اضافه‌شدن چند رشته عجیب به دانشگاه‌ها اضافه‌شدن چند رشته عجیب به دانشگاه‌ها | آوتاف
خانه / اخبار داغ / اضافه‌شدن چند رشته عجیب به دانشگاه‌ها

اضافه‌شدن چند رشته عجیب به دانشگاه‌ها

روزنامه شرق در گزارشی تغییرات محتوایی در آموزش عالی را بررسی کرده.

اضافه شدن چند رشته عجیب به دانشگاه‌ها

در این گزارش می‌خوانیم:

* به‌ تازگی بار دیگر خبر از تغییر دروس و سرفصل‌ها رسیده است. علاوه بر کاهش ظرفیت برخی رشته‌محل‌ها، یکی دیگر از تغییراتی که دانشجویان ۱۰۰رشته تحصیلی که البته بیشتر آنها در رشته‌های علوم انسانی و فنی‌مهندسی تحصیل می‌کنند، با آن مواجه خواهند شد، تغییر برنامه‌های درسی‌شان است.

محمدرضا آهنچیان؛ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در تشریح این خبر گفت:

* در مجموع رشته‌های دانشگاهی سه‌هزار برنامه درسی داریم که خیلی از آنها مربوط به قبل یا اوایل انقلاب اسلامی بوده است که دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌عالی در چهارسال اخیر نسبت به بازنگری ۳۶۰برنامه درسی اقدام کرده است. این بازنگری برنامه‌های درسی قدیمی بیشتر در گروه‌های علوم‌انسانی و فنی‌مهندسی انجام شده است. یک‌چهارم برنامه‌های درسی که در چهار سال اخیر بازنگری شده‌اند؛ یعنی حدود ۱۰۰برنامه درسی بازنگری‌شده برای نخستین‌بار از سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود. ‌

* رشته‌های جدید نیز براساس نیازهایی که در دستگاه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و به‌طور کلی در جامعه حس شده و در زمینه آنها تقاضا به‌وجود آمده است، راه‌اندازی می‌شوند و برنامه درسی آنها در کارگروه‌های تخصص شصت‌وسه‌گانه دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی بررسی یا تدوین می‌شود. برنامه درسی ۳۵رشته جدید در چهار سال گذشته تدوین شده است که بیشتر این رشته‌های جدید در گروه علوم انسانی بوده است. ۱۰رشته در سال تحصیلی جدید برای نخستین بار وارد آموزش‌عالی کشور شده است که رشته‌هایی مانند مطالعات اسلام معاصر و غرب‌شناسی انتقادی ازجمله این رشته‌های جدید هستند.

* همچنین اعلام شده مظاهر اسلامی و سویه‌هایی از تقابل با غرب تحت عناوینی چون «قرآن و سیاست» و «اقتصاد مقاومتی» وارد سرفصل‌های درسی دانشگاه‌های کشور می‌شود.

(Visited 1 times, 1 visits today)
حتما بخوانید:  عادل‌الجبیر: به ایران فقط باید فشار آورد

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *