چند درصدِ مردم، قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند؟ چند درصدِ مردم، قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند؟ | آوتاف
خانه / اخبار داغ / چند درصدِ مردم، قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند؟

چند درصدِ مردم، قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند؟

ایسنا: طبق آخرین نظرسنجی تلفنی ایسپا در ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، با تعداد نمونه ۱۵۶۴ نفر در سطح کل کشور، ۴۳٫۷ درصد از مردم گفته‌اند قطعاً در انتخابات پیش‌رو شرکت خواهند کرد.

با توجه به نتایج این نظرسنجی ۴۲٫۵ درصد مردان و ۴۵٫۱ درصد زنان قطعاً در انتخابات شرکت خواهند کرد. همچنین با افزایش سن میزان تمایل به مشارکت در انتخابات افزایش پیدا می‌کند و در حال حاضر کمترین میزان مشارکت بین جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال است که ۳۲٫۷ درصد افراد این گروه سنی گفته‌اند قطعاً در انتخابات پیش‌رو شرکت خواهند کرد. همچنین ۴۰٫۲ درصد افراد ۳۰ تا ۴۹ سال و ۵۷٫۳ درصد افراد بالای ۵۰ سال گفته‌اند قطعاً در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت خواهند کرد. طبق نتایج، ۴۶٫۲ درصد افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی و ۳۹٫۶ درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی گفته‌اند در انتخابات پیش‌رو قطعاً شرکت خواهند کرد.

با توجه به محل سکونت میزان تمایل به مشارکت در انتخابات نیز تفاوت دارد. طبق نتایج بیشترین تمایل به مشارکت قطعی در انتخابات با ۵۴٫۵ درصد به ساکنین مناطق روستایی اختصاص دارد و در مقابل کمترین تمایل به مشارکت مربوط به ساکنین مراکز استان¬هاست که ۳۴٫۳ درصد این افراد گفته‌اند قطعاً در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد. همچنین ۴۶٫۹ درصد ساکنین شهرهای غیرمرکز استان نیز گفته‌اند قطعاً در انتخابات پیش‌رو شرکت می‌کنند.

با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده، میزان تمایل افراد به مشارکت در انتخابات تفاوت معناداری دارد و با کاهش توان اقتصادی خانواده‌ها میزان تمایل به مشارکت قطعی در انتخابات کاهش پیدا می‌کند. بیشترین میزان تمایل به مشارکت قطعی بین افراد دارای پس‌انداز است که ۴۷٫۹ درصدشان گفته‌اند قطعاً در انتخابات شرکت می‌کنند. ۴۶٫۸ درصد افرادی که درآمد خانواده کفاف هزینه‌هایشان را می‌دهد اما پس‌اندازی ندارند گفته‌اند قطعاً در انتخابات شرکت خواهند کرد و کمترین میزان مشارکت با ۴۱٫۴ درصد مشارکت قطعی به افرادی اختصاص دارد که درآمد خانواده کفاف هزینه‌هایشان را نمی‌دهد.

حتما بخوانید:  سپیده قلیان موقتاً آزاد شد

براساس وضعیت فعالیت افراد در جامعه، کارمندان بخش دولتی بیش از سایر افراد در انتخابات مشارکت خواهند داشت و ۶۳٫۶ درصدشان گفته‌اند قطعا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد درحالیکه این میزان بین کارمندان بخش خصوصی ۳۶٫۱ درصد و بین افراد دارای شغل آزاد ۳۷ درصد است. افراد بیکار با ۳۳ درصد کمترین تمایل به مشارکت قطعی در انتخابات را دارند.

۶۶٫۱ درصد افرادی که گفته‌اند سال ۹۶ به ابراهیم رئیسی رأی داده‌اند، امسال قطعاً در انتخابات شرکت می‌کنند. همچنین ۴۴٫۵ درصد افرادی که به حسن روحانی رأی داده‌ بودند نیز در انتخابات پیش رو قطعاً شرکت خواهند کرد.

۵۹٫۷ درصد افرادی که خود را اصولگرا می‌دانند گفته‌اند قطعاً در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت خواهند کرد. این میزان بین افرادی که خود را اصلاح طلب دانسته‌اند ۴۰٫۴ درصد و بین افراد که خود را نزدیک به هیچ جریان سیاسی نمی‌دانند ۳۸٫۶ درصد است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *