روزبه‌روز در حال افزایش است.

عباس عاشوری، مسؤول دبیرخانه تالاب‌های استان گیلان می‌گوید:

* در حال حاضر بخش‌هایی از هر چهار بخش تالاب انزلی بسیار کم‌عمق شده است و بیان مساحت دقیق این عرصه‌ها امکان‌پذیر نیست چون این مقدار همواره در حال تغییر است.

* ورود آب از رودخانه‌ها و از دریا به تالاب و همچنین بارش نزولات آسمانی بر کاهش یا افزایش وسعت مناطق خشک‌شده یا عمق آب تالاب مؤثر است.

* مهم‌ترین دلیل خشکی و کاهش عمق آب تالاب انزلی، کاهش سطح تراز آب دریایی خزر و همچنین ‌کاهش شدید میزان بارش در سال جاری بوده است.

* ورود رسوبات یکی از تهدیدهای تالاب انزلی است. این رسوبات اغلب توسط رودخانه‌ها از حوزه آبخیز وارد تالاب می‌شوند.

* (در پاسخ به اینکه آیا نجات تالاب ممکن است): باید ببینید منظور از نجات تالاب انزلی چیست؟ تالاب باید به چه عمق یا چه وضعیتی برسد تا ازنظر شما نجات یابد؟ تالاب انزلی درگذشته بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۴ وضعیت بدتر از وضعیت حال را داشته اما از سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۷۴ به‌تدریج با افزایش سطح تراز آب دریای خزر، وسعت و عمق آب تالاب نیز افزایش قابل‌توجهی یافت اما از سال ۱۳۷۵ تاکنون سطح تراز آب دریا همواره در حال کاهش بوده و از وسعت و عمق تالاب انزلی نیز کاسته شده است. نوسانات سطح و عمق تالاب انزلی تحت تأثیر آب دریای خزر و رودخانه‌های ورودی به آن و همچنین میزان بارش سالانه قرار دارد.

حتما بخوانید:  فتح‌الله‌زاده: نمی‌بینید مردم شاکی‌، تجمع می‌کنند؟

* کاهش حجم ورود پساب‌های کشاورزی، خانگی و صنعتی به تالاب، کاهش حجم ورود فاضلاب به تالاب، مقابله با گونه‌های گیاهی و جانوری مهاجم به‌ویژه گیاه مهاجم آبزی سنبل آبی ، عدم تصرف اراضی تالاب، کاهش حجم ورود رسوبات، برداشت آب از تالاب و عدم انجام شکار و صید غیرمجاز ازجمله اقداماتی است که به گفته مسئول دبیرخانه تالاب‌های گیلان می‌تواند در بهبود وضعیت تالاب استان مؤثر باشد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *