«آرتمیا» پس از ۷سال در دریاچه ارومیه شناور شد «آرتمیا» پس از ۷سال در دریاچه ارومیه شناور شد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / «آرتمیا» پس از ۷سال در دریاچه ارومیه شناور شد

«آرتمیا» پس از ۷سال در دریاچه ارومیه شناور شد

خبرگزاری ایرنا: رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تراز دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش یکهزار و ۲۷۱ متر و ۳۲ سانتی متر است، گفت: کشتی آرتمیا که از سال ۱۳۹۱ به دلیل پایین رفتن سطح آب دریاچه زمین گیر شده بود، در سایه افزایش تراز طی روزهای اخیر شناور شد.

«فرهاد سرخوش» با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه نسبت به کمترین ارتفاع ثبت شده برای آن یک متر و ۲۶ سانتی متر افزایش یافته، بیان کرد: ارتفاع این دریاچه در مقایسه با سال گذشته ۵۹ سانتی متر افزایش داشته است.

«آرتمیا» پس از ۷سال در دریاچه ارومیه شناور شد

وی با اشاره به اینکه اکنون وسعت دریاچه ارومیه بیش از ۲ هزار و ۸۵۵ کیلومترمربع است، اضافه کرد: وسعت این دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۵۸۰ کیلومترمربع افزایش داشته است.«سرخوش» با اشاره به ادامه دار بودن روند صعودی افزایش حجم آب دریاچه طی روزهای آینده، اظهار داشت: اکنون سه میلیارد و ۴۴۰ میلیون مترمکعب آب در نگین آبی آذربایجان وجود دارد و حجم آب تا پایان اردیبهشت سال جاری به حدود سه میلیارد و ۷۷۰ مترمکعب می رسد.

وی دلیل اصلی افزایش تراز دریاچه ارومیه در روزهای اخیر را بارندگی مناسب، لایروبی مناسب رودخانه ها و رهاسازی آب سدها به دریاچه عنوان کرد.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه قبل از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی متر کاهش می یافت، بیان کرد: برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرد.

حتما بخوانید:  ماجرای فساد عجیب و غریب در وزارت صمت

وی با تاکید بر اینکه طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده است، اضافه کرد: سال آینده چندین طرح انتقال آب به دریاچه به بهره برداری می رسد که نقش بسزایی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.

دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال/از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *