کمتر از ۷۲ ساعت تا حذف سرخابی‌ها از آسیا! کمتر از ۷۲ ساعت تا حذف سرخابی‌ها از آسیا! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / کمتر از ۷۲ ساعت تا حذف سرخابی‌ها از آسیا!

کمتر از ۷۲ ساعت تا حذف سرخابی‌ها از آسیا!

ورزش سه: قوانین و سخت‌گیری کنفدراسیون فوتبال آسیا احتمالاً موجب حذف دو تیم پرطرفدار فوتبال ایران از لیگ قهرمانان شود.

طی سالیان اخیر یکی از جدی ترین موضوعاتی که AFC به‌صورت سختگیرانه پیگیری کرده، بحث دریافت مجوز حرفه‌ای توسط باشگاه‌های فوتبال در لیگ‌های برتر کشورهای تحت نظرش بوده که امسال هم به این مسئله ورود کرده و قصد دارد جدی‌تر از همیشه آن را دنبال کند.

آنطور که شنیده شده کنفدراسیون فوتبال آسیا امسال با هیچ فدراسیون و باشگاهی مماشات نخواهد کرد و قصد دارد بدون توجه به نام تیم‌ها و کشورهای تحت عضو خود اقدام به حذف باشگاه‌هایی کند که هنوز نتوانسته‌اند مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند. ای‌اف‌سی در نخستین اقدام مجوز حرفه‌ای ۹ باشگاه عربستانی را صادر نکرده و تنها ۵ تیم از این کشور موفق شده‌اند مجوزهای لازم را دریافت کنند.

فدراسیون فوتبال آسیا در همین راستا برای فوتبال ایران هم سختگیری داشته و از حدود یک‌سال قبل هشدارهای لازم را عنوان کرده بود که در این بین بسیاری از باشگاه‌ها پیگیری جدی برای حل مشکلات خود نداشته‌اند و هنوز اقدامات لازم برای گرفتن تاییدیه توسط AFC را انجام نداده اند که همین اتفاق می‌تواند منجر به حذف آنها از فصل ۲۰۲۲ لیگ قهرمانان بشود.

یک‌سال قبل باشگاه‌های ایرانی حاضر در آسیا تعهد داده بودند مجوز حرفه‌ای را تا قبل از محدودیت زمانی برای فصل ۲۰۲۲ دریافت کنند و گفته می‌شود در این یک‌سال نیز کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال هم تقریباً هفته‌ای یک‌بار به باشگاه‌ها یادآوری کرده که چه اقداماتی برای رفع مشکلات خود انجام داده‌اند اما در این مدت اتفاق خاصی رخ نداده است.

حتما بخوانید:  پیروزی چک و اسلواکی در شب کم‌فروغ اسپانیا

برای مثال در یک سال گذشته باید مجمع و مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از یکدیگر تفکیک و تعیین تکلیف می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد و سرخابی‌ها برخلاف اظهاراتی که عنوان می‌شد، خصوصی نشدند و حتی درصد کمی از سهام آنها نیز به بورس نرفت که اگر این اتفاق می‌افتاد، شاید بزرگترین مشکل در صدور مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس نیز حل می‌شد.

وزارت ورزش در دوره مسعود سلطانی‌فر و به‌ویژه بخش معاونت قهرمانی آن که بر عهده علی‌نژاد بوده، یک‌سری تعهدات برای حل مشکلات استقلال و پرسپولیس داشتند تا بتوانند مجوز حرفه‌ای بگیرند، اما آنها نیز کاری را از پیش نبردند تا چنین شرایطی به وجود بیاید.

کنفدراسیون فوتبال آسیا تا صبح روز دوشنبه، دهم آبان‌ماه ۱۴۰۰ به چهار باشگاه ایرانی حاضر در فصل ۲۰۲۲ لیگ قهرمانان آسیا فرصت داده تا مجوز حرفه‌ای خود را دریافت و در سامانه مربوطه بارگذاری کنند ولی به جز سپاهان و فولاد که ظاهراً این مجوز را گرفته‌اند، استقلال و پرسپولیس نتوانسته‌اند کار خاصی انجام بدهند.

کمتر از ۷۲ ساعت تا حذف سرخابی‌ها از آسیا!

استقلال و پرسپولیس مشکلات زیادی برای دریافت این مجوز دارند که مهم‌ترین آن بحث مالکیت و مجمع مشترک است که هیچ اتفاق مثبتی در این راستا صورت نگرفته و حتی اگر احتمال بدهیم فدراسیون فوتبال بتوانند یک‌ماه فرصت اضافه از ای‌اف‌سی بگیرد، بعید به نظر می‌رسد تا مدت یک ماهه این معضل بزرگ و همیشگی برطرف شود که البته اگر این اتفاق بیفتد، پرسپولیس و استقلال به‌صورت قطعی نمی‌توانند سال آینده هم در لیگ قهرمانان حاضر باشند!

پرسپولیس علاوه بر اینکه چنین مشکلی دارد، باید بدهی گابریل کالدرون سرمربی پیشین خود را نیز پرداخت کند؛ معضل بزرگی که پنجره سرخ‌پوشان را هم بسته و معضلات‌شان را دو برابر کرده است.

حتما بخوانید:  چرخش روز؛ رهبر کره شمالی در آغوش پوتین

طبق قوانین AFC فدراسیون فوتبال هر کشور باید نام باشگاه‌های مورد تاییدش را ارسال کند که در این شرایط اگر فدراسیون ایران بدون دریافت مجوز حرفه‌ای توسط استقلال و پرسپولیس چنین کاری را انجام بدهد و آنها را تایید کند، جریمه سنگینی که بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار خواهد بود، در نظر گرفته می‌شود.

فدراسیون فوتبال ایران سال گذشته بابت اینکه چنین حرکتی کرد، ۱۲۰ هزار دلار در تاریخ ۲۴ فوریه توسط AFC جریمه شد و همان زمان کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران نامه زد که اگر این اتفاق تکرار شود، جریمه شدیدتری در انتظار خواهد بود.

تمام باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال ایران یک سامانه در اختیار دارند که باید در آن مدارک لازم برای صدور مجوز حرفه‌ای را بارگذاری کنند که هر مدرکی ارسال می‌شود، در صورت تایید AFC چک‌پوینت خواهد شد و اگر این اتفاق نیفتد، حذف تیم‌ها را پس از اینکه مهلت زمان مشخصی داده می‌شود، به همراه خواهد داشت.

کمتر از ۷۲ ساعت تا حذف سرخابی‌ها از آسیا!

آنطور که گفته شده سپاهان و فولاد روز دوشنبه تاییدیه خود را توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت می‌کنند، اما احتمالاً استقلال و پرسپولیس که دو نماینده دیگر ایران در فصل ۲۰۲۲ لیگ قهرمانان هستند، از این رقابت‌ها کنار گذاشته خواهند شد.

در این بین اگر استقلال و پرسپولیس مجوز صدور حرفه‌ای را دریافت نکنند(که بعید است دریافت کنند)، سهمیه ۱+۳ ایران در لیگ قهرمانان آسیا تغییری نخواهد کرد و فدراسیون فوتبال می‌تواند در صورت دریافت مجوز توسط دیگر باشگاه‌هایی که به ترتیب در جدول رده‌بندی لیگ بیستم قرار گرفته‌اند، آنها را برای حضور در لیگ قهرمانان به ای‌اف‌سی معرفی می‌کند.

حتما بخوانید:  صید ماهی با شوک برقی توسط چینی‌ها در کنارک

در چند روز گذشته فدراسیون فوتبال و حسن کامرانی فر رایزنی‌های نهایی را با کنفدراسیون فوتبال آسیا داشته‌اند تا بتوانند یک‌ماه دیگر برای این موضوع فرصت بگیرند، اما بعید است حتی در صورت گرفتن یک ماه فرجه از AFC اتفاق خاصی برای پرسپولیس و استقلال در راستای خصوصی‌سازی یا ورود به بورس انجام شود.

در حال حاضر باشگاه‌های عربستانی ازجمله الاتحاد، النصر، الاهلی، الباطن، البحاء، القادسیه، الوحده، العین و … نتوانسته‌اند مجوز حرفه‌ای را برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا دریافت کنند و تا این لحظه از این رقابت‌ها کنار گذاشته شده‌اند ولی تیم‌هایی همچون الهلال، الفیصلی، الفتح، ضمک، الاتفاق و الشباب مشکلات خود را حل کرده و مجوز گرفته‌اند.

حال در این شرایط تمام باشگاه‌های ایرانی باید مجوز حرفه‌ای را بگیرند که در صورت حضور در لیگ قهرمانان مشکلی نداشته باشند چراکه در غیر این‌صورت به سرنوشتی مشابه استقلال و پرسپولیس دچار می‌شوند و از سوی دیگر احتمال دارد فدراسیون فوتبال ایران طی یکی، دو سال آینده یکی از شروط خود برای فعالیت در لیگ برتر را روی همین موضوع بگذارد؛ هرچند در یک فصل اخیر نیز سختگیری‌های خاص خود را برای حرفه‌ای‌تر شدن باشگاه‌ها داشته است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *