کیفیت صدای قاریان به دلیل کرونا کاهش یافت کیفیت صدای قاریان به دلیل کرونا کاهش یافت | آوتاف
خانه / اخبار داغ / کیفیت صدای قاریان به دلیل کرونا کاهش یافت

کیفیت صدای قاریان به دلیل کرونا کاهش یافت

خبرگزاری مهر: غلامرضا شاه میوه، داور رشته صوت چهل و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در خصوص ارزیابی خود از این دوره از مسابقات که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود، گفت: بهترین روشی که در این شرایط موجود می‌توانیم مسابقات را برگزار کنیم این روش بود و اجازه تعطیل شدن مسابقات را ندادیم. حتی اگر در مسابقات بین‌المللی هم این روش اجرا شود بهتر از تعطیلی و نبودن مسابقات است.

وی با بیان اشکالاتی که در این روش وجود دارد افزود: طبیعی است که اشکالاتی به هر مدل برگزاری مسابقات عارض باشد چه به صورت حضوری و مجازی. یکی از مشکلات تفاوت سطح صدا در ضبط اولیه در مراکز استان‌ها است چرا که ممکن است همه استان‌ها امکانات یکسان برای ضبط صدا نداشته باشند. به هرحال ما نمی‌توانستیم مسابقات را تعطیل کنیم.

این داور صوت با تاکید بر اینکه هیأت داوران به این مسائل توجه ویژه دارد گفت: به عنوان مثال فرض کنید کسی که امکان ضبطش ضعیف‌تر بوده است که البته تاکنون این چنین نبوده و چند استانی که تاکنون پخش شده است مدل و کیفیت ضبطشان خوب بوده است اما چنین امری را داورانی که تجاربی در این زمینه دارند به خوبی متوجه می‌شوند.

وی ادامه داد: چنین مسائلی تأثیر گذار در نتیجه هیأت داوران نیست چرا که داوران باتجربه‌ای حضور دارند و متوجه فضاسازی صوتی یا اصالت صدای فرد به تنهایی می‌شوند لذا به ذات تلاوت افراد توجه می‌کنند.

شاه میوه در پاسخ به این پرسش که این روش در آینده مطلوب خواهد بود یا نه گفت: اگر این روش بخواهد برای آینده نیز مورد استفاده قرار بگیرد شخصاً مخالف هستم چون سیستم حضوری محاسنی دارد که نباید هیچ وقت آن را فراموش کنیم. از جمله اینکه در این همایشی که همه از تمامی استان‌ها جمع می‌شوند مطالب مفیدی در این میان از سوی شرکت کنندگان انتقال پیدا می‌کند یا از تجربیات هم استفاده می‌کنند و در حال حاضر که به صورت مجازی این امر اتفاق افتاده است و برای سال آینده در صورتی که از شرایط کرونایی رهایی یافته باشیم نباید این کار را انجام دهیم.

حتما بخوانید:  نصرالله: نیامدیم که نگویند ایران دخالت می‌کند

داور صوت چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن با تاکید بر اینکه حتی اگر هزینه‌ها کاهش داشته باشد نباید به این روش اکتفا کرد، افزود: تلفیقی از روش مجازی و روش حضوری می‌تواند در سال‌های آینده مورد توجه قرار گیرد ما مرحله اولیه را به شکل مجازی برگزاری کنیم و چکیده مسابقات را که در آن برگزیدگان رشته‌ها هستند حضوری برگزار کنیم که بدین صورت هزینه‌ها نیز تا حدی کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با بر شمردن امتیازات حضور شرکت کننده ها در مسابقات قرآن گفت: گرچه در حال حاضر این روش بهترین روش موجود برای برپایی مسابقات بوده است اما امیدواریم در سال آینده به برپایی به سبک قبلی مسابقات برگردیم. نفس حضور قاری در روی صحنه و روبروی داوران بسیار حائز اهمیت است. همین افراد می‌خواهند در مسابقات بین‌المللی حاضر شوند و این صحنه نیز در آنجا نیز وجود دارد. بنابراین کسی که در استودیو خوانده اگر خواست روبروی ۵ هزار نفر در مالزی بخواند ممکن است چون این میدان‌ها را ندیده باشد دچار مشکل روحی و استرس شود.

وی با بیان ارزیابی خود از سطح قاریان شرکت کننده در چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن تصریح کرد: قاریان کسانی هستند که سال‌های قبل هم شرکت می‌کردند اما به دلیل شرایط کرونایی و عدم برپایی محافل قرآنی و جلسات کاهش سطح ۳۰ درصدی صدا و افت قرائت را در این دوره و صدای افراد شاهد بودیم البته این مساله عمومیت ندارد و شاهد کسانی که خود را در آمادگی نگه داشتند هم بودیم ولی در مجموع افت کیفیت صدا در قاریان مشهود بود.

حتما بخوانید:  لایحه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تصویب شد

وی با بیان دلیل عدم کیفیت خوب صدا بیان داشت: آنها مدت‌های زیادی در محافل و جلسات نخواندند و بعضی دیگر نیز با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند اگر کرونای فردی هم خوب شود و تا مدتی بعد از دوران قرنطینه، زمان خاصی لازم دارد تا صدایش به فرم لازم برسد. منهای نَفَس قاری جنس صدا هم بواسطه این بیماری تغییر می‌کند و بخاطر مشکل سیستم تنفسی صداهای آنها مشکل پیدا کرده و از آن قدرت برخوردار نیست.

شاه میوه ادامه داد: چندین شرکت کننده را اطلاع داشتم که وقتی که ضبط شده و قرائت داشتند درگیر کرونا بودند و بعد در شرایطی که بهبود کاملی پیدا نکردند از آنها صدا ضبط شد.

وی با اشاره به تأثیر گزاری این مساله بر روی نتایج داوران اظهار داشت: ما به عنوان داور نمی‌توانیم کسی که صدایش آماده نیست و ناکوک می‌خواند و توانمندی همیشگی اش را ندارد نمره بالا بدهیم به هرحال برای آن چیزی که ارائه می‌کنند امتیاز می‌دهیم. در غیر این صورت آنهایی که خودشان را آماده نگه داشتند حقشان ضایع می‌شود.کسی که بهتر می‌خواند نمره بیشتری می‌آورد.

وی در پایان با اشاره به سختی‌های اجرایی این دوره از مسابقات گفت: این روش برگزاری به صورت ضبطی و مجازی سخت‌تر شده است نه بخاطر هزینه‌ها بلکه هماهنگی مراکز استان‌ها و ضبط تلاوت‌ها کار اجرایی را سخت‌تر کرده است اما هزینه‌هایش بسیار کمتر شده است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *