انتخابات، پیک پنجم کرونا را رقم می‌زند؟ انتخابات، پیک پنجم کرونا را رقم می‌زند؟ | آوتاف
خانه / اخبار داغ / انتخابات، پیک پنجم کرونا را رقم می‌زند؟

انتخابات، پیک پنجم کرونا را رقم می‌زند؟

روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: کارشناسان می‌گویند: با توجه به شرایط تجمعات انتخاباتی، پس از رای‌گیری با پیک بعدی کرونا مواجه خواهیم شد؛ وزارت بهداشت باید سریعا وارد کار شود.

در یک قدمی پیک پنجم

در این گزارش آمده: 

محمدرضا هاشمیان، متخصص عفونی بیمارستان مسیح‌دانشوری:

* نباید فراموش کرد که شیوع کرونا در ایران بعد از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شد. خود برگزاری انتخابات شاید مشکل خاصی پیش نیاورد، اما قبل از آن تجمعات زیادی شکل گرفته بود و حتی چند نفر از نامزدها هم بر اثر ابتلا به این بیماری جانشان را از دست دادند و خیلی‌های دیگر هم مبتلا شدند.

* بعد از برگزاری انتخابات به‌طور قطع پیک پنجم کرونا در کشور اتفاق خواهد افتاد: زمانی‌که ما تا پیک چهارم پیش رفته‌ایم قطعا به پیک‌های بعدی هم می‌رسیم و برگزاری مراسم پیش از انتخابات هم به وقوع آن سرعت می‌بخشد.

* ائتلاف‌ها، کمپین‌ها و نشست‌ها در حال برگزاری است. در این شرایط حتی نیروهای حمایتی و انتظامی هم در معرض خطر ابتلا قرار دارند. این در شرایطی است که هنوز خیلی از این افراد هم واکسینه نشده‌اند و خطر ابتلا بسیار بالاست.» او تأکید کرد که کادر درمان منتظر اعلام پروتکل‌های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت برای مراسم پیش از انتخابات و برگزاری انتخابات است.

حسین کرمانپور، مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام‌پزشکی و مدیر اورژانس بیمارستان سینا:

* هنوز در این زمینه اقدامی از سوی سازمان صورت نگرفته اما برگزاری نشست‌های انتخاباتی و سازوکارهای عملی برپایی انتخابات، خطر وقوع پیک پنجم را تشدید می‌کند: «قطعا بعد از انتخابات، ما با یک پیک جدید مواجه خواهیم شد، پیک فعلی به‌دلیل سفرهای نوروزی و خریدهای پیش از عید اتفاق افتاد و از اواخر فروردین‌ماه نتیجه آن مشخص شد.

حتما بخوانید:  آمریکا و کره شمالی تفاهم‌نامه امضا کردند

* حدود ۲۷روز پس از هر رویداد تجمعی، شاهد تبعات آن با افزایش آمار مرگ‌ها و مبتلایان می‌شویم. همه این اتفاقات هم به‌دلیل خلأ‌های قانونی رخ می‌دهد.» کرمانپور معتقد است، اعلام رنگ‌بندی شهرها بدون داشتن توانایی برای نگه‌داشتن شرایط آبی یا سفید شهرها، خلأ قانونی است: «همیشه گفته می‌شود چطور یک شهر از قرمز، نارنجی شود یا از نارنجی به زرد و آبی تبدیل شود، اما اینکه یک شهر آبی یا سفید چطور در همان وضعیت قرار بگیرد، هیچ دستورالعملی وجود ندارد.

* با تغییر رنگ شهرها به سمت بهبود، بلافاصله بازگشایی‌ها صورت می‌گیرد و دوباره رنگ شهرها به وضعیت نامطلوب و خطرناک بازمی‌گردد. ما باید بدانیم وضعیت خوب مناطق را چطور نگه‌داریم.» به اعتقاد این مسئول، باید با هنجارشکنان سلامت، مانند سایر هنجارشکنان در حوزه‌های دیگر برخورد شود. اگر قرار است جریمه‌ای درنظر گرفته شود برای این افراد هم لحاظ شود؛ درحالی‌که ما حالا تنها جریمه تردد به شهرهای قرمز و نارنجی را داریم: «این محدودیت‌ها دیگر نتیجه‌ای ندارد.

* حالا هر کجا می‌خواهند تجمعی برگزار کنند، تنها اعلام می‌شود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی! این ماجرا مجوزی برای تجمع‌ها شده؛ درحالی‌که پروتکل‌ها عملی نمی‌شود.» او می‌گوید، در این شرایط خود دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا به این نتیجه رسیده که با همین وضعیت ادامه دهد و سختگیری بیشتری نداشته باشد. همین وضعیت سبب می‌شود بعد از انتخابات، پیک پنجم رخ دهد: «ما در پایان‌ ماه رمضان، برگزاری نماز عید فطر را داشتیم، درست است که در برخی مناطق با فاصله ایستاده بودند، اما مسیر رفت‌وآمد و درهای ورودی یکی است و همان‌جا تجمع صورت می‌گیرد.

حتما بخوانید:  شایعه عجیب درباره مذاکره ایران و عربستان

* در شب‌های احیا هم خیلی از مناطق، تجمع داشتند. در روز عید فطر در برخی از مناطق مرزی، مراسم عید به‌صورت گسترده برگزار شده است. همه اینها شرایط را تشدید می‌کند و به نشست‌های انتخاباتی و برگزاری انتخابات که می‌رسد، وضعیت بدی را رقم خواهد زد.»

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *