کمبود نیرو و تجهیزات به روز، چالش پلیس ایرانی کمبود نیرو و تجهیزات به روز، چالش پلیس ایرانی | آوتاف
خانه / اخبار داغ / کمبود نیرو و تجهیزات به روز، چالش پلیس ایرانی

کمبود نیرو و تجهیزات به روز، چالش پلیس ایرانی

خبرگزاری میزان: در شرایط پیچیده امروز نمی‌توان با شیوه و روش‌های برجای مانده از سنت‌های دیروز به تامین و تمهید ضرورت‌های امنیتی نشست. پس بهره گیری از اسباب و عدوات پیشرفته برای جامعه‌ای امروزی نه که انتخابی از میان گزینه‌های رنگ به رنگ نیست بل اقتضایی ضروری و گریزناپذیر هم خواهد بود.

 پر واضح است که در دوره کنونی بدون در دست داشتن فناوری‌ها و امکانات روزآمد کمتر می‌توان در میدان ایمنی و امنیت شهروندان آرامشی حاصل کرد. خاصه که در این زمانه، مقوله امنیت در هر کجای جهان به بستر و زیرساختی بنیادی بدل شده و حیات و بقای هر جامعه‌ای بسته در قید دوام و استمرار آن شده است. از همین است که نیروی پلیس در مقام کارگزار امنیتِ جامعه گذشته از اینکه خود را خدمتگزار همگان می‌بیند و با هر کس که خیال خدشه بر آسایش اجتماع و برپایی بلوا دارد بی غفلت یا مسامحه‌ای می‌ستیزد داوطلبِ داشتنِ فناوری و ساز و برگ به روز شده هم هست.

کمبود نیرو و تجهیزات به روز چالش پلیس ایرانیچرا که از اثرِ توسعه فناوری و تجهیزات بر قوام گرفتن امنیت و آسودگی همگانی هم نمی‌توان گذشت. خاصه که به کار گرفتن فناوری‌های نوآمده برای نهادینه شدن رفتار‌های قانونی و انضباط اجتماعی و قانون‌گرایی و تغییر در شیوه زیست جمعی و الگوی مصرف هم تسهیلگر و استحکام بخش می‌تواند باشد.

به هر روی نباید از نظر دور داشت که در شرایط پیچیده امروز نمی‌توان با شیوه و روش‌های برجای مانده از سنت‌های دیروز به تامین و تمهید ضرورت‌های امنیتی نشست. پس بهره گیری از اسباب و عدوات پیشرفته برای جامعه‌ای امروزی نه که انتخابی از میان گزینه‌های رنگ به رنگ نیست بل اقتضایی ضروری و گریزناپذیر هم خواهد بود. چه آنکه سرعت و دقت و قابلیت حاصل از به کارگیری تجهیزات پیشرفته در انجام ماموریت‌های پلیسی خود از هر ضرورتی برای پلیس ضروری‌تر است.

حتما بخوانید:  طرح قرنطینه کامل و یک ماهه کشور در مجلس

آنچه هم که از زبان جلیل موقوفه‌ای رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ درباره نیاز به تجهیزات و لوازم نوین پلیسی و امنیتی در رسانه‌ها دست به دست می‌شود خود گویای اولویت‌هایی است که ناجا برای ارتقا دادن سطح امکانات و تجهیزات دارد. علی رغم این علیرضا ناصری نژاد جانشین پلیس پیشگیری پایتخت در پاسخ به پرسش میزان درباره نیاز به ارتقای ابزار‌ها و لوازم و قدیمی و فرسوده بودن تجهیزات موجود پلیس موضع دیگری دارد: تجهیزات پلیس پیشگیری قدیمی و فرسوده نیست.

ما در زمینه لوازم و تجهیزات کمبودی نداریم. اما تجهیزات پلیس پیشگیری به نحوی است که به کارگیری اش نیازمند ارائه آموزش‌هایی به نیرو‌ها و کارکنان است. این آموزش‌ها شامل آموزش‌های بعد از خدمت و ضمن خدمت می‌شود. هم در حوزه رانندگی و هم در حوزه تیراندازی آن دسته از نیرو‌هایی که با کاربری سلاح سر و کار دارند هم باید از دانش فنی روز بهره‌مند باشند و هم در زمینه نحوه به کارگیری سلاح از مهارت لازم برخوردار باشند.

کارکنان پلیس پیشگیری در دوره‌های آموزشی که به صورت دوره‌ای و ضمن خدمت برگزار می‌شود هم در خصوص مسائل حقوقی و هم موضوعات عملی براساس دستورالعمل‌ها و چارچوب‌های آموزشی موجود از دانش و اطلاعات به روز شده برخوردار می‌شوند. همچنین در این دوره‌های آموزشی در موضوعات مربوط به مهارت‌های تیراندازی و به کارگیری سلاح هم آموزش‌های تازه تری به نیرو‌ها داده می‌شود.

ناصری نژاد آموزش نیرو‌ها برای به کار بردن ابزار‌ها و لوازم را نشانه گرفته و تیراندازی و رانندگی را مهارت‌های اصلی مورد نیاز پلیس می‌داند. اما آیا این آموزش‌ها مهارت‌های آمادگی جسمانی را هم در بر می‌گیرد: در کنار آن آموزش‌هایی که اشاره کردم باید به آموزش‌های مربوط به آمادگی جسمانی نیرو‌ها هم اشاره کنم که این مورد هم مانند موارد قبلی به صورت دوره‌ای و روزانه برنامه‌هایی در این خصوص وجود دارد و این نوع آموزش‌ها هم ارائه می‌شود. این آموزش‌ها مهارت‌های مربوط به دفاع شخصی را در بر می‌گیرد.

حتما بخوانید:  آموزش خواندن پیام های حذف‌شده در واتس‌اپ

با جانشین پلیس پیشگیری پایتخت صحبت از ضرورت فراهم آمدن تجهیزات جدید را رها نمی‌کنیم. چرا که ارتقاء کارایی پلیس پیشگیری و کاهش آسیب پذیری نیرو‌ها و کارکنان در گرو آن است. با وجود این برای ناصری نژاد همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد: مساله ما داشتن ابزار‌ها و تجهیزات جدید نیست. چون حرفه پلیسی از جمله مشاغل پرخطر محسوب می‌شود. از این بابت آسیب دیدن یا خطراتی که برای نیرو‌های پلیس پیشگیری روی می‌دهد اجتناب ناپذیر خواهد بود. ما در بسیاری از حوزه‌های شغلی پرخطر وجود حوادث و سوانح را داریم.

اما این هم نکته‌ای پذیرفتنی است که به روز بودن تجهیزات پلیسی در کاهش صدمات و آسیب‌ها بی تاثیر نخواهد بود. اما مساله عمده اینجاست که حرفه پلیس در نفس خود شغلی پر خطر به شمار می‌رود. طبیعتا آن دسته از افرادی هم که این شغل را پذیرفته اند و وارد حرفه پلیسی شده اند و در لباس پلیس به جامعه خدمت می‌کنند وجود این خطرات احتمالی را هم پذیرفته اند.

در کنار مساله‌ی به روز بودن تجهیزات، گمانه دیگر درباره آسیب پذیری پلیس پیشگیری مربوط به کم تعداد بودن ماموران گشت‌های سیار است. جانشین پلیس پیشگیری پایتخت، اما باز تصور دیگری دارد: نباید تصور شود گشت‌های سیار پلیس پیشگیری حالت انفرادی دارد. این گشت‌ها دو نفره هستند و حالت تیمی دارند. از اساس پلیس پیشگیری گشت یک نفره ندارد و همه گشت‌های ما به صورت تیمی عمل می‌کنند. ضرورت بالا بردن تعداد نفراتی که در تیم‌های گشت سیار به کار گرفته می‌شوند را خود پلیس پیشگیری می‌تواند تشخیص دهد. درواقع نوع ماموریت‌هایی که برای این حوزه از پلیس پیش می‌آید به تصمیم گیری‌ها درباره تعداد نفرات لازم برای به کارگیری شدن در گشت سیار سر و شکل می‌دهد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *