چیز‌هایی که درباره بودجه ۹۸ باید بدانید چیز‌هایی که درباره بودجه ۹۸ باید بدانید | آوتاف
خانه / اخبار داغ / چیز‌هایی که درباره بودجه ۹۸ باید بدانید

چیز‌هایی که درباره بودجه ۹۸ باید بدانید

بودجه سال ۹۸ کل کشور چند روزی است که تقدیم مجلس شورای اسلامی شده، بحث‌های متفاوتی درباره این لایحه مطرح شده است که برخی از رسانه ها با نگاه متفاوت به بررسی آن پرداخته اند.

چیز‌هایی که درباره بودجه ۹۸ باید بدانید

روزنامه شرق در گزارشی به بررسی درآمدهای استانی در لایحه بودجه ۹۸ پرداخت و نوشت: منابع درامدی استان ها شامل درآمد استانی و درآمد اختصاصی، واگذاری دارایی های مالی و سرمایه ای و سهم از منابع ملی است.

چیز‌هایی که درباره بودجه ۹۸ باید بدانید

بر اساس ارقام لایحه بودجه جمع کل درآمدهای اختصاصی استان ها بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد ریال است. استان تهران، اصفهان و فارس به ترتیب بالاترین درآمد اختصاصی در بین استان های کشور را دارند. بر این اساس استان های کهکیلویه و بویراحمد، کردستان و ایلام به ترتیب کمترین درآمد اختصاصی را دارند.

۵۳ درصد درآمدهای استانی در پایتخت

تهران با ۶۰۸ هزار میلیارد ریال در صدر درآمدهای استانی قرار دارد که این رقم ۵۳ درصد کل درآمدهای استان ها را شامل می شود. و اصفهان و خوزستان در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

۳۰ درصد هزینه های جاری در ۵ استان

استان تهران با بیش از ۹ هزار میلیارد ریال حدود هفت درصد هزینه های جاری استان ها را به خود اختصاص داده است. استان فارس، خراسان رضوی و اصفهان با شش درصد و خوزستان با سهم ۵ درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند. در صورت تصویب مجلس در مجموع این ۵ استان بالغ بر ۳۰ درصد هزینه های جاری را در سال آینده در اختیار خواهند داشت.

استان خوزستان در صدر هزینه های عمرانی

حتما بخوانید:  اصلاح تابلو‌های ممنوعیت ورود «ساز» به پارک‌ها

بر اساس ارقام بودجه استان خوزستان با ۱۹ هزار میلیارد ریال بیشترین سهم از بودجه عمرانی را به خود اختصاص داده است.

چیز‌هایی که درباره بودجه ۹۸ باید بدانید

روزنامه کیهان ضمن تحلیل جزئیات لایحه بودجه ۹۸ می نویسد: سقف کلی بودجه ۹۸ حدود هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که بیش از دو سوم آن متعلق به شرکت‌های دولتی است.

برخی کارشناسان معتقدند این بودجه عظیم نیازمند شفافیت بیشتری است و اگر دولت واقعا مدعی شفافیت می‌باشد، بهتر است ازهمین جا شفافیت را آغاز کند و مشخص کند این بودجه صرف چه اموری می‌شود.

محور بودجه‌ای دیگری که مورد توجه محافل کارشناسی قرار دارد، اصرار دولت در سال‌های اخیر بر انتشار اوراق مختلف برای تأمین هزینه پروژه‌های زیربنایی است. اقدامی که برخی اقتصاددانان از آن با عنوان «آینده فروشی» یاد می‌کنند.

زیرا کل نظام اقتصادی در حال حاضر گرفتار بدهی و انتشار اوراق است و اقتصاد بدهی‌محور فرو می‌پاشد.

دولت برای سال آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر می‌کند که می‌تواند عامل فروپاشی اقتصاد باشد.

لایحه بودجه سال آینده، افزایش درآمد کارمندان نسبت به امسال را ۲۰ درصد در نظر گرفته است، اما این موضوع مورد انتقاد کارشناسان و نمایندگان قرار دارد.

در حالی که تورم برای اقشار آسیب‌پذیر بیش از ۳۰ درصد است، میزان افزایش حقوق پیش‌بینی شده در بودجه در حد ۲۰ درصد است یعنی یک فاصله ۱۰ تا ۱۵ درصدی با تورم دارد.

هر چند دولت تورم را حدود ۲۸ درصد اعلام می‌کند، اما این عدد برای اقشار آسیب‌پذیر بالغ بر ۵۰ درصد است.

همین افزایش ۲۰ درصدی حقوق هم ظاهرا پلکانی نیست، یعنی افزایش حقوق کسی که کف حقوق را می‌گیرد نسبت به حقوق‌های بالاتر بسیار کمتراست.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *