اتحادیه املاک: نرخ اجاره بیشتر از ۱۰درصد نباشد اتحادیه املاک: نرخ اجاره بیشتر از ۱۰درصد نباشد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / اتحادیه املاک: نرخ اجاره بیشتر از ۱۰درصد نباشد

اتحادیه املاک: نرخ اجاره بیشتر از ۱۰درصد نباشد

فارس نوشت: نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اینکه برخی تصور می‌کنند میزان اجاره بهای مسکن در سال ۹۸، به میزان افزایش قیمت مسکن خواهد بود، اشتباه است و این یک امر دور از ذهن است.

حسام عقبایی در پاسخ به این سوال که در بازار مسکن اینگونه تصور می‌شود چون قیمت مسکن در یک سال گذشته افزایش ۱۰۰درصدی داشته است، پس باید اجاره‌ بها نیز در این حدود افزایش یابد؛ آیا این قابل قبول است یا خیر، ‌گفت: قیمت اجاره تابع قیمت مسکن است چرا که این موضوع در تمام دنیا حاکم بوده و اصلی‌ترین شاخص اجاره بها قیمت مسکن است اما اینکه همواره رشد اجاره بها به میزان رشد قیمت مسکن باشد، اینگونه نیست و اتفاقاً در برخی مواقع این موضوع برعکس عمل کرده است.

عقبایی ادامه داد: وضعیت تعیین نرخ اجاره بها به قدرت پرداخت اقساط توسط مستأجران نیز برمی‌گردد پس قدرت بازپرداخت مستأجران در تعیین نرخ اجاره بها اثرگذار است.

وی با طرح این مثال که برخی از مؤجران اعلام می‌کنند حال که قیمت مسکن آنها اگر در سال گذشته ۵۰۰میلیون تومان بوده و حال به یک میلیارد تومان رسیده است پس باید نرخ اجاره بها نیز دو برابر شود، اشتباه است، گفت: این توقع با این وضعیت اقتصادی قابل سنجش نیست لذا اینکه میزان اجاره بها در سال ۹۸ به میزان افزایش قیمت مسکن خواهد بود یک امر دور از ذهن است و در توان مستأجران نیست.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک خاطرنشان کرد: لذا خواسته من از مؤجران این است که نرخ اجاره بها را بیش از ۱۰ درصد افزایش ندهند البته این خواسته من است اما پیش‌بینی می‌کنم که نرخ اجاره بها در شهرهای بزرگ و تهران در سال جاری نسبت به سال گذشته حداکثر ۲۵ درصد تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

حتما بخوانید:  گول فروش سهام سرخابی‌ها را نخورید

عقبایی با اشاره به اینکه اگر چه فصل نقل و انتقالات از خرداد ماه شروع می‌شود و هرگونه تغییر و تحول قیمتی در این ماه بیشتر خود را نشان خواهد داد، ‌گفت: سقف رشد اجاره بها در شهرهای بزرگ بیشتر از ۳۰ درصد نخواهد بود چرا که مستأجران توانایی پرداخت اجاره ماهانه را بیش از این عدد نخواهند داشت به همین دلیل اگر چنین پیشنهادی از سوی مؤجران به مستأجران داده شود قطعاً واحد مسکونی آنها خالی خواهد ماند.

وی با تأکید بر اینکه در شهرهای کوچک نرخ اجاره بها کمتر از ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت، گفت: به هر حال باید ساماندهی در بازار اجاره بها از سوی دولت جدی گرفته شود.

مسکن استیجاری کمک حال مستاجران

عقبایی در پاسخ به این سوال که آیا مسکن استیجاری می‌تواند کمک حال این روزهای بازار اجاره بها باشد یا خیر، گفت: در بلندمدت برای ساماندهی بازار اجاره بها می‌توانیم به تولید مسکن استیجاری روی بیاوریم چرا که استارت این اقدام اگر همین امروز نیز زده شود از لحاظ روانی در کنترل قیمت اجاره بها بسیار مؤثر خواهد بود.

وی ادامه داد: دومین راهکار می‌تواند در اختیار قرار دادن زمین از سوی دولت و دادن تسهیلات به سازندگان برای ساخت مسکن باشد.

عقبایی همچنین پیشنهاد کرد: دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات به مستأجران با کارمزد پایین قدرت اجاره کردن یک واحد مسکونی برای مستأجران را بالا ببرد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت چگونه می‌تواند مستأجران را شناسایی و به آنها تسهیلات با کارمزد پایین بدهد در حالی که برخی از مستأجران تاجران بزرگی هستند، گفت:‌ همانطور که دولت در مسکن مهر افرادی که واحد مسکونی نداشتند را شناسایی کرد می‌تواند مستأجران واقعی را شناسایی و به آنها بسته‌های تسهیلاتی با کارمزد پایین پرداخت کند.

حتما بخوانید:  مطهری: حجاب اختیاری به برهنگی می‌رسد

به گفته وی، ۹۵ درصد مستأجران در حقیقت مستأجران واقعی هستند و ۵ درصد سرمایه خود را در سایر مشاغل به کار می‌برند.

وی تصریح کرد: قطعاً راهکارهای پلیسی نمی‌تواند موجب ساماندهی بازار اجاره بها شود پس باید از هم اکنون به سمت افزایش تولید و تسهیلات و تولید مسکن استیجاری حرکت کنیم.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *