پالس رئیس‌جمهور آذربایجان به ایران و روسیه پالس رئیس‌جمهور آذربایجان به ایران و روسیه | آوتاف
خانه / اخبار داغ / پالس رئیس‌جمهور آذربایجان به ایران و روسیه

پالس رئیس‌جمهور آذربایجان به ایران و روسیه

فارس: «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان درگفت‌‌وگو با یک رسانه اسپانیایی بر همکاری با کشورهای منطقه از جمله ایران و روسیه تاکید کرد.

علی‌اف: از همکاری با ایران و روسیه حمایت می‌کنیم

الهام علی اف در مصاحبه با شبکه اسپانیایی «افه»:

* (در پاسخ به پرسشی در زمینه امکان همکاری منطقه‌ای فعال بین سه کشور قفقاز جنوبی و سه کشور همسایه روسیه، ترکیه و ایران): «بله. ما از پیشنهاد رئیس جمهور ترکیه برای این بستر همکاری منطقه‌ای حمایت کردیم. گروه ۳+۳٫ ارمنستان البته هنوز پاسخی نداده است. دوباره موقعیت غیر سازنده ازارمنستان. اما ما کاملاً از آن حمایت می‌کینم و این نه تنها برای حل و فصل پس از جنگ، بلکه به طور کلی برای توسعه منطقه‌ای در منطقه ما بسیار مهم خواهد بود.

* زیرا اگر بتوانیم این قالب همکاری را بین شش کشور منطقه ایجاد کنیم، این ضامن اصلی برابر هر نوع خصومت جدید وعامل مهمی برای همکاری‌های منطقه‌ای خواهد بود و مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت. به دلیل گشایش ارتباطاتی که جمهوری آذربایجان به شدت از آن حمایت می کند و ما می‌توانیم بلافاصله گردش تجارت بین کشورهای منطقه را افزایش دهیم ، تنها با باز کردن ارتباطات می‌توانیم ۱۰ هزار شغل جدید ایجاد کنیم. اما اگر تجارت متقابل را تقویت کنیم ، اگر بر پویایی مثبت تمرکز کنیم ، منطقه ما از منطقه تنش به منطقه ثبات و صلح تبدیل می‌شود.»

* همانطور که گفتم ما آماده ایم و در واقع مذاکرات و تماس‌ها آغاز شده است. یک قالب همکاری در سطح معاونان نخست وزیر جمهوری آذربایجان ، ارمنستان و روسیه وجود دارد. این قالب به مسائل مربوط به باز شدن ارتباطات اختصاص داده شده است. همچنین اخیراً در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان دیدار کردند. این برای اولین بار از زمان پایان جنگ بود. من فکر می‌کنم که آن جلسه تا آنجا که من از وزیرمان مطلع شدم بسیار سازنده و امیدوار کننده بود.

حتما بخوانید:  چند عملیات خرابکارانه در آستانه دهه فجر خنثی شد

* موضع ما بدون تغییر است، از زمان پایان جنگ ، ما می‌خواهیم روابط عادی با ارمنستان بر اساس شناخت متقابل تمامیت ارضی هر دو کشور برقرار کنیم. ما آماده ایم که بلافاصله روند تعیین مرزهای خود را آغاز کنیم. و البته، پس از پایان این روندمرزبندی. ما همچنین آمادگی خود را برای شروع همکاری با ارمنستان در مورد توافقنامه صلح آینده اعلام می‌کنیم. همه این ابتکارات بارها توسط من و سایر مقامات بیان شده است ، اما متأسفانه هنوز از سوی ارمنستان پاسخ مثبت داده نشده است. بنابراین موضع ما بدون تغییر است و مراحل خاصی وجود دارد، اما من فکر می کنم در طول این سال ما می‌توانستیم پیشرفت‌های بزرگتری داشته باشیم.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *