احتمال اجرای سهمیه‌بندی بنزین قوت گرفت احتمال اجرای سهمیه‌بندی بنزین قوت گرفت | آوتاف
خانه / اخبار داغ / احتمال اجرای سهمیه‌بندی بنزین قوت گرفت

احتمال اجرای سهمیه‌بندی بنزین قوت گرفت

برترین‌ها: سناریوهای مختلف اصلاح مصرف بنزین همچنان روی میز دولت و مجلس است اما در میان تمام این سناریوها، احتمال اجرای «سهمیه‌بندی بنزین» جدی‌تر شده است.

اجرای سهمیه‌بندی بنزین چقدر جدی است؟

برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس دلیل افزایش احتمالی قیمت بنزین را افزایش درآمد دولت عنوان می‌کنند و می‌گویند دولت اکنون برای افزایش درآمد خود و همچنین جبران خسارت ناشی از سیل و تحریم می‌خواهد بنزین را گران کند. در حالی طرح مجلس برای اعطای سهمیه بنزین یارانه‌ای به همه خانوار‌ها به عدالت نزدیک‌تر بود.

در همین رابطه لینک زیر را بخوانید: 

قیمت احتمالی بنزین؛ از ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰تومان

روز گذشته برخی رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه اعلام کردند «کمتر از یک ماه دیگر بنزین دو نرخی و مجددا سهمیه‌بندی خواهد شد.»

در همین رابطه لینک زیر را بخوانید: 

واعظی: افزایش قیمت سوخت نهایی نشده است

به گفته واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی روی سناریوهای مختلف قیمت بنزین بحث شد اما تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است.

در همین رابطه لینک زیر را بخوانید: 

CNG از اول خرداد گران می‌شود

با این حال از روز گذشته و با اعلام این خبر که آیین‌نامه نهایی افزایش ۵/ ۹درصدی قیمتCNG تدوین و جهت اجرا در دستور کار قرار گرفته، احتمال اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین نیز قوت گرفت. انتظار می‌رود با افزایش قیمتCNG، نرخ بنزین نیز متناسب با آن اصلاح شود.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در شماره امروز خود درباره طرح «سهمیه‌بندی بنزین» نوشت: هر لیتر بنزین در حال حاضر با قیمت هزار تومان در جایگاه‌های کشور عرضه می‌شود. بنزین آخرین بار در اردیبهشت سال ۹۴ با رشد قیمت همراه بود. در این سال نظام‌ سهمیه‌بندی بنزین عملا با تک‌نرخی شدن بنزین روی هزار تومان به ماموریت هشت ساله خود پایان داد.

حتما بخوانید:  دانشگاه آزاد: ازدواج کنید، از شهریه معاف شوید

کارشناسان عقیده دارند نرخ بنزین سهمیه به احتمال قوی یا بدون تغییر باقی خواهد ماند یا با تغییر ناچیز ۲۰ تا ۳۰ درصدی همراه می‌شود. در صورت تحقق این سناریو، احتمالا هر لیتر بنزین سهمیه معمولی روی ۱۰۰۰ تومان باقی خواهد ماند و بنزین سهمیه سوپر بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان و احتمال دیگر بین ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان محاسبه خواهد شد.

طبق سناریوهای احتمالی، سهمیه خودروهای سواری بنزینی روی ۶۰ لیتر و سواری‌های دوگانه‌سوز روی ۴۰ لیتر و برای خودروهای حمل و نقل عمومی و خودروهای ویژه مانند آمبولانس‌ها بیشتر خواهد بود.

همچنین CNG از ابتدای خرداد با رشد ۴۰ تومانی قیمت از ۴۱۵ تومان به ۴۵۴ تومان افزایش خواهد داشت.

طبق این سناریو، احتمالا هر لیتر بنزین آزاد ممکن است با رشدی ۱۲۷ درصدی همراه شده و به حدود ۲۳۰۰ تومان برسد. این قیمت ممکن است برای بنزین آزاد سوپر، بیش از این سطح باشد.

در همین رابطه لینک زیر را بخوانید: 

مجلس، مخالف افزایش قیمت بنزین است

«ایسنا» هم به نقل از علی بختیار، عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی نوشت: مجلس در سال ۹۸ تصمیمی در خصوص افزایش قیمت بنزین یا سهمیه بندی آن اتخاذ نکرده است. تنها یک بحثی مطرح شد که برای جبران خسارات ناشی از سیل، مجلس ۲۰۰ تومان نرخ بنزین یا گازوئیل افزایش دهد و مانع برداشت منابعی از صندوق توسعه ملی شود که به نتیجه‌ای نرسید. بنابراین آنچه در مجلس می‌گذرد مخالفت با سهیمه بندی و افزایش نرخ بنزین است.

در همین رابطه لینک زیر را بخوانید: 

احتمال سهمیه‌بندی بنزین وجود دارد

حتما بخوانید:  نماینده مجلس: نترسید خدا هست کمک می‌کند!

عبدالرضا امینی، مدیر پیشین سامانه هوشمند سوخت نیز با بیان اینکه دولت می‌تواند با ارائه لایحه متمم به مجلس، تصمیم جدیدی درباره نرخ بنزین یا دو نرخی شدن و سهمیه‌بندی این فرآورده نفتی بگیرد، گفت: با توجه به شرایط فعلی و تورم، احتمال آن کم است، اما از سوی دیگر باید توجه داشت تحریم‌ها روز به روز وسیع‌تر می‌شود و این موضوع شاید بتواند موانعی را برای تأمین فراورده‌های نفتی ایجاد کند و برای احتیاط و جلوگیری از مشکلات احتمالی می‌توان از سهمیه‌بندی بنزین استفاده کرد.

امینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس هم درباره احتمال گران شدن بنزین به «روزنامه جام جم» گفت: دولت در محدودیت مالی قرار دارد و هزینه ها اجازه افزایش بارانه نقدی را نمی دهد. اکنون بهترین زمان برای مدیریت مصرف بنزین و همچنین افزایش بارانه خانوارهاست از محل افزایش قیمت بنزین است.

محمد خالدی، نماینده مجلس و از مدافعان طرح «اعطای بنزین به خانواره» هم در این باره می‌گوید: در شرایط فعلی که اقتصاد مردم با چالش مواجه شده است، بهترین راه تخصیص بنزین به همه مردم است که البته نیاز به بررسی کارشناسی دارد تا بحث مربوط به قاچاق سوخت حل شود.

وی افزود: در صورتی که بنزین به همه خانوارها با نرخ دولتی تعلق بگیرد، بنزین باید با نرخ منطقه ای و به صورت آزاد عرضه شود. اگر این اتفاق رخ بدهد حجم زیادی از قاچاق بنزین کاهش می‌یابد و دولت درآمد زیادی کسی می کند که از محل درآمد به دست آمده می تواند یارانه نقدی را افزایش دهد. یارانه نقدی فعلی کفاف زندگی مردم را نمی دهد. در حالی که اگر یارانه پنهان مستقیم به دست مردم برسد، موجب افزایش کیفیت زندگی آنها خواهد شد.

حتما بخوانید:  رئیس جدیدِ موزه فرش، نیامده حاشیه‌ساز شد

با توجه به تشدید مشکلات در شرایط تحریم به نظر می‌رسد دولت از میان سناریوهای مختلف، سهمیه‌بندی بنزین را انتخاب کرده است.

در ادامه جدولی از نرخ‌های احتمالی بنزین بعد از سهمیه‌بندی که در روزنامه «دنیای اقتصاد» منتشر شده است را مشاهده می‌کنید:

اجرای سهمیه‌بندی بنزین چقدر جدی است؟

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *