نمایی خیره‌کننده از پرنده کمیاب و باشکوه ایران نمایی خیره‌کننده از پرنده کمیاب و باشکوه ایران | آوتاف
خانه / اخبار داغ / نمایی خیره‌کننده از پرنده کمیاب و باشکوه ایران

نمایی خیره‌کننده از پرنده کمیاب و باشکوه ایران

خبرآنلاین: مستند «گنجینه های هیرکانی» روایتی از بخش نادیده حیات وحش ایران در البرز مرکزی و شرقی است که از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

مجموعه مستند «گنجینه‌های هیرکانی» به کارگردانی علی احمدی زرین کلایی در شبکه مستند تولید شده و از جمعه ۱۰ دی ساعت ۲۲ روی آنتن می‌رود.

علی احمدی‌زرین کلایی درباره «گنجینه‌های هیرکانی» گفت: این مجموعه مستند ۱۰ قسمتی نگاهی جامع به حیات وحش جنگل‌های هیرکانی دارد. در قسمت‌های مختلف این مجموعه با بخش‌های نادیده‌ای از حیات وحش موجود در جنگل‌های هیرکانی آشنا می‌شویم و در آن تصاویری جدید از خرس، پلنگ، شوکا، گوزن، بخش بزرگی از پرندگان، مارها و … که از گونه‌های جانوری این جنگل‌ها هستند، می‌بینیم.

نمایی خیره‌کننده از پرنده کمیاب و باشکوه ایران

وی افزود: جنگل‌های هیرکانی از منطقه گرگان و گلستان آغاز شده و با عبور از مازندران و گیلان به بخش‌هایی از آذربایجان نیز می‌رسد اما بخش بیشتر آن در استان مازندران واقع شده است. ما برای ساخت این فیلم از ارتفاعات چالوس و علم کوه یعنی البرز مرکزی آغاز کردیم و به سمت البرز شرقی رفتیم.

احمدی‌زرین کلایی گفت:‌ جنگل‌های هیرکانی بسیار شلوغ است. از طبیعت‌گرد و توریست تا کسانی که با قطع درخت و شکار به جنگل آسیب می‌رسانند در این منطقه رفت و آمد دارند. به همین دلیل نمی‌توانستیم حیات وحش اینجا را به راحتی ببینیم. اما در مدت ۱۰ سال تصاویر جالبی از این منطقه وسیع را شکار کردیم. البته دوران کرونا، تنفسی را برای جنگل فراهم کرد تا خلوت‌تر شده و به همین دلیل توانستیم گونه‌های نایاب‌تری را در قاب دوربین ببینم و زیست‌شان را روایت کنیم.

حتما بخوانید:  بُریدن گوش‌ها و بینی مردِ تهرانی؛ او کشته شد

این مستندساز با معرفی تصاویر ماندگاری که در این مستند برای نخستین بار از زیست حیوانات به نمایش درآمده است،‌ گفت: خوشبختانه موفق شدیم از پرنده هما که خیلی از ایرانیان آن را با «همای سعادت» می‌شناسند، تصویر بگیریم. این پرنده حتی از پلنگ هم نایاب‌تر است اما موفق شدیم از غذا دادنش به جوجه‌هایش نیز تصویر بگیریم. هما یکی از ۴ پرنده شکاری بزرگ دنیاست که خوراک او چربی استخوان است. علاوه براین، کلبه‌ای در جنگل زده بودیم تا بتوانیم پلنگ را پیدا کنیم. در نهایت توانستیم پلنگ را ببینیم و حتی از بازی‌کردن توله‌هایش نیز فیلم بگیریم.

کارگردان مستند «گنجینه‌های هیرکانی» با اشاره به اینکه بیش از یک دهه برای ساخت این فیلم مستند زمان گذاشته است، گفت: تولید این مستند را از سال ۱۳۸۹ آغاز کردیم و بیش از به یک دهه است که درگیر تولیدش هستیم. ساخت مستند حیات وحش بسیار متفاوت با دیگر ژانرهاست و ما هم می‌خواستیم تصاویری دیده نشده از حیات وحش کشورمان را به نمایش بگذاریم. این اثر با بسیاری از فیلم‌های مستند حیات وحش ایرانی که تاکنون ساخته شده متفاوت است.

وی افزود: علاقه‌مندان به حیات وحش ایران می‌توانند زیبایی‌های حیات وحش در جنگل هیرکانی را در این مجموعه مستند تماشا کنند. این روزها در حال تلاشیم تا تصاویری از سیاهگوش که یکی از گونه‌های وحشی فوق‌العاده نادر در این منطقه است را شکار کنیم. علاوه بر این، در حال آماده‌سازی مجموعه جدیدی به نام «نیمرخ شمالی البرز» هستیم که به زودی از شبکه مستند پخش می‌شود.

علی احمدی زرین کلایی مدیر فیلم‌برداری، کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم است و از دیگر عوامل آن می توان به گروه تصویربرداری: رحمان اسحاقی، رحمان نعیمایی، علی غلامرضاپور، رضا غلامرضاپور و جبرئیل شعبانی و تدوین: محمد قاسمی، زهرا اکبری و صادق‌ رضانیا، مشاور هنری ماهان احمدی و کارشناسان:بهادر آراسته و کورس ربیعی اشاره کرد.

حتما بخوانید:  توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای آتش‌بس

این مجموعه جمعه های ساعت ۲۲ پخش می شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۴ خواهد بود.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *