چه کسی اعانه می‌گیرد؟ دولت روحانی یا ملت؟ چه کسی اعانه می‌گیرد؟ دولت روحانی یا ملت؟ | آوتاف
خانه / اخبار داغ / چه کسی اعانه می‌گیرد؟ دولت روحانی یا ملت؟

چه کسی اعانه می‌گیرد؟ دولت روحانی یا ملت؟

برترین‌ها: روزنامه اصولگرای وطن امروز در تیتر اول امروزش به صحبت های نوبخت در مذمت طرح یارانه حمایتی مجلس واکنش نشان داد.

چه کسی اعانه می‌گیرد؟ دولت روحانی یا ملت؟

این روزنامه در ادامه نوشت: 

بنا بر شاخص‌های اقتصادی، اقتصاد ایران در سال‌های اخیر بدترین شرایط خود را پس از انقلاب سپری می‌کند.

تورم نقطه به نقطه نزدیک به ۴۰ درصد، رشد اقتصادی منفی ۷ درصد، ضریب جینی ۴۰ درصد، استمرار روند کم‌ارزش شدن پول ملی، افزایش بی‌محابای رقم نقدینگی و رسیدن آن به بیش از ۳ هزار هزار میلیارد تومان، کاهش مصرف کالاهای اساسی در بین مردم و…

گوشه‌ای از کتاب مفصل بیماری‌هایی‌ است که در یک دهه اخیر اقتصاد کشور را درگیر کرده است. تمام این مسائل حالا باعث شده دولت حتی نتواند سیاست‌های فاصله‌گذاری و تعطیلی فراگیر را به دلیل نارسایی‌های اقتصادی اجرایی کند و در روزهای اخیر اجبارا باید شاهد از دست رفتن روزانه بیش از ۴۵۰ نفر از هموطنان‌مان باشیم. در چنین شرایطی عاملان اصلی این فاجعه تاریخی به جای اصلاح رویه‌های سابق و اظهار ندامت، نمک بر زخم‌های معیشتی مردم می‌پاشند و می‌گویند «عملکرد ما از حافظه مردم پاک نخواهد شد».

معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه با مدیران ارشد شبکه بانکی با اشاره به تأکید رهبر حکیم انقلاب مبنی بر ضرورت کمک به مسؤولان دولت برای حل مسائل کشور اظهار داشت: آیا شرایطی از این بدتر هم وجود دارد؟ برخی افراد که خیلی ادعا هم دارند فقط این جملات مقام معظم رهبری را تکرار و تصور می‌کنند دیگران متوجه عملکرد آنها نیستند.

هر یک از ما در دوران مسؤولیت‌های مختلف خود کارنامه‌ای داریم و عملکرد ما از حافظه مردم پاک نخواهد شد. اگر می‌خواهیم مسائل کشور و مشکلات مردم را حل کنیم، جز از طریق تفاهم، انسجام و مشارکت ملی قابل انجام نیست.

حتما بخوانید:  نوبخت: مردم نمی‌خواهند ما با آمریکا مذاکره کنیم

از سوی دیگر در برابر برنامه‌های حمایتی دیگر قوا برای نجات اقشار آسیب‌پذیر از زیر فشار گرانی با کنایه به آنها اظهار می‌کنند «مردم رفع تحریم می‌خواهند نه اعانه».

محمدباقر نوبخت در نامه‌ای با اشاره به محدود شدن درآمدهای نفتی کشور در دوران تحریم اعلام کرد: امروز مردم ایران به جای اعانه و یارانه، از مدیران خود رفع تحریم و برداشتن زانوی زور از گلوی اقتصاد ایران را با حفظ عزت ‌ملی ‌طلب می‌کنند. مردم ما هنوز به خاطر دارند که با رفع تحریم می‌شود سال‌ها شاهد تثبیت نرخ ارز، تورم یک‌رقمی و رشد دو‌رقمی بود.

نوبخت همچنین گفت: «دولت همان‌طور که طی سال‌های تحریم در مسیر سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، مقاومت کرد و خار در چشم و استخوان در گلو چیزی نگفت و کار کرد، امروز نیز برای رفع تحریم عزتمندانه از ملت ایران، همه رخدادها را عاقلانه رصد و برای کاهش آلام مردم تلاش می‌کند تا فرصت بسازد و برای سربلندی ملت بزرگ ایران اقدام کند. اما اگر دشمن منافع و مصالح ملت ما را به رسمیت نشناسد، مردم ایران نشان داده‌اند در برابر زورگویی‌ها مقاوم و پیروزند».

مساله اینجاست که در این ۷ سال وقتی دولتی‌ها به دنبال رفع تحریم بودند، شرایط کنونی را پدید آوردند. در اصل شرایط وخیم کنونی که مردم را محتاج یارانه کرده ماحصل سیاست معطل کردن بیش از ۷ سال اقتصاد کشور برای رفع تحریم‌هاست؛ تلاشی مذموم و نافرجام که هنوز هم نتیجه نداده است.

***نفی «یارانه» در سالگرد اجرای طرح «یارانه معیشتی»

رئیس سازمان برنامه و بودجه در حالی از جانب مردم پرداخت یارانه را نفی می‌کند که سال گذشته دقیقا در همین ایام، سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین به بدترین شکل ممکن اجرا شد و دولت پس از آن اعلام کرد در نظر دارد منابع حاصل از این طرح را به عنوان «یارانه معیشتی» به مردم بازگرداند.

حتما بخوانید:  مادر شیرمحمدعلی‌: چرا پسرم باید سلاخی شود؟

بر این اساس، حداکثر تا ۵ نفر از هر خانوار مشمول یارانه شدند و یارانه جدید برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانوار ۲ نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانوار ۳ نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانوار ۴ نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوار ۵نفره ۲۰۵ هزار تومان اعلام شد. اجرای این طرح خارج از چارچوب طرح هدفمندی یارانه‌ها عملا نشان‌دهنده لجبازی و سیاسی‌کاری دولت با طرح مذکور است. در واقع دولت تلاش کرد اندک یارانه حاصل از افزایش قیمت بنزین را با عنوانی دیگر به نام خود ثبت کند. این در حالی است که طبق قانون دولت باید گام‌های دیگر هدفمندی را اجرا می‌کرد. دولت با این کار به دنبال آن بود که یارانه نقدی پیشین را تضعیف کند.

سابقه دولت تدبیر در اعطای کمک معیشتی به مردم البته به طرح یارانه معیشتی محدود نمی‌شود. دولت یازدهم در همان اوایل شروع به کار در سال ۹۲ طرح اعطای سبد کالا به بخشی از اقشار جامعه را اجرا کرد. صحنه‌های تأسف‌آور از وضعیت مردم در صف‌های دریافت سبد کالا حتی در رسانه‌های خارج از کشور هم بازتاب داشت.

اظهارنظر نوبخت از زبان مردم در نفی اعطای یارانه در حالی است که دولت در همان اوایل شروع به کار تلاش کرد مردم را از دریافت یارانه منصرف کند. با این حال طبق اعلام دولت، حدود ۹۷ درصد مردم از دریافت یارانه انصراف ندادند. مخالفت قاطع مردم با درخواست دولت مبنی بر انصراف از دریافت یارانه، نشان داد مردم با دریافت یارانه مخالفتی ندارند. * یارانه «حق» مردم است نه «اعانه»

موضوع بعدی اینکه نوبخت در حالی اعطای یارانه به مردم را «اعانه» می‌نامد که منابع این یارانه از ثروت همین مردم تامین می‌شود. طرح اعطای یارانه معیشتی که آبان سال گذشته به بدترین شکل ممکن اجرا شد هم مشمول همین قاعده است. در این طرح قرار شد منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به طور کامل به مردم بازگردد، بنابراین اطلاق لفظ ناشایست «اعانه» به دور از کرامت مردم و خلاف حقیقت است، چرا که یارانه «حق» مردم است نه اعانه یا لطف یا کمکی که دولت به مردم روا می‌دارد.

حتما بخوانید:  لحظه تشییع پیکر شهید فخری‌زاده در حرم رضوی

استفاده رئیس سازمان برنامه و بودجه از عبارت «اعانه» نشان‌دهنده نگاه غلط وی به منابعی است که وی مسؤول مدیریت آن و تخصیص بهینه آنهاست.

بر اساس آمار موجود در رابطه با میزان سهم مردم از درآمدهای طرح هدفمندی که از قوانین بودجه سال‌های ۹۱ و ۹۹ احصا شده است؛ یارانه نقدی مردم از این درآمدها در دولت روحانی به شکل چشم‌گیری کاهش یافته است به طوری که یارانه نقدی مردم از این درآمدها از ۷۳ درصد سال ۹۱ به ۱۷ درصد در سال جاری رسیده است.

چه کسی اعانه می‌گیرد؟ دولت روحانی یا ملت؟

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *